דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמ"י

חברה ועבודה / עמ"י ישראל חי - הסדר שכר חדש לעובדות ולעובדים בנציגויות ישראל בחו"ל

ההסתדרות, האוצר וראש לשכת נתניהו יואב הורוביץ סיכמו ותנאי שכרם של 1,000 עובדות ועובדים בכ-90 נציגויות ישראל בעולם ישופרו | הנהלת משרד החוץ לא שותפה במו"מ אך המשרד אמור לשאת בעלויות - האם עובדה זו תחסום ההסכם?

הפגנת עמ"י בניו יורק (צילום: קונסוליית ישראל ניו יורק).
הפגנת עמ"י בניו יורק (צילום: קונסוליית ישראל ניו יורק).
שי ניר

ההסתדרות והאוצר הגיעו להסדר שכר חדש עבור 1,000 עובדי נציגויות ישראל (עמ"י) הפועלות ופועלים בכ-90 נציגויות ברחבי העולם. בנוסף, בהחלטה הצפויה לעלות על שולחן הממשלה בקרוב, יוכרו עובדי עמ"י כעובדי מדינה. המשמעויות הכלכליות של ההסדר החדש צפויות להכפות על תקציב משרד החוץ, שלא היה צד בהסדר החדש. בישיבת הממשלה הבאה, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, צפויה הרפורמה להגיע לאישור הממשלה.

ההסדר יביא לשיפור משמעותי בשכר ובתנאי העסקת מאות העמ"י (עובדים מקומיים ישראליים), ובמסגרתו צפויות: העלאת השכר, מימון הוצאות המעבר לחו"ל אל מול התחייבות לשירות מינימלי, הגדלת החיסכון הפנסיוני ומענק בסך 10,000 שקלים.

הרמת כוסית במשרד החוץ, ספטמבר 2017. ראש הממשלה נתניהו הממלא את תפקיד שר החוץ,וסגנית השר, ציפי חוטובלי (צילום: אלרם מנדל)
הרמת כוסית במשרד החוץ, ספטמבר 2017. ראש הממשלה נתניהו הממלא את תפקיד שר החוץ,
וסגנית השר, ציפי חוטובלי (צילום: אלרם מנדל)

נראה כי את ההסדר הוביל יואב הורוביץ, ראש לשכת ראש הממשלה, שקיים פגישות עם מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם ושיחות טלפוניות עם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, כפי שפורסם בשבוע שעבר ב'דבר ראשון'.

אולם, על פי מידע שהגיע ל'דבר ראשון', במשרד החוץ הגיבו בתדהמה וזעם להסדר החדש מאחר והוא סוכם ללא מעורבותם ובעל משמעויות על תקציב המשרד, "אמורים לממן אותו, כולל המענק, מהתקציב שלנו. זה בלתי סביר לחלוטין".

קשה להסביר מדוע ממשלת ישראל בוחרת לממן את שיפור תנאי השכר של עובדים ישראלים בנציגיות דיפלומטיות בחו"ל, על חשבון התקציב הקיים, בעוד בקופתה עודפי גביית מיסים ותת ביצוע תקציבי של משרדי הממשלה, בסך מיליארדי שקלים. נזכיר כי הממשלה החליטה על קיצוץ רוחבי נוסף במשרדי הממשלה, קיצוץ העלול לפגוע בכל משרדי הממשלה, וכיוצא בזה באזרחים הנזקקים לשירותיהם.

בהודעה המשותפת להסתדרות והאוצר נמסר כי ההסדר הוא צעד משמעותי במסגרת תהליך ארוך שהחל לפני למעלה משלוש שנים עם הצטרפות העובדים להסתדרות, במהלך חוצה יבשות.

