דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המאבק להעלאת קצבאות הנכות

פרשנות / באוצר רצו ללמד אותנו ש"אין מתנות חינם" - ויזמו קיצוץ מיותר

הקיצוץ הרוחבי שיתלווה להעלאת קצבאות הנכים נועד לצרוב בתודעה ש"למדינה אין כסף", וכל הוצאה חדשה צריכה לבוא על חשבון משהו אחר | זאת, כשמיליארדי שקלים מעודפי גביית המסים שוכבים בקופה, ונמנעים מהציבור

משרד האוצר (צילום: דבר)
משרד האוצר (צילום: דבר)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שעות ספורות לפני כניסת השבת הודיע משרד האוצר כי כבר ביום ראשון תובא החלטת ממשלה להקצאת 1.4 מיליארד שקלים לפעימה הראשונה של העלאת קצבאות הנכים, שצפויה להתחיל כבר בראשון בינואר 2018. בנוסף תחליט הממשלה על תוספת של כ-100 מיליון שקלים לרווחת ניצולי השואה. כדי לאפשר את ההוצאות הללו, כך פורסם בכלי התקשורת השונים, יוחלט במקביל על קיצוץ רוחבי בסך 250 מיליון שקלים. כ-1.25 מיליארד שקלים למימוש ההחלטה יגיעו מהרזרבות של 2018.

אמנם מדובר בקיצוץ קטן בהיקפו שיחולק בין כל משרדי הממשלה, אבל אנחנו מסיימים שנה עם עודפי גביה של למעלה מעשרים מיליארד שקל

ההחלטה החפוזה מעלה שתי שאלות מרכזיות. הראשונה היא מדוע היה צריך לחכות לשבוע האחרון של 2017 על מנת להעביר החלטת ממשלה, ועוד כזו שדורשת מהלך של חקיקת בזק כדי לאפשר את העלאת הקצבאות שבוע לאחר מכן? הרי הנכים נמצאים במאבק הזה כבר למעלה משנה. ועדות ישבו והמליצו לפני חודשים רבים. נציגי הממשלה חתמו על הסכם מול הנכים בחסות ההסתדרות כבר בספטמבר. מדוע חיכו בממשלה לרגע האחרון? מה ניסו להשיג בכך?

השאלה השנייה המתבקשת מהמהלך היא מדוע הוא מצריך קיצוץ רוחבי של 250 מיליון שקלים? אמנם מדובר בקיצוץ קטן בהיקפו שיחולק בין כל משרדי הממשלה, אבל אנחנו מסיימים שנה עם עודפי גביה של למעלה מעשרים מיליארד שקל. התשובה לשאלה הזו טמונה בכלל ההוצאה. לממשלה אומנם יש הרבה כסף. אבל היא לא יכולה להוציא אותו על פי החוקים שהיא עצמה קבעה. כרגע, כלל ההוצאה אינו שומר הסף של הקופה הציבורית מפני הוצאה מוגזמת. הוא משמש, למעשה, כתמרור אזהרה – כלי חינוכי שבא לומר לנו, האזרחים שמבקשים לשפר השירותים שהממשלה נותנת לנו, ש'אין מתנות חינם'. על כל הוצאה שנכניס לתקציב, נוציא משהו אחר.  

בכל זאת יש אפשרות נוספת. בניגוד למקובל, משרד ראש הממשלה טרם פרסם (נכון לשבת בלילה) את הצעת ההחלטה שתובא בראשון בבוקר לישיבת הממשלה. כך שלמעשה לא ברור מהיכן יקוצצו אותם 250 מליון השקלים – מתקציב 2017 או מתקציב 2018. למשרד האוצר יש אפשרות לבקש קיצוץ דווקא מתקציב 2017. מאחר ואנחנו נמצאים ימים ספורים לפני תום השנה ולפי נתוני ביצוע התקציב מרבית משרדי הממשלה (למעט מערכת הביטחון) עומדים על תת ביצוע של ההוצאות שהוקצו להם בתקציב, משרד האוצר יכול לדרוש קיצוץ מתקציב שבכל מקרה לא ימומש. באישור של ועדת הכספים יכולים במשרד האוצר לבקש העברה של התקציב האמור מביצוע בשנת 2017 לשנת 2018. כך תיחסך פגיעה מיותרת בשירותים שהמשרדים יצטרכו לתת ב 2018 זאת מבלי לפגוע ב"קדושתו של כלל ההוצאה".

ההחלטה החפוזה מעלה שתי שאלות מרכזיות. מדוע היה צריך לחכות לשבוע האחרון של 2017 על מנת להעלות הקצבאות שבוע לאחר מכן? ומדוע נדרש קיצוץ רוחבי של 250 מיליון שקלים?

במצב הנוכחי של קופת המדינה, ההחלטה להעלות את קצבאות הנכים היא ללא ספק מוצדקת. הקיצוץ הוא ללא ספק מיותר.   

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!