דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ערוץ 20

ערוץ 20 / ריקלין: "ממשלת ישראל, אין לכם זכות קיום אם ערוץ 20 ייפול במשמרת שלכם"

בהפגנת עובדי הערוץ מול קריית הממשלה השמיעו העובדים את חשש מסגירתו, וטענו כי הרגולטור מתאמץ לסגור אותם בשל עמדותיהם | "דרך הרגולציה סותמים לנו את הפה", אומרת גלית דיסטל-אטבריאן, המשתתפת בתכניות הערוץ | והאם הקולגות הגיעו לתמוך?

הפגנת עובדי ערוץ 20 מול קרית הממשלה (צילום: יהל פרג')
הפגנת עובדי ערוץ 20 מול קרית הממשלה (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

כמאה עובדות ועובדי ערוץ 20 ותומכים שונים, הפגינו אתמול בצהריים (שני) מול קריית הממשלה בת"א, בדרישה להקל את הרגולציה ולהסיר את איום הסגירה על הערוץ. כזכור, עומדות מספר יוזמות של שר התקשורת קרא אשר תכליתן להציל את הערוץ, אולם לא בטוח שיוזמות אלו יצלחו. שמעון ריקלין, מבכירי המגישים בערוץ ומהבולטים שבהם, אמר בהפגנה: "מי שמכהן היום זה ראש ממשלת נתניהו, וזו שרת המשפטים שקד, וזוה שר התקשורת איוב קרא – חברים נכבדים אין לכם זכות קיום אם ערוץ 20 יפול במשמרת שלכם."

ההפגנה שהתקיימה היום המשיכה את הקו לפיו סיבת הסגירה היא העמדות אותן מציג הערוץ, עמדות המזוהות עם הימין המדיני. קו ההסברה המרכזי טוען שהרגולטור משתמש באמתלות שונות, בהן קנסות והצרת צעדים ייחודית לערוץ, מסיבות שאינן עיניניות. גלית דיסטל-אטבריאן, המשדרת בערוץ טוענת כי "יש פה חקיקה סלקטיבית ואכיפת חוקים סלקטיבית. על מה שבערוצים אחרים מחליקים לחלוטין, לנו לא, מסיבה כזו או אחרת. רגולציה לא מתאימה ל-2017. דרך הרגולציה סותמים לנו את הפה. יש פה משהו לא מאוד סלקטיבי, אינהרנטי, המערכת נגד ערוץ 20. את השאלה 'למה?' אני משאירה אותה פתוחה."

העיתונאי שמעון ריקלין בהפגנת עובדי ערוץ 20 מול קרית הממשלה (צילום: יהל פרג')
העיתונאי שמעון ריקלין בהפגנת עובדי ערוץ 20 מול קרית הממשלה (צילום: יהל פרג')

מירי נאור, היועצת המשפטית של הערוץ, גם מצביעה על כך שהסיבה לקשיים שמערים הרגולטור היא תכניו של הערוץ, "לערוץ 20 יש הרבה מתנגדים, שרואים בו איזשהו איום, למרות שהרייטינג נמוך, ולמרות שיש ממשלה ימנית, עובדה שהערוץ לא שורד. זה מוכיח שהערוץ הוא לא שופר של הימין, כמו שאוהבים להגיד, הוא פשוט ערוץ מאוזן והוגן, משהו שלא רגילים לראות בתקשורת, יוצר התאמצות של כולם לסתום לו את הפה. אם זה היה ערוץ של ביבי, אולי ביבי היה כאן וכל זה לא היה קורה. ערוץ הוגן, קול שלא נשמע עד היום, ובהחלט לא ערוץ של הימין."

גם דימה מת"א, שהגיע לתמוך, חושש לחופש הביטוי: "חשוב לי חופש הביטוי וחופש עיתונות, דמוקרטיה ופלורליזם. יש פה אליטה שולטת שמנסה לסגור כל ערוץ תקשורת שמתנגד אליה, ורומסת דעות אחרות. המדינה צריכה לתת יד והלוואות לערוץ, כמו שעשו לערוץ 10."

