דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / בחירות הדראפט של העונה ב - NBA נראות עד כה כתוספת מרעננת לליגה

בן סימונס שורף את הפרקט בפילדלפיה | לונזו בול שפתח את העונה עם הפרופיל התקשורתי הגבוה מראה שיש לו גם הרבה כדורסל | חברו ללייקרס קייל קוזמה מסתמן כגניבה של הדראפט וג'ייסון טייטום נראה כמו שחקן וותיק

בן סימונס (צילום: AP Photo/Laurence Kesterson).
בן סימונס (צילום: AP Photo/Laurence Kesterson).
אביתר אבני

לפני שנתחיל לדבר על מחזור הרוקיס הנוכחי והשחקנים הבולטים שבו, חשוב לזכור שנדרש זמן כדי לקבל פרספקטיבה אמיתית על האיכות של המחזור ועל האופן בו הוא ישפיע על הליגה. מה שרואים אחרי חצי עונה או אחרי עונה שלמה הוא לא מה שרואים אחרי שנתיים או שלוש. ניקח לדוגמה את הבחירה מספר 15 בדראפט 2013. בעונה הראשונה שלו הוא קלע 6.8 נק' למשחק, קטף 4.4 ריבאונדים ומסר 1.9 אסיסטים. מקום אחד לפניו בטבלת מוסרי האסיסטים מקרב הרוקיס דורג אחד גל מקל עם שני אסיסטים למשחק. מאז אנטטקומפו הפך לאולסטאר, נבחר לחמישיה השניה של הליגה ומוזכר כמועמד לגיטימי לתואר ה- MVP העונה אם כי כרגע יש לפחות שני שחקנים שנראים ראויים ממנו ולשניהם קוראים ג'יימס.

אחרי שכל זה צוין ונרשם בפרוטוקול אפשר לומר כמה מלים ויש הרבה מה לומר. עצם זה שיש הרבה מה לומר הוא שינוי מרענן כי בעונה שעברה למשל, עם מחזור 2016, זה לא היה המקרה. היה אמנם את ג'ואל אמביד אבל הוא שיחק 31 משחקים בלבד. חוץ ממנו היה מחזור בסימן 50 גוונים של אפור שממנו נבחר מלקולם ברוגדון כרוקי השנה. ברוגדון הוא שחקן חמישיה טוב ויציב אבל הוא לא נראה כמו מי שיהפוך לכוכב בליגה או מישהו שהיכולות שלו מציתות את הדמיון. במחזור שלפניו דווקא היו כמה כאלה כמו קרל אנתוני טאונס, פורזינגיס, יוקיץ' ודווין בוקר. מחזור 2014 היה בתורו שוב אפרורי וניתן היה לחשוד שישנה כאן מחזוריות של כישרון שמגיע שנה כן ושנה לא אבל אם ממשיכים אחורה מגלים שזה לא באמת ככה.

במחזור הנוכחי נראה בכל אופן שהכישרון בחר להגיע. חלק מהכישרון הזה מתגלה בצורה יעילה ושקטה, חלקו מתפוצץ באופן מרהיב על המגרש ולחלקו יש אבא שדואג שכולם ישמעו על התכשיט שלו. מבחינת הפיל והבעיה היהודית יש כמובן את טי. ג'יי. ליף שבינתיים מתקשה לבלוט באינדיאנה.

הרוקי שפתח את העונה עם הפרופיל התקשורתי הגבוה ביותר הוא הבחירה השניה בדראפט לונזו בול. ככה זה כשיש לך אבא שבונה אותך ואת האחים שלך בתור מותג עוד כשאתם בתיכון. לבאר בול מגלם את התפיסה לפיה אין פרסום רע, העיקר להיות בכותרות. כל ההייפ סביב לונזו בול גרם לכך שרבים נהנים להצביע על האחוזים הגרועים שלו מכל טווח. מהעונשין למשל הוא משתרך מאחורי קלעי עונשין כמו אנדרה דראמונד או דיאנדרה ג'ורדן. אפילו שאקיל שלכבודו ייסדו את שיטת "האק א- שאק" קלע טוב יותר מהעונשין. אז באמת נעים לצחוק על זה אבל כשהאחוזים יעלו, והם יעלו, נישאר עם רכז פנטסטי. הרעש סביבו מטשטש קצת את העובדה שהוא שחקן מאוד קבוצתי. יש לו ראיית משחק מצויינת, הוא אתלטי, מוסר מצוין וכבר עכשיו הוא אחד הריבאונדרים הטובים בליגה מבין הגארדים. הוא הספיק אגב להיות הצעיר ביותר אי פעם שרושם טריפל דאבל.

הרבה נהנים לציין שבול הוא אפילו לא הרוקי הכי טוב בקבוצה שלו ונכון לעכשיו הם צודקים. אי שם מהמקום ה- 27 קייל קוזמה מסתמן כגניבה של הדראפט. קוזמה הגיע לליגה אחרי שלוש שנים במכללה בניגוד לרוב השחקנים שנשארים שם שנה בלבד. במקרה של קוזמה זה לא נבע משאיפה למצוינות אקדמית אלא מכורח הנסיבות. העונה הראשונה היתה מקנה לו לכל היותר חוזר של מוכר בוולמארט. השניה היתה טובה יותר והיתה עשויה לסדר לו חוזה בבני הרצליה. רק בעונה השלישית הוא פרץ עם יכולת ומספרים ששווים חוזה בליגה הטובה בעולם. כרגע הוא הקלעי השני בין הרוקיס, הריבאונדר החמישי ובין המובילים באחוזי קליעה מכל הטווחים. כל אלו היקנו לו את תואר רוקי החודש במערב בנובמבר.

