דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

מדיני / "אדוני ראש הממשלה, מי אנחנו, אור לגויים או מוכרי נשק למיאנמר?"

חבורת פעילים חברתיים הקוראים לישראל להפסיק את סחר הנשק עם מדינות המבצעות טבח ורצח, הפתיעו אמש (ג') את ראש הממשלה בשאלה לא צפויה, במהלך נאומו בחידון התנ"ך למבוגרים | ומה הקשר לאחת מהשאלות שנשאל חתן החידון החדש - על "וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה"?

מפגינים נגד מכירת נשק ישראלי למדינות המבצעות רצח עם, ורה"מ נתניהו בחידון התנ"ך למבוגרים. 19 בדצמבר 2017 (צילום: עמיחי בנעט וקובי גידעון/ לע"מ)
מפגינים נגד מכירת נשק ישראלי למדינות המבצעות רצח עם, ורה"מ נתניהו בחידון התנ"ך למבוגרים. 19 בדצמבר 2017 (צילום: עמיחי בנעט וקובי גידעון/ לע"מ)
שי ניר

שנים עשר פעילות ופעילים, דתיים וחילוניים, מימין ומשמאל, ביקשו גם הם לשאול אמש (שלישי) שאלה בחידון התנ"ך למבוגרים שהתקיים בבנייני האומה בירושלים. הפעילים, הלוקחים חלק בקבוצת 'למרצחים לא מוכרים', אותה מוביל הפעיל החברתי אלי יוסף, מבקשת להעלות למודעות הציבורית את עובדת סחר הנשק הישראלי, המגיע למדינות העולם ומשמש לקטל וטבח.

הפעילים קראו לראש הממשלה נתניהו לסיים את סחר הנשק של ישראל עם מדינות כמו מיניאמר ודרום סודאן, כשהם מדגישים את המחויבות לערכי היהדות הקובעים – 'לא תעמוד על דם רעך'. הפעילות והפעילים הוצאו במהרה מהאולם, ולא זכו להתייחסות מצד ראש הממשלה.

יוסף כתב בשנה שעברה, ביום השנה למותה של רחל אמנו, י"א בחשוון, כך: "שמע מר בנימין נתניהו, ראש ממשלתנו – מוסר אביך – וטהר את ישראל – ונקרא קריאה נרגשת לשרים שיבואו לישיבת הממשלה, קריאתה של רחל: 'בניי, אתם רחמנים בני רחמנים'. כי חרפה לנו להתפרנס מרצח נשים וילדים". נתניהו לא שעה לקריאתו, אבל יוסף לא מפסיק. לפני כחודשיים הפגנה נגד מכירת נשק מול הכנסת, אליה הגיעו חברי כנסת מימין ומשמאל, הפגין לבדו בכנס של ארגון רבני צהר, והוא מוחה, כותב ומרצה בנושא, מחויב לנושא בכל ליבו.

אמש, הוביל יוסף את הקבוצה שהפגינה בחידון התנ"ך. "יותר מ-30 שנה אנחנו מתנהגים כמו ששר בוב דילן – How many times can a man turn his head and pretend that he just doesn't see' – 'כמה פעמים אדם יכול לסובב את ראשו ולהעמיד פנים שהוא פשוט לא רואה'. לא רואים איך נרצחים נשים וילדים עם נשק שלנו", כתב יוסף. "לאחר שהוציאו אותנו, יצא שר החינוך מר נפתלי בנט. שאלנו אותו, "איך אנחנו מחמשים רבי מרצחים. איך אינך מרים זעקה שחיילים משוחררים ממגלן נוסעים לאפריקה לאמן כוחות רצחניים?" ושר החינוך, חבר בקבינט המדיני ביטחוני, השואף להיות שר הביטחון או ראש הממשלה, עונה לנו שהוא לא מכיר את החומר. כאן תמצית הבעיה. אף שר לא רוצה להכיר את החומר".

"ערכי היהדות הנדונים בחידון התנ"ך מחייבים בראש ובראשונה 'לא תרצח'. המוסר מחייב שלא נסייע לטבח", מבהיר יוסף. "במיאנמר נרצחו בחודשים אוגוסט וספטמבר, על פי הערכה שמרנית של רופאים ללא גבולות, 5,700 איש ולפי הערכה אחרת 9,000 איש. שגריר מיאנמר הודה שממשלתו ממשיכה לקיים קשרים צבאיים עם ישראל".

בחידון התנ"ך עצמו, זכה ידידיה מיוחס, שהתחרה בשלב הראש בראש ביואב שלוסברג. מעניין שאחת השאלות המהירות, עליהן השיב מיוחס נכונה בשלב האחרון, היתה להשלים את הפסוק מספר חבקוק: "הִנֵּה עֻפְּלָה לֹא יָשְׁרָה נַפְשׁוֹ בּוֹ וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה", המבטא את הקשר בין חיים מוסריים של עם – לאריכות חייו על פני האדמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!