דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית / האם בקרוב נוכל לנסוע במונית שירות עם כרטיס הרב-קו?

בוועדת הכלכלה דנו בתכנית משרד התחבורה לרפורמה במערך מוניות השירות והכשרתן לפעולה באמצעות מערכת הרב-קו | החשש: התפתחות מונופול של חברות המוניות הגדולות | חשש נוסף: ייקח לתוכנית 4 שנים לצאת לפועל

מוניות שירות בתחנה המרכזית בת"א (צילום: פלאש 90).
מוניות שירות בתחנה המרכזית בת"א (צילום: פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התחבורה הודיע היום לוועדת הכלכלה של הכנסת כי בכוונתו להסדיר את השימוש ברב-קו במוניות השירות ולהוציא למכרז כ-100 קווים חדשים ולאחריהם את הקווים הקיימים. בענף מברכים על המהלך, אך חוששים שההליך המכרזי לחידוש הקווים יגרום להשתלטות של חברות גדולות על הענף. ההודעה נותנת תוקף להכרזה מלפני כשבוע אודות הרפורמה בתחום מוניות השירות והממשק שלהן עם הרב-קו

ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה שנועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי. בדיון הקודם שהתקיים בוועדה בנושא, אושר להאריך את תוקף הרישיון של הקווים הקיימים רק עד ה-31 בינואר 2018. הענף עצמו נמצא במשבר ועל פי הערכות ישנן רק כ-700 מוניות שירות פעילות, מתוך 2,100 רישיונות להפעלת מונית שירות.

המעט מאוד ששמענו ממנכ"לית משרד התחבורה מביא אותנו למסקנה שכל המהפכה הזו תתרחש רק בעוד 4 שנים

אחד הגורמים למשבר הוא דווקא השיפור בתחבורה הציבורית (רכבות, המטרונית בחיפה, והאוטובוסים) המקושרים ביניהם בכרטיס הרב-קו המייעל את הנסיעה והמעבר מקו לקו ומקנה הנחות לזכאים בכל הפלטפורמות, שגם זוכות לסבסוד. שיפורים אלו פגעו בכדאיות הכלכלית שבהפעלה של מוניות שירות, אך חלק נכבד מהרישיונות לא היו בשימוש גם לפני כן ואף הצטברו בקרב מספר מצומצם של בעלים, אשר שאפו לתרגמם לפיצוי כספי או נכסי כמו המרה לרישיון למונית ספיישל, גם מבלי שביטול הרישיון היה מקפח את פרנסתו של מישהו.

רב-קו וסבסוד – גם במוניות שירות

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אכן הודתה שיש שינוי של 180 מעלות ממה שהגיש המשרד לוועדה בתחילת הדיונים והוסיפה כי הושג סיכום עם משרד האוצר על פיו הרב קו יכובד בימי חול גם במוניות השירות, אך אמרה כי הסדרי הרב קו יכובדו רק בקווים החדשים שיצאו למכרז. "נשוא המכרז יהיה כמה כסף יקבל המפעיל על כל תיקוף של רב קו במונית השירות", אמרה. לדבריה, הכוונה היא לצאת קודם כל למכרזים במקומות בהם מוניות השירות לא פועלות כיום, ולהשלים את כל המכרזים וההפעלה עד סוף 2018.

רב-קו (צילום אילוסטרציה: אידאה)
רב-קו (צילום אילוסטרציה: אידאה)

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי הוא חושש שהמכרזים יגרמו לכך שחברות האוטובוסים וההסעה הגדולות ישתלטו על הענף ויחסלו את החברות הקטנות. הוא הוסיף כי חסרה התייחסות לסופי שבוע וחגים, אז חסרה התחבורה הציבורית יותר מאשר בימי החול. ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי הוא מוטרד מלוח הזמנים וכי המהלך חייב להתממש ב-2018, אך הוסיף כי אסור לקדש את שיטת המכרזים.

מנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, דוד כוכבא, אמר כי "המעט מאוד ששמענו ממנכ"לית משרד התחבורה מביא אותנו למסקנה שכל המהפכה הזו תתרחש רק בעוד 4 שנים, ואז נפגוש מערך שלם של מוניות שירות עם רב קו וזה לא רלוונטי לאף אחד מהיושבים פה. ממה שאמרה המנכ"לית טרנר אני מבין גם שההשלמה של הסובסידיה שנותן הרב קו תיקבע במכרז. זאת אומרת שמי שמבצע נסיעה רגילה בעיר שעולה 6.5 שקלים ומקבל 50% הנחה, בעל מונית השירות לא יקבל מהמדינה את 3.25 השקלים הנותרים אלא את מה שהוא יציע במכרז". טרנר הגיבה ואמרה: "אולי זה יהיה השלמה של 7 שקלים". כוכבא השיב לה: "הוא לא יגיש במכרז 7 שקלים הוא יגיש שקל". עוד דרש כוכבא כי כל הפרטים יוצגו בפני הוועדה, כדי שאפשר יהיה לקיים בהם דיון ציבורי.

היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי בכוונת הוועדה לעמוד במשימה ולסיים את הליך החקיקה עד מועד פקיעת הרישיונות, ב-31 בינואר 2018. הוא הוסיף כי "כמו ששר התחבורה הוא ההורדוס של הכבישים הוא חייב עכשיו להיות ההורדוס של התחבורה הציבורית, אחרת כל זה יהיה ברכה לבטלה". באשר למכרזים אמר היו"ר כבל כי לא יאפשר לכוחות גדולים להשתלט על השוק, אך הוא הוסיף ואמר לנציגי מוניות השירות: "אם אראה שאתם באים ממקום טוב אהיה שותף שלכם, אך אם אראה שזה בא ממקום של חזירות לא אהיה שותף לכך".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!