קוזמה הוא דוגמה טובה לחוסר הודאות של הדראפט. יש היום המון מידע על כל שחקן שנרשם לדראפט, כולל סטטיסטיקות מתקדמות ונתונים שבעבר לא היו זמינים. הקבוצות יודעות לכאורה כל מה שהן צריכות לדעת על השחקנים וניתן היה לחשוב שהבחירות יהיו מדויקות יותר. כבר הזכרנו את אנטטקומפו שנבחר במקום ה – 15 אחרי שחקנים כמו קודי זלר, נרלנס נואל, קלי אוליניק וכמובן אנתוני בנט שנבחר ראשון ומאז אבדו עקבותיו. במקום ה- 27 באותו דראפט נבחר שחקן ההגנה של העונה שעברה רודי גובר. שנה לפני כן נבחר דריימונד גרין במקום ה- 35 ושנתיים קודם לכן נבחרו קוואי לאונרד במקום ה- 15, ג'ימי באטלר במקום ה- 30 ואיזייה תומאס במקום ה- 60 והאחרון. מספיק היה שעוד קבוצה אחת היתה מוותרת עליו והיינו מוצאים אותו בגליל גלבוע. מסתבר שיש עדיין נתונים שלא מופיעים בסטטיסטיקה. מוסר עבודה ובגרות נפשית למשל אינם נמדדים בצורה מדוייקת כמו נקודות או חסימות. לשחקנים שונים יש קצב התפתחות שונה. יש כאלו שפורצים מוקדם ונעצרים, כאלו שפורחים מאוחר וכאלו שממשיכים להתקדם בעקביות משנה לשנה. הדבר נכון במיוחד בתקופה הנוכחית שבה השחקנים מגיעים לליגה צעירים מאי פעם, עם אישיות ואופי שעדיין מתגבשים. זה גם עניין של סיטואציה – התאמה לקבוצה, למאמן, לשיטת המשחק וכו'.

ג'ייסון טייטום שנבחר שלישי הוא דוגמה טובה להשפעה של סיטואציה. בתכנון המקורי הוא היה אמור להיות הפורוורד שעולה מן הספסל ומחליף את ג'יילן בראון או גורדון הייוורד. התוכנית נזרקה לפח חמש דקות לתוך העונה בעקבות הפציעה של הייוורד וטייטום קודם לחמישיה. בינתיים הוא עושה שם עבודה טובה מאוד עם קרוב ל- 14 נקודות ושישה ריבאונדים למשחק. הבגרות וקבלת ההחלטות שלו נראים כמו של שחקן ותיק הרבה יותר. הוא ממעט לכפות זריקות ובעיקר קולע בתוך השטף של המשחק, לעתים קרובות מעמדות פנויות שההתקפה והנעת הכדור של בוסטון מספקות לו. הוא מוביל כרגע את הליגה כולה באחוזים מהשלוש. בניגוד לשאר הרוקיס הבולטים של המחזור הוא היחיד שמתבלט בקבוצת שמתמודדת בצמרת הגבוהה ביותר.

רוקיס נוספים שנציין רק במילה הם דניס סמית ג'וניור מדאלאס ולאורי מרקאנן משיקגו שמרשימים מאוד מתחילת העונה, וג'ון קולינס שמתחבא בתחתית הליגה באטלנטה אבל בשקט בשקט רושם מספרים יפים בנקודות וריבאונדים וממוקם רביעי בכל הליגה באחוזים מהשדה.

ועכשיו לדובדבן. אם היה צריך להמר לפני העונה מי ייבחר לרוקי השנה כנראה שבן סימונס היה זוכה במירב הקולות. חודש לתוך העונה הוא היה זוכה בכל הקולות בשעה שהוא הוביל את כל הרוקיס בנקודות, ריבאונדים ואסיסטים. כרגע הוא רביעי בכל הליגה באסיסטים ומעמדת הרכז הוא בין עשרים הריבאונדרים הטובים בליגה. עקב האכילס שלו היא הקליעה מרחוק. בתקופה שבה השלשות הפכו לנשק קטלני, כשביגמנים שלא יודעים לקלוע מבחוץ מאבדים רלבנטיות, כשגארדים יורים שלשות מטווחים הזויים, סימונס מייצר אפס איום מבחוץ. הוא עדיין לא קלע שלשה העונה וכמעט שלא זרק משם. בלי קליעה משלוש הוא יישאר שחקן טוב מאוד במקום לצמוח לשחקן במימדים היסטוריים כפי שהוא יכול להיות. כאמור סימונס היה ההימור הבטוח והוא עדיין ההימור המוביל אבל הודאות נסדקת.

קוזמה נותן הצגות מרשימות וחלף על פניו ברשימת הקלעים ובנוסף אליו, אי שם בסולט לייק סיטי, היד של בחירה 13 בדראפט דונובן מיצ'ל התחממה ומסרבת להתקרר. הוא עלה לראש טבלת הקלעים מבין הרוקיס ובמקביל מוביל את הג'אז בקליעה (נכון, זו קבוצה מאותגרת התקפית אבל בכל זאת מרשים). הוא הרוקי הראשון מאז בלייק גריפין בשנת 2011 שקולע מעל 40 נקודות במשחק. לפני שבוע בבוסטון הוא הדף די לבדו את נסיונות הקאמבק של הסלטיקס בסוף הרבע האחרון כאשר במשך שלוש וחצי דקות היה אחראי לכל 11 הנקודות של יוטה. התחיל בשתי שלשות, המשיך בסל מחצי מרחק וקינח באסיסט לשלשה של ידידינו ג'ו אינגלס. הולך להיות מירוץ מעניין, אל תפספסו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!