דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הלחימה בסוריה

הלחימה בסוריה / בזמן שחיזבאללה מתבסס בגולן הסורי, מו"מ בין אסד למורדים הביא לרגיעה

המו"מ התקיים לאחר שבמהלך סוף השבוע הצליחו כוחות צבא אסד והחיזבאללה לכבוש נקודות אסטרטגיות סביב העיר בית ג'אן, באזור שקרוב לשטח ישראל

עשן מיתמר ברמת הגולן הסורית ליד גדר הגבול עם ישראל, 25.6.2017 (צילום: באסל עווידת/ פלאש 90).
עשן מיתמר ברמת הגולן הסורית ליד גדר הגבול עם ישראל, 25.6.2017 (צילום: באסל עווידת/ פלאש 90).
אוריאל לוי

מו"מ בין משטר אסד לכוחות המורדים הביא הפוגה בלחימה ביממה האחרונה בצפון הגולן הסורי. המו"מ מתרחש לאחר כמה ימי לחימה בהם הצליחו כוחות צבא אסד והחיזבאללה לכבוש נקודות אסטרטגיות סביב העיר בית ג'אן – סמוך לגבול המשלוש ישראל – לבנון – סוריה. חיזבאללה ממשיך להתבסס בצפון הגולן הסורי ורוסיה הודיעה כי החלה לקרקע בסיסי קבע בצפון סוריה.

הפוגה בלחימה בבית ג'אן

במהלך הסופ"ש הצליחו צבא סוריה ומיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן, כולל חיזבאללה לחדור אל מעוז המורדים בצפון הגולן הסורי. בהסתערות מוצלחת הצליחו כוחות צבא סוריה לנצור את העיר בית ג'אן ולהפרידה מהמובלעת שבשליטת המורדים על גבול ישראל. לפי המורדים, ההתקדמות אל כיס בית ג'ן הייתה ממזרח ומדרום תחת תקיפות אוויריות והפגזות ארטילריות, מהמאסיביות ביותר מאז החלה המתקפה על בית ג'אן לפני יותר מחודשיים. לפי צבא סוריה, כוחותיו כיתרו את הכפר מרר אל-מיר, שלמרגלות החרמון, ואחרים התקדמו לעבר בית ג'אן.

מובלעת בית ג'אן היא המעוז האחרון של המורדים בריף דרום-מערב דמשק, אחרי שמשטר אסד השתלט על שטחים נרחבים בשנה האחרונה בזכות טקטיקת המצור וההרעבה שהוא נוקט, שאילצה את האופוזיציה להיכנע בכמה מובלעות נוספות. נראה ששיטה זו מצליחה להכניע את המורדים גם בבית ג'אן.

לפי ארגון זכויות אדם סורי שמבוסס בלונדון SYHR פלגי המורדים באזור בית ג'אן, יחד עם הארגון הג'יהאדיסטי תחריר אל-שאם (זרוע אל-קאעידה בסוריה) ניאותו לערוך מו"מ עם המשטר בנוגע להעברתם למחוזות אחרים בסוריה הנשלטים בידי המורדים. לוחמי תחריר אל-שאם צפויים לעבור למחוז אדליב שבצפון מערב סוריה, בעוד פלגי מורדים אחרים דורשים לעבור למחוז דראע הסמוך. לפי מידע שמביא ארגון SYHR הוסכם כי הלוחמים ובני משפחותיהם יפונו לדראע ואדליב וכעת מתקיימים דיונים על האופנים בהם העברת האוכלוסייה תתבצע. עוד מסר הארגון כי מאז שהושג ההסכם ביום ראשון בבוקר האש חדלה, וכי ההסכם צפוי להחתם תוך 72 שעות.

חיזבאללה על גבול ישראל גם בסוריה 

גורם מודיעין מערבי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לחיזבאללה יש תפקיד מרכזי במתקפה באזור. לפי סוהיב א-רוחייל, חבר בארגון המורדים המקומי ליווא אל-פורקן, "המיליציות הנתמכות בידי איראן מנסות לבסס את תחום השפעתן מדרום-מערב לדמשק ועד לגבול ישראל".

בישראל חוששים כי איראן תרחיב את השפעתה בסוריה עם תבוסת דאע"ש באמצעות אלפי לוחמים שיעים ששלחה לצדו של המשטר מאז תחילת מלחמת האזרחים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר למעצמות כי "לא יאפשר" לטהרן להתבסס מעבר לגבול, ולאחרונה דווח כי חיל האוויר תקף מתקן צבאי שעליו השתלטה איראן מדרום לדמשק.

דרום-מערב סוריה הוא חלק מהסכם האזורים הבטוחים, שהוסכם ביולי האחרון בין רוסיה לארצות הברית, כחלק מהסדר ראשון מסוגו בין שתי המעצמות. ואולם, בדומה לאזורים אחרים ברחבי סוריה, אסד מפר את ההבנות וממשיך להתקדם תחת המטרייה האווירית הרוסית.

לפי גורמים דיפלומטיים, כמה אלפי לוחמים שיעים מתאספים במחוז קוניטרה נגד כמה מאות מורדים ביניהם ג'יהאדיסטים ומתונים. עם התקדמות כוחות המשטר, המורדים קראו לצעירים מקומיים להצטרף לשורותיהם והאימאמים במסגדים בבית ג'אן קראו לתושבים לצאת ולהילחם בצבא. המורדים עדיין שולטים במובלעת גדולה במחוזות קונייטרה ודרעא (דרומית מבית ג'אן).

בסיסי קבע רוסים 

רוסיה הודיע כי החלה לבסס נוכחות קבועה של חיל האוויר שלה בבסיס חיימים שבצפון מערב סוריה, זאת בנוסף לנוכחות הקבוע של חיל הים הרוסי בטרטוס הסמוכה. שר ההגנה סרגיי שויגו מסר את הידיעה לסוכנות הידיעות הרוסית RIA. לפי הדיווח, הודעתו של שויגו באה לאחר שהפרלמנט הרוסי אישרר הסכם בעניין זה, שנחתם עם משטרו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד בינואר. שויגו אמר כי "המפקד העליון אישר את המבנה והצוותים בטרטוס ובחמיימים. התחלנו בהקמת נוכחות קבועה שם".

לדברי ויקטור בונדרוב, ראש ועדת ההגנה והביטחון בבית העליון בפרלמנט הרוסי, ההסכם מתיר לרוסיה להרחיב את הבסיס הימי בטרטוס – היחיד שלה בים התיכון – ומעניק לספינות רוסיות אישור להיכנס למים הטריטוריאליים של סוריה ולהשתמש בנמליה. ספינות מלחמה גדולות אינן מסוגלות כיום לעגון בבסיס בטרטוס, שפעיל מאז ימי המלחמה הקרה, עקב קוטנו.‏

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!