דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בני הרוהינגיה

בעולם / ברשימה השחורה של ארה"ב: גנרלים במיאנמר האחראים לטבח הרוהינגיה

בזכות חוק מגניצקי, המאפשר לארה"ב להטיל סנקציות על אישים האחראיים להפרת זכויות אדם, הוקפאו נכסיו של הגנרל מאונג סו, מפקד המבצע בו נטבחו לפחות 6,700 מבני העם המוסלמי הנרדף באוגוסט השנה, ונאסר על אזרחי ארה"ב לעשות איתו עסקים

רקס טילרסון, ראש מחלקת המדינה של ארה"ב, 20 בנובמבר 2017, "ארה"ב תמשיך לגרום להשלכות משמעותיות עבור מי שיבצע הפרות חמורות של זכויות אדם" (AP Photo/Carolyn Kaster)
רקס טילרסון, ראש מחלקת המדינה של ארה"ב, 20 בנובמבר 2017, "ארה"ב תמשיך לגרום להשלכות משמעותיות עבור מי שיבצע הפרות חמורות של זכויות אדם" (AP Photo/Carolyn Kaster)
אוריאל לוי

ארצות הברית הטילה סנקציות על 52 אישים שהפרו זכויות אדם, ביניהם בכיר בצבא במיאנמר. משרד האוצר בוושינגטון פרסם ביום חמישי האחרון "רשימה השחורה" של "מפרי זכויות אדם חמורים וגורמים מושחתים", ביניהם הגנרל מאונג מאונג סו, המפקד לשעבר של כוחות הביטחון במחוז ראקין שבדרום מערב מיאנמר, וזאת בשל הרדיפה השיטתית ומעשי הטבח בבני הרוהינגיה.

ישראל פנתה לפני כמה שבועות לבנגלדש באמצעות גורם שלישי, והציעה סיוע לפליטי שבט הרוהינגה שנמלטו ממיאנמר – כך פורסם שבוע שעבר ביומן הערב בכאן רשת ב'. ההצעה כללה העברת מזון ותרופות לבני השבט המוסלמי הנרדף, אך בנגלדש, שעימה אין לישראל יחסים דיפלומטיים, סירבה.

מוסלמים בבנגלדש מפגינים בדרישה להכרה ולהפסקת בטבח בני הרוהינגה במיאנמר 15 בספטמבר (צילום:AP Photo/A.M. Ahad)
מוסלמים בבנגלדש מפגינים בדרישה להכרה ולהפסקת בטבח בני הרוהינגה במיאנמר 15 בספטמבר (צילום:AP Photo/A.M. Ahad)

הגנרל סו היה אחראי על המבצע שהחל ב-25 באוגוסט בו נרצחו, לפי הארגון 'רופאים לזכויות אדם', לפחות 6,700 אזרחים רוהינגים ויותר מ-650,000 מביניהם נמלטו לבנגלדש השכנה. הגנרל סו הועבר מתפקידו בחודש שעבר, ימים אחרי שהצבא פרסם דו"ח שניקה אותו מכל הטענות נגדו, מבלי שפורטה הסיבה לכך.

בחודש שעבר, הגדירה ארצות הברית את הפעילות של צבא מיאנמר נגד הרוהינגיה "טיהור אתני" ואיימה להטיל סנקציות על האחראים לכך. זה היה הצעד החריף ביותר שנקטה עד כה וושינגטון נגד ממשלת מיאנמר, היושבת בבירה נייפידאו, אחרי שנים שבהן חלה התקרבות בין המדינות נוכח רפורמות דמוקרטיות שחלו במיאנמר והעברת חלק מסמכויות הצבא לידי הממשלה הנבחרת, לפחות למראית עין. גורמים שונים בארה"ב, ביניהם מוזיאון השואה בוושינגטון, ארגוני זכויות אדם, חוקרים ועיתונאים בכירים מגדירים את רדיפת הרוהינגיה כרצח-עם (ג'נוסייד).

