דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / ועדת השרים לחקיקה אישרה: 5 שנות מאסר על תקיפת מורים

התיקון לחוק העונשין, שהונח על שולחן הכנסת כבר בפברואר 2016, קובע כי עונש המאסר לא ידרוש קיומן של נסיבות מחמירות | שר החינוך: "אפס סובלנות לאלימות" | בשטח בירכו על החקיקה אך הדגישו כי דרוש מאמץ רחב יותר למיגור התופעה

חצר בית ספר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
חצר בית ספר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
דוד טברסקי

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (ראשון) תיקון לחוק העונשין שאמור להחמיר את הענישה על תקיפת עובדות ועובדי חינוך. התיקון לחוק, אותו הניח ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) על שולחן הכנסת כבר בפברואר 2016, אושר אחרי מאבק ממושך של ארגוני המורים, ויאפשר לגזור מאסר של חמש שנים לתוקף עובד הוראה, ללא צורך בקיומן של נסיבות מחמירות נוספות הנדרשות ביחס לתקיפת עובדי ציבור אחרים.

"המורים הם המשאב המרכזי שלנו. אנחנו מחויבים להעצמת מעמד המורים" מסר שר החינוך, נפתלי בנט, "שיפרנו את תנאי העסקתם וכעת אנו מבטיחים גם את ביטחונם. התיקון לחוק מבטא מדיניות שלנו, לפיה ננקוט אפס סובלנות לאלימות במערכת החינוך".

שר החינוך, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר פלאש90)
שר החינוך, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר פלאש90)

בהודעה שפרסם, אחרי אישור ההצעה בוועדת השרים, מסר בנט כי ביקש ממנכ"ל משרדו, שמואל אבואב, לבחון את הסנקציות העומדות לרשות המורים והמנהלים, ולהביא לידי כך שבמקרה בו תלמיד תקף מורה תינתן האפשרות להרחיק את התלמיד לצמיתות מבית הספר בו הוא לומד.

יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, בירכה את בנט ואת המשרד על המהלך. "האלימות כנגד עובדי הוראה היא מכת מדינה " אמרה, "כפי שכבר אמרתי בעבר, רק אכיפה וחקיקה תביא לטיפול בבעיית האלימות. המדינה צריכה להרחיב את החקיקה המוצעת ולכלול הקמת מנגנון טיפול שיתמודד עם כל בעיות האלימות שיהיה מבוסס על שיתוף פעולה בין כל הגופים: חינוך, רווחה ומשטרה. הנהלים יעשו סדר למורים, לתלמידים ולהורים ויחזירו את סמכות המורה שאבדה".

בין היתר הזכירה בן דוד שהצעת החוק של הסתדרות המורים ביקשה להקים ממונה ארצי לנושא הגנת עובדי ההוראה, החמרת הענישה על מי שיוציא לשון הרע על עובדי הוראה וצמצום אפשרות המשטרה לסגור תיקים פליליים נגד תוקפי עובדי הוראה.

בתחילת החודש, פרסמה הסתדרות המורים סקר, אותו ערכה בקרב כ-8,000 מורים, ממנו עלה שמעל ל-70% מעובדי ההוראה הותקפו מילולית או פיזית על ידי תלמידים. מתוך עובדי ההוראה שהעידו כי סבלו מאלימות, 61% הותקפו מילולית על ידי תלמידים, 33% הותקפו מילולית על ידי הורים, 32% הותקפו פיזית על ידי תלמידים ו-4% הותקפו פיזית על ידי הורים.

ע"פ בדיקה של ארגון המורים העל יסודי, בשנת 2016 דיווחו כ-32,400 מורים על אלימות מילולית שהופנתה כלפיהם, 4,800 מורים דיווחו על פגיעה ברכושם ו-3,000 מורים נתקלו באלימות פיזית שהופנתה כנגדם.

סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 400 מורים ,המהווים מדגם מייצג, מצא כי 55% מהם חוו אלימות מילולית מצד תלמידיהם, 42% נחשפו לביטויים פוגעים מצד הורים, 5% מהנסקרים העידו שנפלו קרבן לאלימות פיזית ו-5% סבלו מפגיעה ברכושם – ברוב המקרים מדובר ברכבם.

שיעור מקרי האלימות כלפי מורי העל-יסודיים. גרפיקה: דבר ראשון.
שיעור מקרי האלימות כלפי מורי העל-יסודיים. גרפיקה: דבר ראשון.

 

משיחות שקיים דבר ראשון, עולה שציבור נשות החינוך רואה באופן חיובי את החקיקה אך חלקן הדגישו כי חקיקה, למרות חשיבותה, לא יכולה להיות הפתרון המלא לבעיית האלימות בבתי הספר ונדרשת הסתכלות רחבה יותר על מצב מערכת החינוך כולה בכלל ומעמד המורה בפרט כדי להתמודד עם הבעיה לעומקה, בין היתר על ידי חיזוק מעמדו של המורה בציבור, חיזוק המעורבות של הקהילה וההורים בהתנהלות בתי הספר.

עוד עלה הצורך בהשקעה כלכלית אסטרטגית בבתי הספר, שתהפוך אותם למרחבים נעימים יותר  לשוהים בו, בין היתר על ידי צמצום מספר התלמידים בכיתות, השקעה בסביבה הבית ספרית וחצר בית הספר, ואפשרות למתן יותר זמן הפוגה בין השיעורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!