הכרה בעמ"י כעובדי מדינה, ושיפור שכר

במסגרת ההסדר, יוחל על עמ"י שאינם בני זוג של שליחים, מנגנון מודרני לעדכון שכר והתאמתו ליוקר המחיה במדינות השירות, בדומה למנגנון שיחול על אוכלוסיית השליחים. כתוצאה מהפעלתו, צפוי שכר הנטו של העובדים להשתפר באופן משמעותי, בין היתר עקב מנגנון התאמה ייעודי ליוקר הדיור. בנוסף לשיפור בשכר הנטו של העובדים, המנגנון יביא גם לשיפור השכר הפנסיוני. כמו כן, במסגרת ההסדר, צפוי משרד החוץ להשתתף בהוצאות המעבר של העובדים למדינת השירות.

בנוסף, יקבלו העובדים הזכאים מענק של 10,000 שקל בשתי פעימות. עובדים שהשלימו שישה חודשי העסקה ב-31.12.2017 יקבלו מענק של 5,000 שקל, ואלה שיתמידו עד ה-31.12.2018 יקבלו מענק של 5,000 שקל נוספים.

הסדר השכר מהווה מהלך משלים לשיפור הצפוי לחול במעטפת הסוציאלית של העובדים, כתוצאה מהחלטה הצפויה לעלות בקרוב על שולחן הממשלה, על סמך עבודת מטה מקצועית שבוצעה על ידי צוות מטעם נציבות שירות המדינה. במסגרת ההחלטה, יוכרו העובדים כעובדי מדינה, ויחולו עליהם כללי ההעסקה הנהוגים בשירות המדינה, תוך ביצוע התאמות מיוחדות לאופי השירות שלהם.

"צדק היסטורי ומסייע בהתמודדות עם יוקר המחייה"

הממונה על השכר במשרד האוצר ערן יעקב: "עמ"י עושים עבודה חשובה בסיוע לפעילות הדיפלומטית של ישראל בחו"ל. אני שמח שלראשונה גובש מודל מקצועי לקביעת שכרם של עמ"י שמתמודד עם מורכבויות רבות בקביעת שכר בלמעלה מ- 90 נציגויות בעולם. המודל יסייע למשרד החוץ לגייס עובדים מוכשרים ולאייש משרות במדינות שהשירות בהן מורכב. כולי תקווה שהסיכום יביא תועלת רבה ויסייע להצלחת משימותיה הבינ"ל של מדינת ישראל. אני רוצה להודות לכל העובדים באשר הם על השירות הטוב והמקצועי שהם עושים למען מדינת ישראל".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בירך את הצדדים ואמר כי: "עמ"י מהווים כוח עבודה מקצועי ומשמעותי בנציגויות ישראל, וההסדר שהושג עושה עמם צדק היסטורי ומסייע בהתמודדות עם יוקר המחייה. אני רוצה להודות לממונה על השכר, ערן יעקב, על כך שפעל בשיתוף פעולה מתוך הכרה בחשיבות תרומת העמ"י לייצוג המדינה, ולחברי ועד הפעולה, על הנחישות ועל העמידה האיתנה שהפגינו".

חבר הנהגת וועד העמ"י, רון קורמוס אמר ל'דבר ראשון' כי, ״אחרי מאבק ארוך וקשה, יוצא לדרך מודל השכר החדש, שישפר באופן משמעותי את חייהם של מאות עובדים ישראליים ברחבי העולם, אשר עד היום התקשו לקיים את עצמם. יחד עם זאת, הרפורמה תושלם רק כאשר תאשר הממשלה את קליטת עובדי הנציגויות כעובדי מדינה מן המניין. עד אז, תימשך מחאתנו. אנו מודים להנהגת הוועד הקודמת, בהובלת טל הורביץ ואבישי עזריאל, על השקעה ונחישות מעוררי השראה. תודה גדולה גם להסתדרות על הליווי הצמוד, וכן למשרד האוצר, נציבות שירות המדינה ומשרד החוץ – על ההתגייסות לתיקון עוול היסטורי״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!