דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / סעודיה: יורט טיל בליסטי ששוגר מתימן לכיוון הבירה ריאד

כך הודיעה היום (שלישי) הקואליציה בהנהגת סעודיה, הנלחמת בכוחות המורדים השיעים בתימן | המורדים הח'ותים דיווחו כי שיגרו טיל מסוג "וולקאנו H-2" לעבר ארמון המלוכה בריאד | זהו שיגור הטיל השני לעבר ריאד בחודש וחצי האחרונים

תמונה מתוך שידורי תחנה פרו-חות'ית בתימן הטוענת שמדובר בשיגור הטיל שנורה לעבר סעודיה ב-5 בנובמבר 2017 (REUTERS TV)
תמונה מתוך שידורי תחנה פרו-חות'ית בתימן הטוענת שמדובר בשיגור הטיל שנורה לעבר סעודיה ב-5 בנובמבר 2017 (REUTERS TV)

הקואליציה בהנהגת סעודיה, הנלחמת בכוחות המורדים השיעים בתימן, דיווחה היום (שלישי) כי הצליחה ליירט טיל  ששוגר לעבר ריאד, בירת סעודיה. המורדים הח'ותים טענו כי שיגרו ירו טיל בליסטי לעבר ארמון המלוכה, במטרה לפגוע בפגישת מנהיגי המדינה שנערכה בו.

הודעת הקואליציה שודרה בערוץ הטלוויזיה הממלכתי של סעודיה, בזמן שתושבי הממלגה פרסמו ברשתות החברתיות סרטונים בהם נראה ענן עשן קטן בשמיים. על פי הדיווחים, הטיל המיורט לא גרם נזק.

דובר הח'ותים בתימן, מוחמד עבדול-סלאם, אמר כי כוחות המורדים שיגרו טיל בליסטי לעבר ארמון אל־ימאמה. בדף הטוויטר שלו, טען כי מדובר בטיל סוג "וולקאנו H-2".

זו הפעם השנייה בתוך חודש וחצי שבה החות'ים השיעים הנתמכים בידי איראן משגרים טיל לעבר בירת ערב הסעודית. בחודש שעבר נפל טיל ששוגר מתימן סמוך לנמל התעופה של הבירה – לאחר שסעודיה טענה כי יירטה אותו.

בריאד האשימו את איראן וחיזבאללה באספקת הטיל ושיגורו, אך טהראן הכחישה את הדברים ואת טענות שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, שהציגה חלקי כלי נשק שלטענתה מוכיחים כי איראן מעבירה כלי נשק לחות'ים חרף הכחשותיה.

ממשלת איראן זימנה את שגריר שווייץ בטהראן על מנת להביע בפניו מחאה רשמית על טענותיה "חסרות האחריות" של היילי. בהיעדר יחסים דיפלומטיים בין ארה"ב ואיראן, מייצגת המשלחת הדיפלומטית של שווייץ את האמריקאים במדינה.

לאחר השיגור הטילה הקואליציה הצבאית בראשות סעודיה מצור אל תימן ומנעה את כל הכניסות למדינה מהאוויר, מהים ומהיבשה במטרה לעצור את העברת הנשק האיראני. המצור הוסר בשלבים, לאחר שנמנעה העברת סיוע הומניטרי לאזרחים.

המלחמה בתימן: מי נגד מי וממתי?

בספטמבר 2014 השתלט ארגון צבאי של אזרחי תימן החות'ים, בגיבוי איראן, על צנעא והכריז על הקמת ממשלה חדשה בראשות עלי סלאח – שהיה נשיא המדינה עד פרוץ מהומות "האביב הערבי". תוך כחצי שנה כבשו החות'ים את הבירה צנעא וכשליש משטחה של המדינה בחלקה המערבי. ב-26 במרץ 2015 פתחה קואליציה של מדינות ערביות ומוסלמיות, בהובלת סעודיה, במבצע "סופה נחרצת", שמטרתו להדוף את החות'ים ולהחזיר את השלטון לידי ממשלת תימן הסונית הגולה.

מאז מתחוללת בתימן מלחמה בין ארבעה צדדים: החות'ים בגיבוי איראן, השולטים במערב המדינה; השבטים הסונים, הנאמנים לממשלה הגולה ונתמכים על ידי קואליציה בינלאומית בראשות סעודיה; אל-קאעידה בחצי האי-ערב; ודאעש (פורשי אל-קאעידה).

בשנתיים וחצי האחרונות, יותר מ-10,000 אזרחים וכ-35,000 חמושים נהרגו במלחמה בתימן. למעלה מ-3 מיליון נעקרו מבתיהם בעקבות המלחמה וכ-19 מיליון בני אדם (כ-80% מאוכלוסיית תימן) נזקקים לסיוע הומניטרי.

משבר הרעב והמחלות שפרץ במדינה גרם למותם של כ-50,000 ילדים בשנה האחרונה וארגון סיוע בינלאומי התריע לאחרונה שלפחות 130 ילדים מתים מדי יום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!