דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / בהחלטה אנטי-ישראלית נוספת האו"ם התנגד להכרזת טראמפ על ירושלים

ההחלטה, שהיתה גם הצבעה אנטי-אמריקאית, עברה עם 128 מדינות שהצביעו בעדה, 9 התנגדו ו-35 נמנעו | שגרירת ארה"ב לאו"ם: "אמריקה תציב את השגרירות שלה בירושלים. שום הצבעה באו"ם לא תשפיע על כך"

הצבעת האו״ם על ההכרה בהצהרת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל (צילום: עמיר לוי / פלאש 90).
הצבעת האו״ם על ההכרה בהצהרת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל (צילום: עמיר לוי / פלאש 90).
שי ניר

העצרת הכללית של האומות המאוחדות קיימה אמש (חמישי) כינוס חירום וקיבלה הצעת החלטה אנטי ישראלית, הקוראת למדינות העולם שלא להכיר בהחלטת הנשיא דונלד טראמפ כי ארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל. הצעת ההחלטה התקבלה ברוב של 128 מדינות בעד, 9 מדינות נגד ו-35 מדינות שנמנעו. 21 מדינות נעדרו מההצבעה או שבחרו לא להצביע. על אף הנזק התודעתי הבינלאומי, בהנחלת ההכרה החותרת תחת זכותה הלגיטימית והריבונית של ישראל לקבוע את בירתה, בשונה מהחלטות מועצת הביטחון, להחלטות העצרת הכללית אינן מחייבות בחוק הבינלאומי.

"בישראל דוחים את החלטת האו"ם ובמקביל מביעים שביעות רצון מהמספר הגבוה של המדינות שלא הצביעו בעד ההחלטה", נמסר בהודעה מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, והודגש כי מדובר במדינות בהן ביקר באירופה, אפריקה ואמריקה הלטינית. ביחס לעמדה הבלתי מתפשרת של טראמפ נכתב בהודעה כי, "ישראל מודה לנשיא טראמפ על עמדתו החד משמעית בעד ירושלים ומודה למדינות שהצביעו יחד עם ישראל, ביחד עם האמת".

על אף תוצאת ההצבעה, ישראל רואה מספר הישגים בדפוסי ההצבעה. שש מדינות אירופאיות נמנעו בהצבעה הונגריה, לטביה, פולין, צ'כיה, קרואטיה ורומניה ולצידן נעדרו מההצבעה אוקראינה ומולדובה. בקרב מדינות יבשת אפריקה, איתן ישראל מחזקת את היחסים בשנתיים האחרונות, בלטו רואנדה, אוגנדה, קמרון, בנין וטרינידד שנמנעו. טוגו התנגדה ונעדרו הרפובליקה המרכז אפריקנית, קונגו, קניה ועוד. בקרב מדינות אמריקה הלטינית שהצביעו נגד נמצאות הונדורס וגואטמלה, ואנטיגואה, ארגנטינה, פארגוואי, מקסיקו ופנמה נמנעו.

כינוס החירום של העצרת הכללית וההצבעה על הצעת ההחלטה, בהובלתן של טורקיה ותימן הוא למעשה תגובת נגד למדיניות החוץ של ארה"ב תחת ממשל טראמפ, והמשך להצעת החלטה תחת נוסח דומה, שעל אף שעברה ברוב של 14 מדינות מתוך 15, נפלה באמצעות זכות הוטו של ארה"ב.

"זוהי בושה. זהו זמן רב שהאו"ם מהווה מקום עוין כלפי מדינת ישראל", אמרה שגרירת ארה"ב לאו"ם, ניקי היילי בנאומה שקדם להצבעה, והוסיפה ש"הפוקוס הלא פרופורציונלי", כלפי ישראל, "חותר תחת אמינותו" של האו"ם ו"מזיק לעולם כולו". היילי לא טועה, במהלך שנת 2017 לבדה קיבל האו"ם 21 החלטות המגנות באופן ספציפי את ישראל, בעוד רק חמש החלטות דומות התקבלו נגד מדינות אחרות, אחת לכל אחת: קוריאה הצפונית, מיאנמר, רוסיה, סוריה ואיראן.

"אמריקה תציב את השגרירות שלה בירושלים. זה מה שהעם האמריקני רוצה שנעשה, וזה הדבר הנכון לעשות. שום הצבעה באו"ם לא תשפיע על כך", אמרה היילי והוסיפה איום כלפי מדינות העולם כי, "ההצבעה הזאת תשפיע על האופן שבו מסתכלים האמריקנים על האו"ם ועל איך מסתכלים על מדינות שמזלזלות בנו באו"ם. והצבעה זו תיזכר." ביממה שקדמה להצבעה שיגרה היילי מכתבי איום ל-180 מהמדינות החברות באו"ם כי תהיה תגובה אמריקאית במקרה שיצביעו נגד ההכרה בירושלים כבירה. היילי כתבה כי הנשיא טראמפ לוקח את ההצבעה, הצפויה להעירך מחר, "באופן אישי", וכי ארה"ב "תרשום שמות".

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, תקף בחריפות את המדינות התומכות בהחלטה ואמר, "אתם פועלים כמריונטות המופעלות על ידי הפלסטינים". בדבריו גינה דנון את ירי הרקטות מרצועת עזה לישראל בימים האחרונים ואמר, "אסור שטרור או אלימות יהיו הפתרון. אם האו"ם רוצה להשיג שלום אמיתי עליו לגנות את האלימות הפלסטינית". במהלך נאומו הציג השגריר דנון מטבע מתקופת המרד הגדול שהתקיים בשנת 68 לספירה, לפני קרוב ל- 2,000 שנה. על המטבע מוטבע "חירות ציון" מצד אחד, ומצד שני כתוב "שנה ב" במטרה לציין את השנה השנייה למרד ברומאים. "המטבע מראה את הקשר הנצחי בין ירושלים לבין העם היהודי. לא אונסק"ו ולא העצרת הכללית יצליחו להזיז אותנו מירושלים", דברי דנון.

מוקדם יותר אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בתגובה לאיומי ארה"ב למדינות שיתמכו בהצעת ההחלטה, "מר טראמפ, לא תוכל לקנות את רצונה הדמוקרטי של טורקיה בכסף. החלטתנו ברורה" והוסיף כי הוא מקווה שארה"ב "תלמד לקח". שגריר תימן לאו"ם, חאלד חוסיין מוחמד עלימאני, אמר בעצרת הכללית בהצגת הצעת ההחלטה כי ההכרה האמריקאית בירושלים בירת ישראל "בטלה ומבוטלת" וקרא למדינות "אוהבות השלום" להצביע בעדה. לדבריו, הכרזת טראמפ מהווה "הפרה בוטה של זכויות העם הפלסטיני והאומות הערביות, וכל המוסלמים והנוצרים בעולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!