דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העברות תקציביות

פוליטי / ועדת הכספים אישרה העברות תקציביות בגובה 6.5 מיליארד ש"ח

זאת בתופ דיון ארוך וסוער במיוחד | ח"כ גפני, ביקש וקיבל אישור מיוחד לנהל את הדיונים בנושא ההעברות התקציביות, בזמן הדיונים בחוק ההמלצות | נציגת האוצר: העברת הבקשות לוועדה עוכבה, כדי להפחית את הקף הבקשות בסוף השנה

ח״כ סתיו שפיר ומשה גפני. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
ח״כ סתיו שפיר ומשה גפני. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים סיימה אמש (רביעי) יום של דיונים מרתוניים על העברות תקציביות של תום שנת התקציב 2017. סך ההעברות שאושרו עומד על 6.562 מיליארד שקלים מה שנותן מענה לבקשות תקציביות אחרונות לשנה זו של משרדי הממשלה וגופי ויחידות סמך שונות. זה אינו היום האחרון לדיון בהעברות וביום ראשון צפויה הוועדה לשוב ולדון בהעברות נוספות, זאת נוכח החשיבות לאשר תוספות תקציבים או תקצוב של פרויקטים שיימשכו מעבר לשנה הקלנדרית או פרויקטים חדשים שהעבודה עליהם החלה אך המימון בפועל ייעשה רק עכשיו עוד במסגרת תקציב 2017.

כמו בכל שנה, גם בדצמבר הזה מתנקזות בקשות רבות להעברות תקציביות לימים האחרונים של השנה. לרוב מדובר בפרויקטים שתוקצבו ב-2017 אך יישומם מתעכב או נדחה וכדי ליישמם יש צורך ליישם העברה של התקציב לשנה הבאה. במקרה שההעברות לא יאושרו, יחזור הכסף לקופת האוצר ושם יבלע במסגרת תת הביצוע של המשרדים.

באופן חריג ביקש יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה) מיו"ר הכנסת לאשר את קיום הדיון וההצבעות בוועדה במקביל לדיונים המתמשכים במליאה על חוק ההמלצות. מדובר בפעולה בניגוד לנוהל הקיים, במסגרתו לא מתקיימים דיונים בוועדות בזמן דיונים במליאה. גפני הסביר את בקשתו ואמר, "מתוך אחריות להתנהלות המדינה, החלטתי לקיים את הישיבה על ההעברות התקציביות של סוף שנה, למרות שזה במקביל לדיון על חוק ההמלצות במליאה. לא צריך לתת לחילוקי הדעות פה בתוך הבית לעכב פרויקטים ועבודה סדירה של משרדי הממשלה".  עפ"י הסיכומים עם יו"ר הכנסת הדיונים על ההעברות יתקיימו עד שיתחילו ההצבעות במליאה והמשך הדיונים בימים הבאים.

במהלך הדיונים הופתעו גפני וחברי ועדה נוספים מאמירתה של אחת מנציגות אגף התקציבים, ממנה עלה שהסיבה לעיכובים בהעברת הבקשות התקציביות לוועדת הכספים, נבעו מכך שבאגף רצו בכך להביא להפחתת היקף הבקשות התקציביות של סוף-שנה. גפני: "אני שמח על-כך שנציגה של אגף תקציבים בעצם הודתה כשענתה בכנות, ההם מביאים את זה עכשיו כדי שהמשרדים לא יבואו עם בקשות נוספות".

חברי האופוזיציה המנהלים ביממה האחרונה פיליבסטר (מהלך של הארכת נאומים שנועד להקשות על הקואליציה את אישור החוק) בדיון על חוק ההמלצות, התרעמו על ההחלטה לקיים את שני הדיונים במקביל. ח"כ חיים ילין (יש עתיד) דרש לעצור את הדיון במליאה בזמן דיוני הוועדה, "ההעברות התקציביות באמת דחופות, חוק ההמלצות בהחלט יכול להידחות", אמר.

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) קבלה גם היא על קיום הדיון ואמרה "ההעברות האלה לא פחות מושחתות מחוק ההמלצות. יש פה העברות ידועות מראש שנדחו בכוונת מכוון לסוף שנה על-מנת שבטענת דחיפות ועדת הכספים תאשר אותן ללא דיון מעמיק. חלק גדול מהפניות התקציביות כאן חוזרות על עצמן מדי שנה. בנוסף, יש פה קיצוצים בדברים חשובים, בשירותים חברתיים חיוניים", בעקבות הפרעותיהם של ילין ושפיר למהלך הדיון הוציא אותם גפני מחדר הוועדה.

במהלך חילופי הדברים בין חברי האופוזיציה לחברי הקואליציה כינו חברי הכנסת ילין וחסון את הדיון "מושחת כמו חוק ההמלצות". בתגובה השיב להם חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) "חוצפנים. אתם מדרדרים את השיח בבית הזה. יש פה עניינים דחופים שמחייבם דיון ואתם מנסים בשביל תרגיל פוליטי לעכב אותם".

בעקבות הסערה שהתעוררה, הורחקו חברי הכנסת שפיר וילין. אך מאוחר יותר הותר להם לשוב להשתתף בדיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!