דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / הטורקים דורשים להעמיד לדין שחקן כדורסל בעקבות העלבת ארדואן

בשל אמירותיו של אנס קאנטר נגד הנשיא הטורקי ארדואן, אותו כינה: "ההיטלר של המאה שלנו", המליץ התובע הטורקי להעמיד את סנטר הניו-יורק ניקס לדין ולגזור עליו ארבע שנות מאסר | קאנטר מזוהה עם פטהוללה גולן יריבו של ארדואן

אנס קאנטר במדי ניו יורק ניקס. דצמבר 2017 (צילום: AP Photo/Kathy Willens)
אנס קאנטר במדי ניו יורק ניקס. דצמבר 2017 (צילום: AP Photo/Kathy Willens)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בשנתיים האחרונות מנהלת ממשלת טורקיה ברשות הנשיא הכל יכול רג’פ טאיפ ארדואן מאבק תקשורתי ופוליטי נגד סנטר הניו-יורק ניקס, אנס קאנטר. הביגמן הטורקי שמצטיין השנה בליגת הנ.ב.א כאשר הוא קולע 13.8 נק וקולט 9.8 רב' בממוצע עד כה, נהנה מהחיים בניקס והופך בשנים האחרונות לכוכב נ.ב.א של ממש, לא מהסוג של האולסטר, אבל מספיק טוב כדי לעשות מאבקי כוחות מול לברון ג'יימס ולהיות כינור שני לכוכבים הגדולים יותר.

השבוע, לפי הפרסומים בעיתונות הטורקית, הוחלט להעמיד את קאנטר למשפט על העלבה פומבית של הנשיא ארדואן. העיתונת מפרסמת שהתביעה במשפט תבקש מאסר של ארבע שנים לסנטר הניקס. השחקן שהוא תומך נלהב של איש הדת הגולה פטהוללה גולן, בחר להיכנס לעימות וירלי נגד הנשיא עם מספר ציוצים פוגעניים מאז מאי 2016.

באותם הציוצים קרא קאנטר לארדאן  "ההיטלר של המאה שלנו" וכתב ביקורת חריפה נוספת נגד הנשיא ונגד שלטונו, בעקבות האמירות הקשות הטוויטר של קאנטר נחסם בטורקיה וגם משחקי הקבוצות בהם הוא משחק אינם משודרים בטלוויזיה הטורקית. על כך אמר לפני מספר חודשים: "התקשורת במדינה מתעלמת ממני לחלוטין. בעונה שעברה כששיחקתי באוקלהומה סיטי ת’אנדר שידרו את כל 29 הקבוצות בליגה חוץ מאותנו, זה היה חבל מאוד, כי העם הטורקי שכל כך אוהב כדורסל לא יכול היה לצפות בראסל ווסטברוק. עכשיו שאני בניו יורק לא משדרים את הניקס, לא יכולים לראות שחקן מדהים כמו קריסטפס פורזינגיס בגללי וצריכים להיכנס לכל מיני אתרים מוזרים”.

בניגוד לגרג פפוביץ', מאמן סן אנטוניו או ללברון ג'יימס כוכבה של קליבלנד שמתנגדים בדיבור ביקורתי ממוקד ולגטימי לנשיא ארה"ב דונלנד טראמפ וגישותיו המפלגות והגזעניות, קאנטר לעולם לא יהיה הקול השפוי של טורקיה ומאבקו בנשיא הטורקי נשמע ונראה כמו עוד 'טראש טוק' חסר משמעות.

הסיבה המרכזית לחוסר האמון וההקשבה לאנס ודבריו נובעת בעיקר מהעובדה שבניגוד לפופוביץ' ולברון שבמשך שנים אחרונות משמשים כסמליים אייקונים של תרבות הכדורסל והספורט של אמריקה, אנס לעולם לא נקשר רגשית לטורקיה ולא היה חלק ממנה, הוא תמיד היה השחקן הלא אהוב, ההוא שדואג רק לעצמו ולא לאף אחד אחר.

קאנטר שנולד בשוויץ לזוג הורים טורקים, חזר בגיל צעיר לטורקיה והשתלב בצורה נהדרת בקבוצת הנוער של פנרבחצ'ה, בגיל 16 העילוי הצעיר שהצטיין בנבחרת הקדטים, וקיבל הזדמנות ייחודית לשחק בגילו הצעיר ביורוליג. בעונה היחידה שלו בטורקיה שותף קאנטר ב-9 משחקים במדי פנרבחצ'ה, לפני שהחליט בגיל 17 לעזוב את הכל ולעבור לארה"ב. למרות ההצעה הנדיבה מפנרבחצ'ה לחוזה ארוך טווח עם הקבוצה, העדיף השחקן המבטיח לנטוש את המועדון שטיפח אותו ולעבור לתיכון קטן בארה"ב.

