דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / טראמפ: נפסיק את הסיוע למי שיצביע באו"ם נגד ההכרה בירושלים

נשיא ארה"ב אמר כי הוא עוקב מקרוב אחרי המדינות המתכננות לתמוך בהצעה נגד ההכרה בעיר כבירת ישראל, שתעלה מחר (ה') לאישור העצרת הכללית | מוקדם יותר שלחה שגרירת ארה"ב באו"ם מכתב ל-180 מדינות החברות בארגון, בו כתבה כי "נבצע רישום מסודר של האופן בו הצבעתן"

נאום נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באסיפת הכללית של האו"ם (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נאום נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באסיפת הכללית של האו"ם (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
שי ניר

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, איים הערב (רביעי) לעצור את העברת כספי הסיוע למדינות שיצביעו נגד הכרה בירושלים כבירת ישראל בעצרת האו"ם. "הן לוקחות מאות מיליוני דולרים, ואפילו מיליארדרי דולרים, ואז מצביעות נגדנו" אמר לכתבים בבית הלבן, "תנו להן להצביע נגדנו. זה יחסוך לנו הרבה. לא אכפת לנו".

מוקדם יותר הערב שיגרה שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, מכתב מאיים לחלק גדול מ-193 המדינות החברות בארגון, בו איימה מתגובה אמריקאית במקרה שיצביעו נגד ההכרה בירושלים כבירה. היילי כתבה כי הנשיא טראמפ לוקח את ההצבעה, הצפויה להעירך מחר, "באופן אישי", וכי ארה"ב "תרשום שמות".

במכתב ששלחה הערב, כתבה היילי כי ממשל טראמפ "מבקש מכם פשוט להכיר בידידות והשותפות ההיסטורית, ובסיוע שהענקנו לכם, ולכבד את ההחלטה שקיבלנו לגבי השגרירות שלנו".

"הנשיא יעקוב מקרוב אחרי ההצבעה, וביקש ממני לדווח לו על המדינות שיצביעו נגדנו" הוסיפה היילי במכתב, שנוסחו הגיע לידי סוכנות הידיעות איי.פי., "נבצע רישום מסודר של האופן בו הצבעתם על הנושא הזה".

מכתב האזהרה של היילי, שעל פי הדיווח נשלח ל-180מדינות, ושורת ציוצים שפרסמה בנושא בדף הטוויטר שלה, זכו לביקורת נוקבת משרי החוץ ברשות הפלסטינית וטורקיה, הנמצאים בדרכם לבניין האו"ם בניו יורק. השניים טענו כי ארה"ב משתמשת בטקטיקה של הפחדה.

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכיף אמר לכתבים בשדה התעופה באיסטנבול, משם המריא לניו יורק, כי הוא מאמין שחברות האו"ם יתעלמו "מהלחץ" שהפעילה היילי. הוא הוסיף כי הוא מאמין שארצות העולם יציביעו מחר על פי צו מצפונן, וכי "הן יצביעו עבור הצדק, ולכן יצביעו בעד ההחלטה הזו".

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושאולו, אמר כי "אף מדינה שמכבדת את עצמה לא תתכופף בפני לחץ כזה", והוסיף כי "העולם השתנה. האמונה לפיה 'אני חזק ולכן אני צודק' השתנתה. העולם מתמרד היום נגד אי-צדק".

יתמכו או יתנגדו? מליאת עצרת האו"ם (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
יתמכו או יתנגדו? מליאת עצרת האו"ם (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)

הרשות הפלסטינית דחפה להצבעה של מליאת האו"ם על הצעת החלטה שתחייב את טראמפ לחזור בו מההכרה בירושלים כבירת ישראל ולעצור את תהליך העברת השגרירות האמריקאית לעיר, אחרי שבתחילת השבוע הטילה ארה"ב וטו על הצעה דומה שאושרה במועצת הביטחון.

ההצבעה תיערך, כאמור, מחר בשעה 17:00 (שעון ישראל), לבקשת תימן וטורקיה, לאחר שיתקיים דיון חירום בעניין הכרזת טראמפ. בעצרת אין לארה"ב זכות וטו ולכן ההערכה היא שההחלטה תעבור. החלטות האו"ם לא מחייבות באופן חוקי, כך שלהצבעה מחר יש חשיבות סמלית בעיקר, והיא ונועדה לחזק החלטות או"ם קודמות, שלפיהן המדינות החברות תומכות בפתרון שתי המדינות על בסיס קווי 67' ומתנערות משינויים במעמדה של ירושלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!