דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סודהסטרים

חברה ועבודה / הנהלת סודהסטרים ברהט מעלה את שכר משמרת הלילה, אבל לא מעלה מספיק

השכר עלה אך באופן חלקי ביחס לצווי הרחבה ענפיים | בהסתדרות דורשים להעלות את השכר במלואו, ואף לשלם רטרואקטיבית את המגיע לעובדים על פי חוק | צפויה פניה לבית הדין לעבודה במידה ולא תקוים הדרישה

עובדים במפעל סודהסטרים במישור אדומים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
עובדים במפעל סודהסטרים במישור אדומים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בהסתדרות תובעים שיפור תנאי העובדים במפעל סודהסטרים ברהט. במכתב שנשלח אמש להנהלת החברה ברכה ההסתדרות על שיפור תנאי העבודה במפעל בשעות הלילה – אולם טענה כי על עובדי המפעל חלים צווי הרחבה שאמורים היו להקנות להם תנאים אף יותר טובים מאלו הניתנים להם כיום. ההסתדרות דורשת כי תנאים אלו יינתנו לעובדים באופן רטרואקטיבי.

כזכור, על אף שהמו"מ הקיבוצי בין הנהלת סודהסטרים לוועד העובדים הופסק באופן חד צדדי על ידי ההנהלה לפני למעלה מחצי שנה – בתחילת החודש נחשף בדבר ראשון כי ההנהלה החליטה לשפר את תנאי עובדי משמרת הלילה – נושא אשר נדון במו"מ, ולהעלות את התעריף מ-112% ל-120%.

עובדות מפעל סודהסטרים ליד רהט (צילום: AP Photo/Dan Balilty).
עובדות מפעל סודהסטרים ליד רהט (צילום: AP Photo/Dan Balilty).

במכתב מההסתדרות, שנשלח באמצעות משרד עורכי הדין אהוד שילוני ושות', נכתב כי על החברה חל צו ההרחבה בענף הפלסטיקה, צו ההרחבה בענף המתכת, החשמל, האלקטרוניקה והתכנה – או שניהם גם יחד, בייחוד על המפעלים הממוקמים ברהט, וכי ההנהלה משלמת כיום לעובדיה עשרות אחוזים פחות מהמגיע להם על פי הסכמים אלו – בגין המשמרות השניה (14:00-22:00) והשלישית (22:00-6:00). ההסתדרות תובעת כי ההנהלה תחל ליישם את צווי ההרחבה מעתה והלאה – וכן כי תשלם לכלל העובדים הזכאים את הפרשי השכר שלא שולמו להם עד כה בהתאם לצווים, לרבות הפרשות סוציאליות. ככל שהחברה לא תפעל כך במהלך השבוע הקרוב התריעו בהסתדרות כי בכוונתם לפנות לבית הדין לעבודה בנושא.

על פי צו ההרחבה של ההסכם הענפי בענף הפלסטיקה, עובדי המשמרת השניה במפעלים זכאים לתוספת של 17.5%, ואילו עובדי המשמרת השלישית בלילה – זכאים לתוספת של 40% לשכרם. על פי צו הרחבה אחר בענף המתכת, החשמל, האלקטרוניקה והתכנה זכאים עובדי המשמרת השניה לתוספת של 22.5% או תוספת שכר בשווי שעה וארבעים במידה והם מועסקים 7.5 שעות בלבד. על פי הסכם זה זכאים עובדי המשמרת השלישית בלילה לתוספת בשיעור 42.5% או לחילופין לתוספת שכר בשווי שעתיים ו-45 דקות במידה והם מועסקים 6.5 שעות בלבד. כמו כן כוללים ההסכמים סעיפים נוספים שאינם מיושמים הנוגעים לתוספות ייחודיות בגין עבודה בשבת, וקצבת ימי חופשה מוגדלת.

הפגנת עובדי סודהסטרים (צילום: ההסתדרות במרחב הנגב)
הפגנת עובדי סודהסטרים (צילום: ההסתדרות במרחב הנגב)

נזכיר כי כנגד הנהלת סודהסטרים, חברה המציגה רווחים נאים, עומדת תביעה על סך 15 מיליון ש"ח בגין שורה ארוכה של פגיעות בהתארגנות העובדים. מהתצהירים שהוגשו לבית הדין עולה לכאורה תמונה קשה ביותר של מעקב אחרי עובדים המזוהים עם ההתארגנות והתנכלות והתעמרות חמורה כלפיהם. עם פרסום קטעים מהתצהירים ב"דבר ראשון" נמסר מטעם החברה כי "הנהלת סודהסטרים אינה צד למהלך ההתאגדות ולמהלך היציאה ההמונית ממנו והיא מחויבת לשמור על סביבת עבודה בטוחה" וכי "מדובר בתביעה נואשת ומופרכת שדינה להידחות".

מנכ״ל סודהסטרים – דניאל בירנבאום (צילום: Photo/Dan Balilty).
מנכ״ל סודהסטרים – דניאל בירנבאום (צילום: Photo/Dan Balilty).

תגובת סודהסטרים: "פניית ההסתדרות נתקבלה. צווי ההרחבה לא חלים על סודהסטרים שאינה מייצרת מוצרי פלסטיק או מתכת אלא מכשירי הגזה. תביעות דומות שהוגשו בעבר על ידי עובדים לבתי הדין לעבודה נדחו בהמלצת בית הדין".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!