דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

בעולם / תכנית הביטחון הלאומי של טראמפ: ישראל אינה הבעיה במזרח התיכון

הנשיא האמריקאי צפוי לחשוף הלילה (ב') את תכניתו החדשה, "אמריקה תחילה", שתשים דגש על הריבונות הלאומית של ארה"ב על פני בריתות רב-לאומיות | עוד צפוי טראמפ להציג את סין ורוסיה כמעצמות הפועלות לשינוי הסטטוס קוו

נאום טראמפ ביחס להסכם הגרעין האיראני בבית הלבן, אוקטובר 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נאום טראמפ ביחס להסכם הגרעין האיראני בבית הלבן, אוקטובר 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צפוי לחשוף הלילה (שני), את עיקרי מדיניות הביטחון הלאומי החדשה שלו, שתיתן עדיפות לריבונות הלאומית על פני בריתות עם מדינות אחרות. המדיניות החדשה, היוצאת מנקודת הנחה של תחרות בינלאומית מתמדת, מבטלת אזהרות בנושא שינויי אקלים מתקופת קודמו ברק אובמה, ומסירה את הדגש מהסכמים רב-לאומיים שתפסו מקום מרכזי במדיניות החוץ האמריקאית מאז המלחמה הקרה. לפי מקורות בממשל, תשנה ארה"ב את גישתה גם בנושא המזרח התיכון וישראל.

"במשך דורות העימות בין ישראל לפלסטינים הובן כדבר הראשוני שמונע שלום ושגשוג באזור", נכתב במסמך של טראמפ, "היום איומי ארגוני הטרור הג'יהאדיסטים הקיצוניים וכן האיום מאיראן מביאים להבנה שישראל אינה מקור הבעיות באזור". עוד נכתב כי "מדינות מוצאות אינטרסים משותפים עם ישראל בהתמודדות עם איומים משותפים".

פלסטינים מפגינים בהר הבית בעקבות הכרזת טראמפ. 8 בדצמבר (צילום: סלימן חאדר/ פלאש 90)
פלסטינים מפגינים בהר הבית בעקבות הכרזת טראמפ. 8 בדצמבר (צילום: סלימן חאדר/ פלאש 90)

הנשיא הרפובליקני, שרץ לבית הלבן על מצע של "אמריקה תחילה", צפוי לפרט את המדיניות החדשה בשעה 21:00 (שעון ישראל), שאם אכן תיושם עשויה לשנות באופן מהותי את יחסי ארה|ב עם שאר העולם. התוכנית, על פי גורמים בכירים בממשל, עומדת להתמקד בארבעה נושאים מרכזיים: הכנת המולדת ודרך החיים האמריקאית; קידום השגשוג בארה"ב; הפגנת גישה של שלום מתוך כוח; וקידום ההשפעה האמריקאית בעולם תחרותי יותר מאי פעם.

דוקטרינת טראמפ מניחה כי מדינות הלאום נמצאות בתחרות מתמדת וכי על ארה"ב להיאבק בכל החזיתות על ממנת להגן על ריבונותה, מפני מדינות אויב כמו גם מדינות ידידותיות. למרות התעקשויות העבר של גורמים בממשל, לפיהן "אמריקה תחילה" אינה "אמריקה לבדה", האסטרטגיה אותה צפוי טראמפ להציג תבהיר כי ארה"ב תעמוד על עקרונותיה, בסודיות כמו מסחר, שינוי האקלים והגירה,  גם במחיר של פעולה חד-צדדית או ניכור מדינות אחרות, כך על פי גורמים המצויים בפרטי התוכנית.

לדברי מקורות בממשל, טראמפ יתייחס בנאומו הערב ל"מעצמות רביזיוניסטיות" כמו רוסיה וסין המאיימות לשנות את הסטטוס קוו. המקורות ציינו כדוגמא את פעולות רוסיה באוקראינה ופעולות בייג'ין בים סין הדרומי. "הן (סין ורוסיה) נחושות להפוך את הכלכלה לחופשית פחות והוגנת פחות, להגדיל את צבאותיהן ולשלוט במידע כדי לדכא את אזרחיהן ולהגדיל את השפעתן", נכתב בחלקי הנאום שפרסם הבית הלבן.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב, ארכיון (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב, ארכיון (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

המדיניות החדשה לא תציין באופן מפורש את ניסיונות רוסיה להתערב בבחירות בארה"ב, אבל אחד הבכירים אמר כי היא תדגיש את חשיבות הבטחת עמידותם של מוסדות דמוקרטיים בארה"ב.

הביקורת על רוסיה תהווה שינוי כיוון מהמילים החמות שהחליפו לאחרונה טראמם ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. השניים שוחחו פעמיים בתוך ארבעה ימים, כשטראמפ התקשר לעמיתו על מנת להודות לו על מילים חמות שאמר על הבורסה האמריקאית. פוטין, מצידו, הודה לנשיא האמריקאי על הסיוע שהעניק ה-CIש המניעת פיגוע טרור בסט. פטרסבורג.

טראמפ צפוי להתייחס בנאומו גם לאיומי "משטרים מסוכנים", כמו צפון קוריאה. "בעוד הטילים גדלים בהיקפם, בסוגיהם וביעילותם, לרבות אלה עם טווחים גדולים יותר, הם הופכים להיות אמצעי סביר לארצות כמו צפון קוריאה להשתמש בנשק גרעיני נגד ארה"ב", נכתב במסמך, "צפון קוריאה גם מפתחת נשק כימי וביולוגי, שניתן לשגר באמצעות טיל".

בנוסף טראמפ צפוי לחדש בנאומו את קריאתו למדינות החברות בברית נאט"ו להגדיל את התקציבים על הגנה, ולומר שארה"ב תדרוש שבעלות בריתה יהיו הוגנות ויפעלו באופן הדדי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!