דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות

תרבות / עיניים על הכדור: נחשו איזו מכונת משחק עושה קאמבק מהסרטים

פינבול (Editorial credit: DutchScenery / Shutterstock.com)
פינבול (Editorial credit: DutchScenery / Shutterstock.com)

הוא כאן כבר 140 שנה ובין לבין נאסר למשחק במשך שלושה עשורים כיוון שהוגדר כמכונת הימורים | בעשור האחרון המשחק חוזר בענק עם רבבות משתתפים בתחרויות ברחבי העולם | "הכדור הולך ליפול לבור, זה בלתי נמנע. מה שחשוב זה מה שאתה עושה כשהכדור עוד במשחק"

הפינבול, שכיכב באולמות המשחק במשך כמה עשורים ונדמה שנשכח, הולך וצובר פופולריות מחדש. העניין במשחק הלך וצבר תאוצה בעשור האחרון עם גידול במספר השחקנים הנלהבים ותחרויות בהן הם לוקחים חלק, כך לפי התאחדות הפינבול הבינלאומית. לטענת הארגון, בשנת 2006 לקחו חלק כ-500 שחקנים ב-50 תחרויות שונות שנערכו ברחבי העולם ולעומת זאת, ב-2017 זינקו הנתונים ל-4,500 תחרויות בהן השתתפו 55,000 שחקניות ושחקנים.

"הפינבול כאן כדי להישאר", אומר השחקן הנלהב זאק שארפ שמכהן גם כדובר של 'סטרן פינבול בע"מ', היצרנית המובילה בעולם של משחקי פינבול. "לא ניתן לשכפל אותו ולכן לדעתי הוא לעולם לא ייעלם", הוא אומר.

אוסף מכונות פינטבול בארה"ב ( el-toro Flickr)
אוסף מכונות פינטבול בארה"ב ( el-toro Flickr)

למשחק הראשון שנבנה הוצא פטנט כבר ב-1871 אולם משנות ה-40 ועד שנות ה-70 של המאה הקודמת המשחק כמעט ולא היה נגיש לציבור שכן במקומות רבים הוא הוצא אל מוץ לחוק כשהוגדר כמכונת הימורים, כך מספר רוג'ר שארפ, אביו של זאק ומי שכתב את הספר "פינבול!". שארפ האב ידוע בקהילת חובבי הפינבול כמי שהצליח לשכנע את רשויות העיר ניו-יורק להסיר ב-1976 את הגדרת המשחק כמכונת הימורים כשהוא מסביר שהמשחק מצריך הרבה יותר מיומנות ממזל. ההצלחה בניו-יורק התפשטה ועוד ועוד מקומות הסירו את המגבלות על המשחק, מה שאפשר לפופולריות שלו לצמוח מחדש.

אולם זאק שארפ אומר כי החברה שלו חוותה זינוק בפופולריות המשחק דווקא בעשור האחרון, כשהמכירות גדלו בשנה האחרונה ב-30% ושנה לפני כן ב-40%. שארפ מייחס חלק מהגידול לטכנולוגיות בסמארטפונים שמאפשרות לשחקנים לגלות היכן יש מכונות פינבול ואולמות משחקים.

המשחק מושך מגוון של גילאים, כולל אשר לפקוף בן ה-14 שבשנה שעברה זכה באליפות העולם לחובבנים ולמקצוענים. "זה היה היום שלי", הוא נזכר. "שיחקתי נהדר באותו היום וניצחתי. זה היה הרגע הקסום בחיי". אביו, אדם לפקוף גם הוא שחקן מדורג שהיווה השראה עבור בנו להתחיל לשחק בעודו בן שנתיים בלבד ומספר ש-12% מהשחקנים המדורגים הן שחקניות.

גם בארץ נשמרה לאורך השנים פינה חמה בלב לחובבי מכונת המשחקים הוותיקה ואתר, לא מאד פעיל, בוא ניתן להתעדכן בארועים, לרכוש מכונות משחק וללמוד על ההיסטוריה שלו.

הלפקופים נודדים לתחרויות פינבול מביתם שבקולורדו ואדם אומר כי המשחק מלמד את בנו שיעורים חשובים בחיים. "הכדור הולך ליפול לבור, זה בלתי נמנע", אומר לפקוף האב. "מה שחשוב זה מה שאתה עושה כשהכדור עוד במשחק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!