דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

מדיני / דוקטרינת טראמפ: ישראל היא לא מקור הבעיות במזה"ת, אלא הג'יהאדיסטים

אמש (ב') הציג נשיא ארה"ב את עיקרי מדיניות הביטחון הלאומי של ממשלו, ומעבר לגיבוי נוסף לישראל, הבהיר טראמפ כי מדיניותו כבר הביאה להישגים, לעומת הכשלונות של הממשל הקודם | לפי טראמפ, מדיניותו אינה בדלנית, אלא שומרת על האינטרסים של ארה"ב

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)
שי ניר

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חשף אמש (ב'), את עיקרי מדיניות הביטחון הלאומי החדשה שלו. טראמפ בנאומו ציין את "הכישלונות" של ממשלי העבר, נתן דגש מיוחד לאינטרסים הפנימיים של ארה"ב כמנוף למימוש מדיניות החוץ והתייחס ליריבותיה של ארה"ב בנושאי כלכלה והשפעה עולמית – רוסיה וסין.

הבעיה היא לא ישראל

המדיניות החדשה, היוצאת מנקודת הנחה של תחרות בינלאומית מתמדת, מבטלת אזהרות בנושא שינויי אקלים מתקופת קודמו ברק אובמה, ומסירה את הדגש מהסכמים רב-לאומיים שתפסו מקום מרכזי במדיניות החוץ האמריקאית מאז המלחמה הקרה. לפי מקורות בממשל, תשנה ארה"ב את גישתה גם בנושא המזרח התיכון וישראל.

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ מניח פתק בכותל (צילום ארכיון: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ מניח פתק בכותל (צילום ארכיון: AP Photo/Evan Vucci).

"במשך דורות העימות בין ישראל לפלסטינים הובן כדבר הראשוני שמונע שלום ושגשוג באזור", נכתב במסמך של טראמפ, "היום איומי ארגוני הטרור הג'יהאדיסטים הקיצוניים וכן האיום מאיראן, מביאים להבנה שישראל אינה מקור הבעיות באזור". עוד נכתב כי "מדינות מוצאות אינטרסים משותפים עם ישראל בהתמודדות עם איומים משותפים".

ארבעת עקרונות טראמפ למדיניות הביטחון לאומי הן; הגנה על המולדת, העם האמריקאי ודרך החיים האמריקאית, קידום השגשוג האמריקאי, שמירת השלום באמצעות כוח וקידום ההשפעה האמריקאית. עפ"י התכנית, האסטרטגיה מתמודדת עם אתגרים מרכזיים ומגמות המשפיעות על מעמדה של ארה"ב בעולם הכוללות, "כוחות רוויזיוניסטים כמו סין ורוסיה המשתמשות בטכנולוגיה, תעמולה וכפייה, בכדי לעצב עולם המנוגד לאינטרסים ולערכים האמריקאים". בנאומו אמר טראמפ כי "יש פה עידן חדש של תחרות. אנו מקבלים את זה שישנה תחרות פוליטית וכלכלית בכל העולם. אנחנו גם מתמודדים עם כוחות יריבים סין ורוסיה, שמחפשים לאתגר את ארצות הברית. אנחנו נבנה שותפות עם מדינות אחרות, אבל רק אם זה עוזר לאינטרסים שלנו".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/942857031693799425

טראמפ הדגיש בנאומו את הצלחת ממשלו בנושאים שונים, בהם נכשלו קודמיו. ביחס למשבר עם קוריאה הצפונית אמר טראמפ כי מדיניות ה"מאה אחוז לחץ" מראה את אותותיה, ביחס להסכם הגרעין עם איראן אמר טראמפ כי הוא גרוע וכי לא אשרר אותו, ביחס לארגון הטרור הג'יהאדיסטי דעא"ש אמר טראמפ כי "הנחלנו תבוסה אחת אחרי השניה וכי באמצעות הקואליציה הבינלאומית שוחררו 100% מהשטחים שהיו בשליטתם בעיראק וסוריה".

בנושאי הפנים של ארה"ב הדגיש טראמפ את הירידה באחוזי האבטלה והבטיח קיצוץ מיסים, "אנחנו נמצאים ימים לפני העברת הקיצוץ מסים הגדול ביותר עבור משפחות ועסקים אמריקאים. זה יהיה קיצוץ המסים הגדול בהיסטוריה של המדינה. אנחנו רואים תוצאות נהדרות בכל הנוגע לצמיחה. הביטחון בשווקים חזק".

 

דוקטרינת טראמפ מניחה כי מדינות הלאום נמצאות בתחרות מתמדת, וכי על ארה"ב להיאבק בכל החזיתות על מנת להגן על ריבונותה, מפני מדינות אויב כמו גם מפני מדינות ידידותיות. למרות התעקשויות העבר של גורמים בממשל, לפיהן "אמריקה תחילה" אינה "אמריקה לבדה", האסטרטגיה אותה הציג טראמפ מבהירה כי ארה"ב תעמוד על עקרונותיה, בסודיות כמו מסחר, שינוי האקלים והגירה, גם במחיר של פעולה חד-צדדית או ניכור מדינות אחרות, כך על פי גורמים המצויים בפרטי התוכנית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!