"מפחדים למצוא את עצמנו בלי עבודה"

לצד הסוגיות הפוליטיות והחברתיות הנלוות לסגירת ערוץ, בטח ערוץ עם עמדות נחרצות כמו ערוץ 20, ישנם גם העובדות והעובדים עצמם, המודאגים וחוששים לעתידם. בוריס, עורך וידאו במערכת הפטריוטים, אחת מתכניות הדגל של הערוץ, חושש: "הגענו לכאן כי אנחנו מפחדים למצוא את עצמנו בלי עבודה. אנשים שעובדים בתקשורת, ואנשים כמוני שיש להם תואר ראשון בתקשורת ורוצים ליישם את מה שהם למדו, הם ייאלצו למצוא את עצמם בחוץ בגלל משחקים שהם לא בליגה שלנו. אנחנו באים לעבוד, אנחנו האנשים הפשוטים, באנו לעשות טלוויזיה, באנו לעשות תקשורת, וסותמים לנו את הפה, ויש אנשים שאנחנו מפריעים להם. ראיתי את ביבי מציל את ערוץ 10 ואת השידור הציבורי, ואני מקווה שלא נראה שערוץ ימני נסגר במשמרת שלו."

בוריס, עורך ווידאו במערכת הפטריוטים, בהפגנת עובדי ערוץ 20 מול קרית הממשלה (צילום: יהל פרג')
בוריס, עורך ווידאו במערכת הפטריוטים, בהפגנת עובדי ערוץ 20 מול קרית הממשלה (צילום: יהל פרג')

התחושה של רבים מהעובדים בערוץ 20 היא כי בשל עמדות הערוץ, הקולגות למקצוע אינם עומדים בסולידריות עם העובדים הנאבקים על מקום פרנסתם. אמיר איבגי, מבכירי שדרני הערוץ, אמר ל'דבר ראשון' "אין לי כבר ציפיות מהברנז'ה. באים להפגין כשנוח וכשמתאים, ולא משם תבוא הישועה. זה לא עובדים במגזר הציבורי שבאים להפגין איתך סולידריות". אולם מספר עיתונאים הגיעו היום לתמוך בעובדים, בינהם מלך זילברשלג, המשדר בתאגיד: "באתי בשביל החברים מערוץ 20. אני חושב שלבעוט בקולגות במקומות אחרים, זה קצת לא נכון, כי בסוף בסוף זה אותו מקצוע. זה יתנקם בהם. אני חטפתי אש מערוץ 20, לפעמים לא בצדק ולפעמים גם בצדק. זו בחירה של אנשים אם לבוא או לא, אני חשבתי שאני צריך לבוא, קצת סולידריות".

"יאללה, תני בראש"

למרות סגנונו המתלהם לעתים, משמש ערוץ 20 פה וקול עבור ישראלים רבים שעד כה חשו שעמדותיהם לא מבוטאות בתקשורת. "באו אלי המון אנשים, המון אנשים אמרו לי היום, לא היה לי קול, ואז באתם והיה לי קול" אמרה דיסטל-אטבריאן. כך גם היה ניכר בהפגנה, אליה הגיעו תומכות ותומכים, המכירים את השדרנים באופן אישי. "נתראה בערב, את תהיי בפאנל?" שאלה אשה מבוגרת את דיסטל-אטבריאן, "מחר" היא השיבה, "יאללה, תני בראש" אמרה האשה בחיוך.  "באתי גם בשביל החברים שלי מחוץ לתקשורת שרואים את המקום הזה כשופר שלהם", אמר זילברשלג, "ראוי שהמקום הזה ימשיך כשופר, וגם כמורשת, ואני בעד מורשת, וגם חדשות מכיוון שאולי עוד לא סוקר, בצורה שעוד לא סוקרה. אני באמת רוצה שהמקום הזה יישאר".

בראיון שהעניקה הבוקר לגלי צה"ל, אמרה ד"ר יפעת בן חי שגב, יושבת ראש מועצת הכבלים והלווין,  כי הערוץ לא עומד בהתחייבותיו. "במכרז התחייב הערוץ לשדר אך ורק שידורי מורשת ישראל" טענה, "אותה מועצה, שלדבריו מתנכלת לו, אפשרה לו להקדיש רבע מהשידורים לשידורים כלליים. מה לעשות שהערוץ לא עומד בזה?".

לדבריה, "הערוץ מקיים שיח אחר וחשוב שיישמע – אך יש דרך לעשות את זה, ולעשות דין לעצמם זו לא הדרך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!