העזיבה שלו את פנרבחצ'ה הפכה לתחושת הבגידה הראשונה מבין רבות שתלווה אותו בקריירת הכדורסל שלו, השחקנים זעמו על העזיבה המתוכננת והחרימו אותו עד שעזב, הקבוצה שכל כך שנאה אותו, מחקה את שמו מרשימת השחקנים כאשר הגיע למשחק ראווה אם קבוצתו אולקהומה סיטי.

סיבה נוספת ל"חוסר האהדה" לה זוכה השחקן בטורקיה היא שבמהלך לימודיו בתיכון בקליפורניה שנמצא בבעלות איש הדת הטורקי הגולה פטהוללה גולן, נוצר קשר יחודי מאוד בין אנס הצעיר לאיש הדת הכריזמטי, שאותו קאנטר תיאר כאב רוחני.

https://twitter.com/BiemMatt/status/943785691296780288

קאנטר המשיך את הניתוק שלו מהעם הטורקי כאשר בחר לסרב פעם אחר פעם לייצג את נבחרת טורקיה בגלל הקריירה הבינלאומית שלו בארה"ב, למרות שהוזמן למספר תחרויות, הוא הגיע רק פעם אחת להופעה רעה מאוד של הנבחרת ביורובאסקט ב-2011 בה סיים עם ממוצעים חלשים של 9.6 נק' ו-3.9 רב'.

המאבק המתוקשר שלו עם הנשיא התחיל בקיץ 2015 כאשר בנבחרת החליטו לא להזמין את הכוכב הכי גדול שלה ליורובאסקט המתקרב, קאנטר האשים את ארדואן שהתערב בנבחרת והטיל וטו על זימונו בעקבות יחסיו הקרובים עם גולן. מאמן הנבחרת ארגין עתמאן התעקש שקאנטר לא בנבחרת משום שהוא לא התנצל בפני חבריו על ההתנהגות המחפירה שלו כלפיהם ב-2011, אבל לאור העובדה שבמקביל גם רכז הנבחרת המצטיין ג'נק אקיול שחווה את העונה הטובה בקרירה שלו, לא הוזמן בעקבות רמיזות קטנות של ביקורת כנגד ארדאן, כנראה שהייתה אמת בדבריו של קאנטר.

אנס קאנטר במסיבת עיתונאים בניו יורק לאחר שעוכב בשדה התעופה בבוקרשט 22 במאי 2017 (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)
אנס קאנטר במסיבת עיתונאים בניו יורק לאחר שעוכב בשדה התעופה בבוקרשט 22 במאי 2017 (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)

המאבק בין הצצדים החמיר בעקבות נסיון המהיפכה הכושל בטורקיה בשנת 2016 . גולן הואשם ע"י ארדואן בניסיון ההפיכה ואיש הדת הגולה שהוא המתנגד המרכזי לארדואן האשים את הנשיא בהפיכת דמה. ארדואן ניצל את המצב לרדיפה פוליטית חסרת תקדים ושינוים שלטוניים מרחיקי לכת בטורקיה, שהופכות את כל מנגנוני הדמוקרטיה הטורקית לנשלטת באופן חסר תקדים ע"י הנשיא.

קאנטור הפך בשנה האחרונה לקול הקורא של גולן ולכן בטורקיה החליטו לבטל את האזרחות והדרכון שלו, עצרו את אביו כחלק מהקשרים נגד ארדואן וגרמו לו ככל הנראה לצאת בהצהרה פומבית שאינו מכיר באנס יותר כבנו.

בחודש מאי השנה נעצר קאנטר בעקבות ביטול דרכונו, הוא הצליח לחזור לארה"ב בעקבות התערבות של השגרירות האמריקאית שנתנה לו ויזה לנסוע דרך לונדון חזרה לארה"ב. שישה ימים אחרי ביטול אזרחותו, הוכרז קאנטר כחלק מארגון טרור והוצע צו הקורה להסגרתו. למרות שבנתיים קאנטר צוחק על הבחירה של ממשלת טורקיה להעמידו לדין, יש כמובן השלכות חמורות שיכלו להתקיים בעקבות פסק דין עם עונש מאסר שהוא ככל הנראה יקבל.

הבחירה של ממשלת טורקיה לרדוף את קאנטר וככל הנראה לקיים את המשפט בלעדיו היא חלק מהאסטרטגיה של ממשלת טורקיה, לא לאפשר בשום צורה ביקורת נגד השליט הכל יכול רג’פ טאיפ ארדואן וממשלתו. אנס קאנטר הוא רק כלי קטן במשק הגדול של הפוליטיקה הטורקי, והיחס אליו כבוגד וטרוריסט הוא רק דוגמה קטנה למה יעשה לאיש, כל איש, אשר ידבר כנגד הסולטן החדש של טורקיה. פשוט אנס קאנטר הוא הבחירה הקלה ביותר שאפשר להתחילה ממנו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!