דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

מדיני / אמריקה תחילה: מייק פנס, סגן נשיא ארה"ב, דחה את ביקורו במזה"ת

בתוך כך, ארה"ב הטילה וטו על החלטה אנטי ישראלית במועצת הביטחון | ראש הממשלה נתניהו כינה את שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, בתואר "מכבית" | הסיבה הרשמית לדחיית ביקורו של סגן הנשיא האמריקני היא הצורך להעביר את רפורמת המס של הרפובליקאים

עובדי עיריית ירושליים תולים דגלים סביב בית הנשיא לקראת ביקורו של דונלד טראמפ בארץ, מאי 2017 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עובדי עיריית ירושליים תולים דגלים סביב בית הנשיא לקראת ביקורו של דונלד טראמפ בארץ, מאי 2017 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שי ניר

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, דחה את ביקורו בישראל לאמצע ינואר. הסיבה הרשמית היא הצורך להעביר את רפורמת המס של הרפובליקאים.

בכירים בבית הלבן אמרו כי חוסר הוודאות הנוגע להצבעת הסנאט דחק הצידה את מסע הדילוגים של פנס במצרים ובישראל. פנס הרגיש שחשוב להיות בסנאט במקרה שיהיה צורך להתמודד עם הצבעה צמודה.

"סגן הנשיא מחוייב לראות את רפורמת קיצוץ המס מגיעה לקו הסיום", אמרה אלייסה פארה, דוברת סגן הנשיא והוסיפה כי הוא "מצפה לבקר במצרים וישראל בינואר". ברקע דחיית הביקור, ביקורת בינלאומית רחבה כלפי הממשל האמריקני מאז הכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כי ארה"ב מכירה בעיר ירושלים כבירת ישראל, לפני קרוב לשבועיים. ככל שהתקרב מועד הביקור, נחשפו פרטים מלו"ז הביקור המתוכנן, מה שהגביר את המתח. בין השאר צפוי היה פנס לבקר ברחבת הכותל המערבי, והפלסטינאים הודיעו שיחרימו את הביקור.

כזכור לפני כעשרה ימים הכריז דונלד טראמפ כי ארה"ב מכירה באופן רשמי בירושלים כבירתה של ישראל וכי הוא מתכוון להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים מבלי שפרט את לוחות הזמנים, מהלך שהוביל לזעם בעולם הערבי בכלל והפלסטיני ובפרט. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח בסוף השבוע האחרון כי מאז הכרזת טראמפ נפצעו כ-2500 פלסטינים בהתנגשויות עם כוחות הביטחון הישראלים.

וטו אמריקני לטובת ישראל

שעות לפני ביטול ביקורו של פנס, הטילה ארה"ב וטו על הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם, הקוראת לנסיגה מהחלטתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להכיר בעיר ירושלים בירת ישראל, ובכך מנעה את אישורה של החלטה אנטי ישראלית. במה שנראה כמאבק דיפלומטי במדיניות האמריקנית, אותה מקדם ממשל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הצביעו 14 מתוך 15 החברות במועצת הביטחון, בעד הצעת ההחלטה ורק ארה"ב הצביעה נגד, ובשל זכות הוטו האמריקני ההצעה נפלה.

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס. ידחה את ביקורו על מנת להשתתף בהצבעה בסנאט על רפורמת המס שמוביל הנשיא טראמפ. (AP Photo/John Minchillo).
סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס. ידחה את ביקורו על מנת להשתתף בהצבעה בסנאט על רפורמת המס שמוביל הנשיא טראמפ. (AP Photo/John Minchillo).

"במשך עשרות שנים, ישראל עמדה נגד גל אחר גל של הטיה באו"ם ומוסדותיו. ארצות הברית עמדה לעתים קרובות לצד ישראל. לא עשינו את זה ב-23 בדצמבר 2016. אנחנו לא נעשה את הטעות הזאת שוב." אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, בנאום שנשאה לפני ההצבעה על ההצעה. ההחלטה אותה הזכירה היילי, היא הצעה 2334, הקובעת כי כל הבנייה הישראלית בשטחים הכבושים אינה חוקית ומנוגדת לחוק הבינלאומי, והיא התקבלה במועצת הביטחון לפני כשנה.

"בהינתן האפשרות להצביע שוב על החלטה 2334, אני יכולה לומר בביטחון מוחלט שארה"ב תצביע נגד", אמרה היילי והוסיפה כי "היינו מפעילים את זכות הוטו שלנו. הסיבות לכך מאוד רלוונטיות עבור השלום במזרח התיכון". בדבריה קבעה היילי כי החלטה 2334 מהווה בעצמה מכשול להשגת שלום, והוסיפה כי בעצם האשמת ההתנחלויות בכישלון מאמצי השלום, מועצת הביטחון מקלה על ההנהגה הפלסטינית, "שדחתה משך שנים הצעות לשלום אחת אחרי השניה" והוסיפה כי החלטה 2334 עודדה את ההנהגה הפלסטינית, "להמנע ממשא ומתן עתידי" וכי היא מסרבת להכיר "במורשת כישלונות המו"מ ללא קשר לבנייה בהתנחלויות". היילי חידדה את עמדת ארה"ב, וטענה כי מועצת הביטחון דנה ופסקה "בנושאים בהם יש להחליט בשולחן המו"מ".

בסוכנות הידיעות הפלסטינית וואפא פורסם כי הרשות הפלסטינית מגנה את הוטו האמריקני. דובר נשיא הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודינא אמר כי הווטו האמריקני "עומד נגד הקונצנזוס הבינלאומי, נוגד את החלטותיה של הקהילה הבינלאומית ואת החלטות מועצת הביטחון ומייצגת הטיה מלאה עם הכיבוש והתוקפנות" ואיים כי המהלך יוביל "להמשך בידודה של ארה"ב והפרובוקציות שלה בקהילה הבינלאומית". לדברי רודינא הפלסטינים ימשיכו לנקוט צעדים בכל המוסדות הבינלאומים "להגן על זכויות" הפלסטינים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם שגרירת ארה"ב לאו"ם ניקי היילי, ירושלים, יוני 2017 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם שגרירת ארה"ב לאו"ם ניקי היילי, ירושלים, יוני 2017 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).

המכבית היילי

"חברי מועצת הביטחון יכולים להצביע עוד מאות פעמים כדי לגנות את נוכחותנו בירושלים, אך ההיסטוריה לא תשתנה. הגיע הזמן שכל המדינות יכירו שירושלים תמיד היתה ותמיד תהיה בירת העם היהודי ובירת ישראל". אמר שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון בביקורת והוסיף כי "לכל מדינה יש את הזכות הבסיסית לקבוע את בירתה, אך כשהנושא מגיע לישראל יש מי שחושב שהוא יכול להטיל ספק בהחלטותינו. אנחנו מודים לארצות הברית על עמידתה האיתנה לצד מדינת ישראל ולצד האמת המוסרית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ברך את היילי ואת הנשיא טראמפ, ופרסם ברשתות החברתיות וידאו בו אמר "תודה לך השגרירה היילי. בחנוכה דיברת כמו מכבית אמיתית. הדלקת נר של אמת והארת את החשכה. אחד הביס את הרבים. האמת הביסה את השקרים. תודה לך הנשיא טראמפ. תודה לך, נייקי היילי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!