דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מועצת הביטחון של האו"ם

הכרזת טראמפ / באו"ם יצביעו על החלטה נגד הכרת טראמפ בירושלים כבירה

שבוע וחצי לאחר הנאום בו הכיר טראמפ בירושלים כבירת ישראל, מועצת הביטחון תצביע על הצעת החלטה נגד הכרה בירושלים כבירה ונגד הצבת משלחות דיפלומטיות בעיר | אם תאושר, צפויה ארה"ב להטיל וטו על ההחלטה

אולם מועצת הביטחון במטה האו"ם בניו-יורק, ארכיון (צילום: Cancillería del Ecuador מתוך Flickr).
אולם מועצת הביטחון במטה האו"ם בניו-יורק, ארכיון (צילום: Cancillería del Ecuador מתוך Flickr).
שי ניר

מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להצביע היום (שני) על הצעת החלטה הקוראת לנסיגה מהחלטתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להכיר בעיר ירושלים בירת ישראל. אם תאושר הצעת ההחלטה היא צפויה ליפול באמצעות וטו אמריקאי.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי בטיוטת הצעת ההחלטה לא מצוינים באופן מפורש טראמפ או ארה"ב. לדברי דיפלומטים ההצעה צפויה להתקבל בקרב 15 המדינות החברות במועצת הביטחון ועל אף שצפויה ליפול בעקבות הווטו, ההצבעה תמשיך לבודד את הנשיא טראמפ ביחס לנושא.

לפני כעשרה ימים הכריז דונלד טראמפ כי ארה"ב מכירה באופן רשמי בירושלים כבירתה של ישראל וכי הוא מתכוון להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים מבלי שפרט את לוחות הזמנים, מהלך שהוביל לזעם בעולם הערבי בכלל והפלסטיני ובפרט. שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי ברכה על המהלך ואמרה כי הוא "הדבר הנכון והצודק לעשות".

עפ"י רויטרס שרי חוץ ערבים ביקשו לקדם החלטה במועצת הביטחון בנושא. הטיוטה שתוגש למועצה מבטאת "צער עמוק בהחלטות האחרונות המתייחסות למעמדה של ירושלים". עוד נכתב בטיוטה כי, "כל החלטה ופעולה שמתיימרות לשנות, לאופיה, למעמדה או להרכבה הדמוגרפי של העיר הקדושה בירושלים אין לה השפעה משפטית, בטלה ומבוטלת ויש לבטל אותה בהתאם להחלטות הרלבנטיות של מועצת הביטחון". הצעת ההחלטה קוראת גם לכל המדינות להימנע מהצבת המשלחות הדיפלומטיות בירושלים.

"אנו נערכים לדיון נוסף במועצת הביטחון בנושא הכרזת הנשיא טראמפ שהכירה בירושלים כבירת ישראל" כתב שגריר ישראל באו"ם דני דנון בחשבון הפייסבוק שלו ביום שישי האחרון. ביחס להתנגדויות להכיר בירושלים בירת ישראל כתב דנון כי, "נמשכים הניסיונות לשכתב מחדש את ההיסטוריה" והוסיף, "הניסיונות האלו לא יועילו, ירושלים תמיד הייתה ותמיד תהיה בירתנו".

ברחוב הפלסטיני זעם גדול מאוד על הכרזת טראמפ וגם בסוף שבוע האחרון נמשכו ההפגנות האלימות ביהודה ושומרון ובגבול עם רצועת עזה. בשישי בצהריים דקר מחבל פלסטיני לוחם מג"ב בכתפו, והפלסטינים מדווחים על שני הרוגים במסגרת האירועים. המשטרה דיווחה על חמישה עצורים פלסטיניים. מצה"ל נמסר כי כ-2,500 איש השתתפו בהפגנות בגדה, ובעזה כ-3,500. על-פי הדיווחים לתקשורת ישנם במסגרת הפרות הסדר מעל ל-150 פצועים פלסטיניים. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח בסוף שבוע כי מאז הכרזת טראמפ נפצעו כ-2500 פלסטינים בהתנגשויות עם כוחות הביטחון הישראלים.

לפני כשנה מועצת הביטחון של האו"ם קיבלה את החלטה 2234, הקובעת כי ההתנחלויות הישראליות בשטחים הכבושים ובמזרח ירושלים "מנוגדות לחוק הבינלאומי". ההחלטה מדגישה כי "לא תהיה כל הכרה לכל שינוי בגבולות 4 ביוני 1967, לרבות ירושלים ולמעט שיוניים שיוסכמו בין הצדדים במו"מ". ההחלטה התקבלה ברוב של 14 חברות מועצת הביטחון וארה"ב, תחת ממשל טראמפ ובהובלת מזכיר המדינה ג'ון קרי, נמנעה בהצבעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!