רקס טילרסון, ראש מחלקת המדינה של ארה"ב, אמר כי "ארה"ב הוכיחה כי היא תמשיך לגרום להשלכות משמעותיות עבור מי שיבצע הפרות חמורות של זכויות אדם ויהיה מעורב בשחיתות". במיאנמר טרם הגיבו להטלת הסנקציות, שבמסגרתן יוקפאו נכסיו של הגנרל וייאסר על אזרחים אמריקאים לעשות איתו עסקים.

מוסלמיות בנות מיעוט הרוהיניגיה במחנה פליטים במחוז ריקאן שבמערב מיינאמר(צילום: AP).
מוסלמיות בנות מיעוט הרוהיניגיה במחנה פליטים במחוז ריקאן שבמערב מיינאמר(צילום: AP).

הקשר הישראלי

הסנקציות על אחראיים לטיהור האתני, הוטלו הזכות חוק מגניצקי הגלובלי, המאפשר לממשל האמריקאי להשית עיצומים על גורמים ברחבי העולם המעורבים בהפרות זכויות אדם. בין הגורמים הבולטים הנוספים היו רודן גמביה לשעבר, יחיא ג'אמיע, שהודח מתפקידו בתחילת השנה לאחר 22 שנות שלטון. אדם נוסף שהוטלו עליו סנקציות הוא המיליארדר הישראלי דן גרטלר, המואשם כי ניצל את קשריו עם שליט הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ג'וזף קבילה, כדי לזכות בחוזים לכריית משאבי טבע.

הרוהינגיה

רוהינגיה הינו עם מוסלמי החי במיאנמר, בהודו ובבנגלדש. בני הרוהינגיה טוענים כי מוצאם באזור החוף של מערב מיאנמר, מזרח הודו ובנגלדש, בעוד הבורמזים טוענים כי הם פלשו לארצם מהודו. הבריטים, ששלטו בארצות אלו, הביאו בני רוהינגיה רבים מהודו ובנגלדש לבורמה, החל מהמאה ה-19, על מנת להשתמש בכוח עבודתם בחקלאות. בני רוהינגיה נוספים היגרו למיאנמר לאחר מלחמת העצמאות של בנגלדש ב-1971.

הבורמזים הבודהיסטים מתייחסים לבני הרוהינגיה המוסלמים כפולשים ולא כאזרחים, ומאשימים אותם בהתקפות טרור כנגד צבא מיאנמר. במהלך שנות התשעים החלה החונטה הצבאית ששלטה במיאנמר לחוקק חוקים המפלים לרעה את בני הרוהינגיה, ובמקביל החל הצבא להשתלט על שטחי המחייה שלהם תוך שריפת כפרים וגירוש האוכלוסייה.

בשנות האלפיים נשללה אזרחותם של מיליון וחצי בני הרוהינגיה החיים במיאנמר, ובמקביל נפסקו נגדם הלכות דתיות והם פוטרו מכל המשרות הציבוריות. המשטר במדינה בודד אותם במחנות עקורים ברצועת החוף וכך הפריד בינם לבין האוכלוסייה הבודהיסטית. אלפי בני הרוהינגיה נמלטו מזרחה באמצעות סירות, מתוכם רבים טבעו בים ונרצחו בדרכים שונות בעוד ששריפת כפריהם נמשכת. מאז 2012 החלה השמדה מאורגנת של בני רוהינגיה במיאנמר. מעשי הטבח נגדם התגברו, כאשר בין הנרצחים גם נשים וילדים. כפרים נמחקו עד היסוד. בסתיו 2016 התגברה רדיפת הרוהינגיה ובמספר מעשי טבח נרצחו אלפים מביניהם. בסתיו 2017 החל מבצע צבאי נוסף בו הושמדו מאות כפרים של בני הרוהינגיה ואלפי בני אדם נרצחו. לפחות מחצית מבני הרוהינגיה במיאנמר נמלטו לבנגלדש בה שורים כיום כמיליון פליטים רוהינגים. מחיבור דו"חות שונים שפורסמו בשנה האחרונה עולה כי לפחות 10,000 בני רוהינגיה נרצחו בשנה האחרונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!