דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמ"י

משרד החוץ / המחאה מתרחבת: מאות עובדי נציגויות ישראל הפגינו ברחבי העולם

אחרי שבשבוע שעבר הפגינו כמאה עובדים מקומיים ישראלים (עמ"י) בניו יורק, במחאה על דחיית יישומה של רפורמה בתנאי עבודתם, יצאו אתמול (ד') עובדי 18 נציגויות למחות על תנאי העסקתם | ועד העובדים: "רוצים רק להשתכר בכבוד מעבודתנו"

מחאת עובדי משרד החוץ בברלין, 20 בדצמבר 2017
מחאת עובדי משרד החוץ בברלין, 20 בדצמבר 2017
שי ניר

משבר במשרד החוץ: כ-600 עובדי נציגויות ישראל, "העובדים המקומיים הישראלים" (העמ"י), בכל רחבי העולם הפגינו אתמול (רביעי) במחאה על תנאי העסקתם ובדרישה כי הרפורמה בעניינם, שהיתה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת השבוע ועוכבה בשל מחלוקת תקציבית בין משרד החוץ ומשרד האוצר, תאושר עד לסוף שנת 2017.

לפי שעה לא ברור אם הרפורמה בעניינם תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה, אך נושא מודל השכר ככל הנראה יידון בוועדה הבין-משרדית לתנאי שכר המשרתים בחוץ לארץ.

עובדי משרד החוץ בפריז, 20 בדצמבר 2017
עובדי משרד החוץ בפריז, 20 בדצמבר 2017

 

"לא נהיה שקופים יותר – על המדינה לעמוד בהתחייבותה אלינו. הובטחה לנו רפורמה עד סוף השנה ולא נעצור עד שנקבל אותה" כך מסר לתקשורת ועד העמ"י, "איננו מבקשים להתעשר, כל רצוננו הוא להשתכר בכבוד על עמלנו ומסירותנו למדינה שכה יקרה לנו. אין רפורמה – אין חוזים – אין נציגויות לישראל״.

ועד העובדים הודיע להנהלת משרד החוץ כי אם לא תאושר הרפורמה, בכוונתם להחריף את צעדי המחאה. בין היתר, איימו כי 1,500 עובדי נציגויות ישראל ברחבי העולם לא יחתמו על חוזי ההעסקה לשנת 2018. העובדים נדרשים לחתום על חוזה חדש מדי שנה, כך שצעד כזה עלול ליצור קושי משפטי בתפעול הנציגויות לאחר פקיעת החוזים הנוכחיים. בוועד הוסיפו כי גם אם יימצא פתרון משפטי להמשך העסקת העובדים ללא חוזים תקפים, אם לא תאושר הרפורמה יושבתו כל הנציגויות החל מ-1 בינואר.

הנציגויות בהן התקיימ אתמול ההפגנות אתמול הן: ניו יורק, וושינגטון, בוסטון, סן פרנסיסקו, יוסטון, לוס אנג׳לס, טורונטו, בוגוטה, ברלין, מינכן, פריז, לונדון, רומא, בריסל, טוקיו, צ׳נקדו, טשקנט.

יניב תורג'מן, עמ"י בקונסוליה הישראלית בניו יורק מזה שלוש שנים, אמר לדבר ראשון כי "אני נותן את הלב והנשמה, ולא הגיוני שהמשכורת שלי נמוכה יותר משכר הדירה שלי".

עובדי משרד החוץ בלונדון, 20 בדצמבר 2017
עובדי משרד החוץ בלונדון, 20 בדצמבר 2017

ביום שישי שבוע שעבר מחאת העמ"י התעוררה מחדש. אז יצאו מאתיים מהם מחוץ לקונסליה הישראלית בניו יורק אחרי שהתברר שהרפורמה בתנאי העסקתם לא הובאה לאישור הממשלה בתחילת השבוע הזה.

משבר העסקת העמ"י נמשך מזה ארבע שנים, ונכון לעכשיו לא ברור מתי יגיע לסיומו. לפני כשנה החלו משרד האוצר ונציבות המדינה לגבש רפורמה שבמסגרתה ייקלטו עובדי הנציגויות כעובדי מדינה וכן יוחלף מודל השכר, שלא עודכן מאז שנת 1959. לאחר עיכובים רבים, הודיעו בשבועות האחרונים הצדדים על השלמת הרפורמה והיערכות ליישומה, אך כאמור המהלך נבלם.

בהסתדרות הודיעו כבר כי יגבו את העובדים ולא יסכימו ששנת 2018 תיפתח בלי מנגנון השכר החדש שהובטח, ובלי לתת להם מעמד של עובדי מדינה. גורם המקורב לעובדים אמר בשבוע שעבר לדבר ראשון כי התחושה היא שמשרדי הממשלה, האוצר והחוץ "משחקים בעמ"י".

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו המשמש גם בתפקיד שר החוץ לא הגיבו לנאמר בכתבה עד למועד פרסומה.

במשרד החוץ חזרו על תגובתם הקודמת בנושא, ואמרו כי "המשרד מוקיר את עבודת העמ"י ועמד שכם אל שכם עם ועד העמ"י במו"מ עם האוצר על שיפור תנאי השכר שלהם ושינוי מעמדם לעובדי מדינה. קליטת כאלף עובדי עמ"י כעובדי מדינה במסגרת משרד החוץ דורשת היערכות מיוחדת, בכוח אדם ובתקציב. נושא הובהר למשרד האוצר ולשכת ראש הממשלה מודעת לכך ואף פועלת בנושא. אנו מצרים על כי ועד עובדי העמ"י מפנה את חיציו למשרד החוץ דווקא. המפתח לפתרון מצוי בידיו של משרד האוצר, אשר בידיו לאשר תוספת תקציבית קטנה יחסית אשר תאפשר את יישומו של המהלך."

באוצר אמרו כי לא יגיבו מעבר לדברים שאמרו לדבר ראשון בשבוע שעבר, לפיהם "במסגרת עבודת מטה בין משרדית שנערכה בנוגע לעובדים המקומיים הישראלים הוחלט בשיתוף נציבות שירות המדינה ומשרד החוץ להפוך עובדים אלו לעובדי מדינה בזמן שירותם בנציגויות מדינת ישראל בחו"ל. מצער לראות כי כעת מונע משרד החוץ את קידום החלטת הממשלה בנושא, וזאת כביכול משיקולי תקציב, כאשר סך תקציבו עומד על כ-1.6 מיליארד ש״ח בשנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!