דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעות / ישראל לפני אירלנד? דרישה מוטעית שמחזקת את בעלי ההון

הדרישה לפטר עובדים מרחבי העולם כדי לא לפגוע בעובדי טבע הישראלים מחלישה את כוחה של ההתאגדות ומחזקת את שיטת ההפרד ומשול | מאבק עובדי ג'נרל מוטורס באירופה הוא דוגמה טובה לכך שאפשר גם לפעול אחרת

עובדי ג'נרל מוטורס בגרמניה מפגינים מול מפעלי החברה ב"יום פעולה כללי" במחאה על רצון החברה לפטר 12,000 מעובדיה באירופה. 19 באוקטובר 2004 (צילום: AP Photo/Bernd Kammerer)
עובדי ג'נרל מוטורס בגרמניה מפגינים מול מפעלי החברה ב"יום פעולה כללי" במחאה על רצון החברה לפטר 12,000 מעובדיה באירופה. 19 באוקטובר 2004 (צילום: AP Photo/Bernd Kammerer)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

המשבר בטבע המתרחש בימים אלו מאפשר הצצה למארג הכוחות בגלובליזציה של העבודה, והקשרים בין בעלי ההון והממשלות ברחבי העולם.

שלושת העשורים האחרונים מתאפיינים בפתיחת השווקים ברמה הבינלאומית ועלייתן של חברות ענק בינלאומיות הפועלות במדינות שונות ובעלות שרשרת ייצור ואספקה גלובלית מורכבת. בתחום יחסי העבודה, הגלובליזציה הפכה את הזירה המקומית לזירה בינלאומית. חברות ענק כמו טבע מחפשות מקומות לייצור והעולם פתוח עבורן. מדינות רבות כמו ישראל מחזרות אחר חברות אלו ליצירת תעסוקה עבור העובדים, הגדלת הייצור והתל"ג, פיתוח קשרים עסקיים, והן מוכנות לייצר סביבה רווחית עבורן, אם על ידי הטבות מס או תנאים אטרקטיביים אחרים על מנת שיישארו. הפריסה הבינלאומית של טבע וחברות כמוה וחיזור המדינות אחריהן, מתעלה על כוח המיקוח של העובדים ברמה המקומית. היכולת לשנות את מארג הכוחות תלוי ביכולתם של העובדים לפעול בזירה הבינלאומית ולהעלות את כוח המיקוח שלהם יחדיו, או כפי שנאמר – פועלי העולם התאחדו.

עניי עירך קודמים – העובדים באירלנד מול העובדים בירושלים

השבוע, בתוך השביתה הכללית, ההפגנות של עובדי טבע והשבתות מרכזי הייצור של החברה, עלתה הקריאה לדרוש מטבע לצמצם את העבודה של המפעל באירלנד שמייצר טבליות וזאת במקום לסגור את המפעל שבירושלים.

מאבק חוצה גבולות…סולידריות מחוץ למפעל טבע במדריד.“לא לפיטורים בטבע ישראל״

Posted by ‎אלירן קוזליק‎ on Sunday, December 17, 2017

בקריאה זו טמונה, אולי, הבעיה העולמית של העובדים – לפנות אחד כנגד השני, ולקבל את הטענה של טבע שזהו משחק סכום אפס ושמישהו מקבוצת העובדים חייב לשלם את המחיר. במובן הזה הגישה שהציגה הממשלה לפיה 'עניי עירך קודמים', היא אסטרטגיה הפוכה לסולידריות בינלאומית, ולמאבק בינלאומי. גם מההסתדרות לא נשמעה גישה שונה, ויש להצר על כך.

מן הצד השני, ניתן לומר שלעובדים באירלנד אין את הגאווה הישראלית של טבע, וכי בשם הישראליות של טבע היא צריכה להעדיף את הייצור בירושלים. אך העובדה היא שישראליותה של טבע נתונה בספק ואין שום מעשה ישראלי בקריאה לכך שעובדים אחרים יפוטרו.

דוגמא לקמפיין שיכול להתאים לטבע הוא ניתן למצוא במקרה בו בשנת 2005 הודיעה ג'נרל מוטורס באירופה כי כוונתה לסגור ולצמצם את הייצור במפעלים ביבשת

אין ספק שההחלטות של טבע הן מקוממות ואי הצדק זועק מהן, ודאי לאחר חשיפת הנתונים של מענקי המדינה לחברה. ברור כי יש להילחם בכל הכוח לצמצום הפיטורים ולמנוע סגירת המפעלים, אך לעשות כל זאת תוך כדי קריאה לכך שהמחיר ישולם על ידי עובדים ממדינה אחרת היא גול עצמי.

