דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סרט

קולנוע / העולם מתחלק לאוהבי וודי אלן ולמתעביו - 'גלגל ענק' יגרום לכם להתאהב

ב'גלגל ענק' חוזר וודי אלן לאמריקה של תחילת שנות ה-50, בהן הלונה פארק היה פסגת ההמצאה הטכנולוגית. כולם בורחים מהחיים - אלכוהול, דרמות תיאטרון, בגידות נואשות - חיפוש אהבה משככת ולא מרפאה, בעצם התאהבויות.

מתוך הסרט ׳גלגל ענק׳ (באדיבות בתי קולנוע לב / צילום: Gravier Productions).
מתוך הסרט ׳גלגל ענק׳ (באדיבות בתי קולנוע לב / צילום: Gravier Productions).
יצחק רובין
יצחק רובין
מבקר קולנוע
צרו קשר עם המערכת:

העולם מתחלק לאוהבי וודי אלן ולמתעבים את וודי אלן. אני נמנה עם החלק הראשון. אני אוהב את וודי אלן. על 'הגשש החיוור' רצה בדיחה שגם אם הם יקראו מספר טלפונים כולם יצחקו. כזה הוא וודי אלן, מדבר אל נפשי המורכבת ממיליון דילמות. באחד הסרטים שלו, אומר אלן אומר לזוגתו הנמצאת בסערת רוחות: "החיים מסובכים וחוץ מזה… הם קצרים." כמוני הוא מתעב את צעצועי הוליווד, ומעדיף את הברים אפופי העשן של ניו יורק, נגני ג'אז, שחקנים ובמאים מבולבלים, אנשים קשיי יום – הוזים על חיים טובים יותר משפל החיים בו הם נמצאים.

ב'גלגל ענק' חוזר וודי אלן לאמריקה של תחילת שנות ה-50, בהן הלונה פארק היה פסגת ההמצאה הטכנולוגית. לא שהחיים אז היו טובים יותר. אבל כותבי התיאטרון כמו יוג'ין אוניל, טנסי וויליאמס ארתור מילר, יצרו את פסגת הדרמה האמריקאית מאז ומעולם ומהקלאסיקות העולמיות עד היום הזה. מחזאים אלה עסקו בעולמו של האדם הקטן הנדרס תחת גלגלי הקפיטליזם האכזרי בתקופת "הפרוספרטי" שלאחר מלחמת העולם, פועלי קשיי יום, קמעונאים וסוכני מכירות שלא מצליחים לגמור את החודש, היחסים בתוך המשפחה נהרסים ואנשים מחפשים עולם טוב יותר גם אם הם שוגים באשליות שרדניות המסייעים להרס עצמי בסופו של דבר. בסרט מתכתב אלן עם המחזאי יוג'ין אוניל המצוטט תדירות.

הסרט 'גלגל ענק' נפתח בחוף ים מרהיב ולונה פארק צבעוני להפליא בשנות ה-50 בקוני איילנד. המציל בחוף, סטודנט לתואר שני במחזאות תיאטרון היושב על מגדל המציל, מוביל את הדרמה, נכנס ויוצא אל תוך חיי משפחה קשת יום כמספר, מדבר אל המצלמה על ההבדל בין דרמה לחיים (אלמנט חוזר אצל אלן) מסביר לצופה שהוא נכנס לדרמות מעניינות של המשפחה כי הדרמה היא מעניינת יותר מהחיים עצמם. המספר מוצא עצמו במהלך הסרט נכנס לחיי משפחה רגילה ומסובכת, המוצגת באופן הכי ריאליסטי. זוהי משפחה המתגוררת בסמוך לחוף וללונה פארק שבה הגבר (ג'ון בלושי הנהדר) עובד כמפעיל הגלגל והקרוסלה. המציל המשכיל נכנס למשפחה על תקן מציל חיים – אוי לאותם חיים כמאהב האולטימטיבי. אשתו של המפעיל גרושה שבגדה בבעלה הקודם (קייט וינסלט הנפלאה והחד פעמית) שהביאה לנישואיה השניים עם המפעיל האלמן את בנה מנישואיה הקודמים, ילד פירומן. לתמונה נכנסת בתו היפהפייה אשל מפעיל הלונה פארק, הבורחת מאיש מאפיה אתו התחתנה בגיל 20. למה התחתנה עם איש מאפייה? כי זו בריחה מצוינת החיים מלאי האקשן של המאפייה.

כולם בסרט בורחים מהחיים, אלכוהול, דרמות תיאטרון, בגידות נואשות-חיפוש אהבה משככת ולא מרפאה, בעצם התאהבויות. בהחלט משהו ב"חיים הקצרים" כדברי אלן. העלילה מסתבכת וקייט וינסלט המקיימת יחסי בגידה עם המציל, נאבקת בציפורניה כאשר היא מגלה שמאהבה מתאהב בביתו הצעירה של בעלה הנבגד.

הסוף, לא אגלה לכם, מסתיים באופן לא צפוי לדרמות רגילות שבהן חייב להיות סוף טוב. למה? שואל וודי אלן. כי החיים הם גלגל ענק שאין להם סוף ועל כן אין הפי אנד וגם לא סוף עצוב.

אוטוביוגרפי?

מבקרים אחדים, עסקו בהקבלה בין חייו האישיים של וודי אלן, זה לא לעניין לדעתי, תשכחו מזה. ואם יש הקבלה בכל זאת, אין זאת כי אם וודי אלן בעצמו הוא איש מסובך, כמו רובנו, רק שהוא כוכב ומדברים על זה בתקשורת. אלן אוהב את דמויותיו מלא הבנה אליהן ומעמיק ברגשותיהם כדרך שהוא מעמיק לחפור בעצמו.

לטעמי זו יצירה נהדרת, קייט ווינסלט מזכירה, בזכות העמדת הבימוי של אלן, את הופעתה המחשמלת של וויויאן לי ב'חשמלית ושמה תשוקה', המחזה מתחילת שנות החמישים. מה שמקלקל קצת הוא או שהקשר בין המציל הנכנס ויוצא לדרמה או שהוא תפור קצת באופן מגושם או שהליהוק של טימברלייק לא מוצלח לדעתי. הוא מתקשה להיכנס לנעליו של וודי אלן, המגלם את המספר הנפלא בסרטים אחרים. כהרגלו של אלן, משופע הסרט בהמצאות קולנועיות, המעניקות את אשליית המזור לגיבורים, כמו ביצירת המופת 'שושנת קהיר הסגולה '- מיה פארו אישה מוכה הולכת לסרטים לשאוב קורטוב של 'דולצ'ה ויטה' כאשר באחת הפעמים, גיבור הסרט יפה התואר יוצא מהמסך ולוקח את מיה פארו המסכנה למסע אהבים. תרגיל גאוני מבריק. כשהצגתי את הסרט לסטודנטים, פלטה סטודנטית מתעבת וודי אלן בסיומו של הסרט "מה זו השטות הזו?" אמרתי לכם יש מתעבי וודי אלן ויש אוהבי וודי אלן. עבורי זו יצירת מופת רצינית מאוד שדורשת עיכול.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!