דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / העתיד נראה סולרי: מכרז נוסף לאנרגיה סולרית הסתיים

האנרגיה הסולרית, שהייתה בעבר יקרה ולא ישימה הופכת להיות האופציה הנקייה והזולה לאנרגיה מתחדשת | השינויים מעלים שאלות על הבחירה להסתמך דווקא על הגז לעתידנו האנרגטי

אנרגיה סולארית, אילת 2015 (משה שי / פלאש90).
אנרגיה סולארית, אילת 2015 (משה שי / פלאש90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מתחילים תנופה סולארית? שש חברות סולאריות זכו במכרז להקמת חוות לייצור חשמל סולארי בהספק של 105.53 מגה וואט. ברשות החשמל הודיעו כי "למעלה מ-100 מגה וואט של חוות סולריות קרקעיות יבנו בתוך פחות משנתיים, ויספקו חשמל שווה ערך לצריכתם השנתית של עשרות אלפי משקי בית בישראל". אומנם לא מדובר בכמות משמעותית (לעומת כלל הצריכה של ישראל שעומדת בשיא על כ-12 אלף מגה וואט), אך לצד שורת צעדים נוספים שננקטו לאחרונה, הוא מקרב את השגת יעדי הממשלה לייצור של 10% מהחשמל באנרגיות מתחדשות עד שנת 2020.

מרשות החשמל נמסר כי יתרון נוסף במכרז החדש הוא הירידה בעלויות התפעול של המתקנים הסולריים, כאשר המפעילים מתחרים על עלות החשמל הנמוכה ביותר.  גם הפעם שבר תעריף המכרז הזוכה את כל השיאים ועמד על 19.78 אג' לקוט"ש – ירידה קלה מהשיא הקודם שנקבע במכרז שפורסם במרץ השנה, ועמד על 19.9 אג' לקוט"ש" וכן כי "הזוכים במכרז יעמידו לרשות החשמל ערבויות בהיקף שיא של למעלה מ-30 מיליון שקלים להבטחת העמידה בהתחייבויותיהם להשלים את הקמתן של תחנות הכוח הסולאריות בתוך שנה ותשעה חודשים מהיום".

יו"ר רשות החשמל ד"ר אסף אילת: "מדיניות רשות החשמל הינה לאפשר הקמה קלה של מתקנים סולאריים באמצעות הליכים תחרותיים, במינימום מחיר ובמקסימום הפחתת נטל על היזמים. "המכרז שהושלם הוא שני בסדרה של שישה מכרזים שתפרסם הרשות עד סוף שנת 2018. בהתאם למסמך עקרונות המדיניות שאושר לאחרונה על ידי שר האנרגיה יובל שטייניץ, נדרשת כמות כוללת של 3,600 מגה וואט של מתקני ייצור חשמל סולאריים להשגת יעדי הממשלה עד סוף שנת 2020 – ומתוך כמות זו הובטחה, נכון להיום, הקמתם של למעלה מ-2000 מגה וואט. יתר ההספק יושג באמצעות פרסום מכרזים נוספים, ובאמצעות הסדרה מתמרצת להקמתם של גגות סולאריים ביתיים ועסקיים. בכך יעמוד כושר ייצור החשמל הסולארי לקראת סוף 2018 על כ-2,000 מגה וואט המהווים כ-5% מכלל החשמל המיוצר, עם כניסתה של תחנת אשלים לפעילות בסך של 240 מגוואט.

החברות שזכו במכרז הן אי.די.אף אנרג'י נובל ישראל בע"מ, נובה סולאר בע"מ, ערבה משקים אנד פרטנרס, סולאיר אנרג'יקס אנרגיה מתחדשת – שותפות מוגבלת, אנלייט אנרגיה מתחדשת בע"מ ושיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת בע"מ.

המכרז החדש משקף מגמה של הפחתת עלויות בטכנולוגיה הסולרית, אשר עדיין לא הגיעה למיצוי וצפויה להימשך. יתרון בריאותי, שהוא גם כלכלי, הוא ייצור חשמל נקי, בעלויות נמוכות יותר מאשר ייצור חשמל מגז טבעי או מדלקים אחרים. החיסרון המהותי שקיים היום, אך ניתן לפתרון בהדרגה, הוא אי היציבות באספקת החשמל, התלויה בדינמיות של שעות השמש והעננות. הפתרון הוא פיתוח מתקני אגירת אנרגיה בכמות גדולה, תחום שכמעט ולא פותח עד היום, אך גם בו נעשים בעולם מאמצים רבים. האפשרות לייצור זעיר במוקדים רבים על גבי גגות, או אפילו על גבי מאגרי מים, מאפשר להוסיף מתקני ייצור ללא הקצאת קרקע חדשה, אלא במתן היתרי בניה בלבד.

בהשוואה לכך, טכנולוגיית ייצור החשמל מגז הטבעי היא מיושנת, וקרובה למיצוי מבחינת יכולתה להוסיף להתפתח. למרות זאת, השר שטייניץ הצהיר על מחויבותו לחשמל נקי דווקא באמצעות תמהיל של 80% בגז טבעי ו20% באנרגיות מתחדשות (כאשר פחם ודלקים נוזליים ישמשו לגיבוי בחירום בלבד). ברשות החשמל עובדים כבר זמן רב על תכנית-אב למשק האנרגיה, אך בעוד שום טיוטה שלה עוד לא פורסמה לציבור, החלטות ארוכות טווח לעשורים הבאים ממשיכות להתקבל.

בעבר החשמל הסולרי היה יקר יותר לייצור באופן משמעותי מטכניקות אחרות, ובאוצר הסכימו לסבסד אותו משיקולים סביבתיים. כיום, הטכניקה הזו היא הזולה ביותר, וצפויה להיות זולה עוד יותר בעתיד. מסיבה זו, לא ניתן להעריך האם ההחלטות המתקבלות , הכוללות תיעדוף משמעותי לגז טבעי, תואמות את האינטרס הציבורי, או שהן מושפעות מאינטרסים פרטיים , כמו יצירת ביקוש מקומי מקסימלי לגז טבעי, אשר יצדיק כלכלית את פיתוח מאגר "לוויתן", אשר אין לו כיום מספיק חוזים. המדינה תרוויח מכך יתירות באספקת הגז, אך המחיר עלול להיות הטלת עיכובים מיותרים במשק החשמל, כאשר ייתכן שמוטב להסב את עיקר הייצור לאנרגיות מתחדשות כבר ב-2030, ולשמור את הגז הטבעי לתחבורה, וייצור חשמל מקומי במפעלי תעשייה, וזאת מבלי להגדיל את כושר הייצור באופן משמעותי, למעט מה שנדרש כדי להחליף ייצור בפחם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!