המקרה של ג'נרל מוטורס

ההסתדרות חברה במספר ארגוני עובדים בינלאומיים, ביניהם ה-ITUC – קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית ואינדסטריאול – איגוד עובדי התעשייה הבינלאומית. בשנים האחרונות ישנם מאבקי עובדים המתקיימים נגד חברות בינלאומיות כמו גלנקור, SHELL, ומותגי ביגוד.

הכלים למאבק בזירה הבינלאומית השתכללו, בין היתר סביב התקדמות הטכנולוגיה המאפשרת תקשורת מהירה ואפקטיבית של העובדים בכל הרמות.

היום קוראים לזה קמפיין, אך הכוונה היא לנהל מאבק בזירה הבינלאומית כדי לקבל תוצאות טובות ברמה המקומית. קמפיינים מעיין אלו (לדוגמא אתר לייבור סטארט) – הפעלת לחץ ציבורי על חברת טבע מצד הצרכנים, הפעלת לחץ מצד איגודים אחרים באתרים אחרים בעולם, הפגנת סולידריות, עירוב של כל בעלי המניות במובן הרחב – ביניהם צרכני התרופות, עשויים לקדם פתרון כלכלי שלא יבוא על חשבון העובדים.

הגישה שהציגה הממשלה לפיה 'עניי עירך קודמים', היא אסטרטגיה הפוכה לסולידריות בינלאומית, ולמאבק בינלאומי. גם מההסתדרות לא נשמעה גישה שונה, ויש להצר על כך

בנוסף לכך ניתן לייצר אסטרטגיה של כלל המפעלים של טבע באמצעות האיגודים הבינלאומיים ובכך לייצר חזית חזקה המסוגלת לייצר פתרונות לא רק אחד על חשבון השני.

דוגמא לקמפיין שיכול להתאים לטבע הוא ניתן למצוא במקרה בו בשנת 2005 הודיעה ג'נרל מוטורס באירופה כי כוונתה לסגור ולצמצם את הייצור במפעלים ביבשת. המבנה של האיחוד האירופי בו קיימים פורומים חותכי ארצות כמו פדרציית עובדי המתכת האירופאית (EMF) והפורום האירופאי לעובדים (EEF), הצליחו להחביר את האיגודים המקצועיים במפעלים השונים יחד עם נציגי העובדים שלא קשורים לאיגוד וליצור אסטרטגיה למאבק מול ג'נרל מוטורס, כזאת שמכילה את הצורך לעשות שינויים מבניים אך עם זאת, 'להתחלק בכאב' ושהעובדים יהיו מקבלי ההחלטות כלפי ההתמודדות עם השינויים הדרושים, ולחלק את נטל הפיטורים ואת עליית תפוקות הייצור והמכירות ביניהם.

ההתארגנות הזאת כללה התחייבות של כל האיגודים לשיתוף פעולה בכמה רמות:

  • לחלוק מידע ולהתייעץ על קבלת ההחלטות.
  • להחליט על סטנדרט מינימלי של תנאי עבודה שאף איגוד לא מתפשר עליהם ובכך לא לנהל מרוץ לתחתית של השכר על מנת לשמור על מקומות העבודה במדינה כזאת או אחרת.
  • ניטור ומעקב אחרי הייצור ווידוא כי התפוקות הולמות את היעדים – לא להסתמך על נתוני המעסיק.
  • לנהל משא ומתן במסגרת הארגונים הכלל אירופים כדי לייצג את כלל האינטרסים של העובדים ולהעלות את כוח המיקוח שלהם.
  • שימוש מתואם במדיה, סולידריות והפיכת המאבק לציבורי ברמה האירופאית.

מאבק עובדים מוצלח זה הביא למצב בו לא נסגר אף אחד ממרכזי הייצור באירופה, נטל הפיטורים לא נפל על מקום אחד בלבד ואף נעשה מאמץ משותף של העובדים לייצר יותר תפוקות.

אין ספק שיש להילחם בהחלטות המקוממות של חברת טבע בארץ בכל הכוח. אך כשהזירה היא בינלאומית עדיף שכוחם של העובדים יגדל שלא בדרך של אחד על חשבון השני. אולי ביצירת שיתוף פעולה ברמה הבינלאומית אפשר לשנות את התמונה. במקום שראש הממשלה יבקש יפה לא לסגור את המפעלים בירושלים ויקבל מהנהלת טבע תשובה שלילית, אולי יש סיכוי שהעובדים של טבע העולמית יצליחו להאבק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!