דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבד אל-פתאח א-סיסי

בעולם / מצרים הוציאה להורג 15 בני אדם שהורשעו בטרור נגד כוחות הביטחון

מדובר בהוצאה להורג הגדולה ביותר מאז שעלה עבד אל-פאתח א-סיסי לשלטון לפני שלוש וחצי שנים | בשנים האחרונות פעילים של דאע"ש וארגון "חסם" מבצעים פעילות טרור בעיקר בצפון חצי האי סיני ואף פתחו במרד נגד המשטר במדינה

גדר הגבול עם מצרים (צילום ארכיון: מתניה טוסיג / פלאש 90).
גדר הגבול עם מצרים (צילום ארכיון: מתניה טוסיג / פלאש 90).
אוריאל לוי

מצרים הוציאה אתמול (שלישי) להורג 15 נידונים למוות שהורשעו בעבירות טרור נגד כוחות הביטחון בצפון חצי האי סיני. ההוצאות להורג בתלייה בוצעו בשני בתי כלא בצפון המדינה, בשעות המוקדמות של הבוקר – כך מסרו גורמים ביטחוניים במדינה לסוכנויות הידיעות.

זו ההוצאה להורג הגדולה ביותר מאז שעלה עבד אל-פאתח א-סיסי לשלטון לפני שלוש וחצי שנים. בשנת 2015 הוצאו 6 בני אדם להורג לאחר שהורשעו ברצח שני חיילים במהלך פשיטה במחוז אל-קליוביה, צפונית לקהיר.

מאות חיילים, שוטרים ואזרחים נהרגו בשנים האחרונות בצפון חצי האי סיני, מאז שארגונים אסלאמיים ג'יהאדיסטים קיצוניים, ובראשם שלוחת דאע"ש וארגון "חסם", פתחו במרד נגד משטרו של א-סיסי, שהדיח את הנשיא מוחמד מורסי המזוהה עם האחים המוסלמים ב-2013.

לפני כחודשיים האשימה מצרים את הארגון הסלפי "חסם" (חרכת סאעד מסר) בהרג של כ-60 שוטרים מצרים. הממשלה המצרית רודפת אחר פעילי הארגון וטוענת כי "חסם" הוא הזרוע הצבאית של תנועת האחים המוסלמים. יתכן כי חלק מהטרוריסטים שהוצאו להורג קשורים בארגון זה.

אולם סביר להניח שמרבית הטרוריסטים שהוצאו להורג קשורים בזרוע המקומית של דאע"ש. 'מחוז סיני של המדינה האסלאמית', או בשמו הקודם 'אנצאר בית אל-מקדִס' (נאמני ירושלים), הוא ארגון טרור סלפי שהוקם לאחר הפלת משטרו של חוסני מובראק, בפברואר 2011, ומייסדיו הם בדואים מצפון סיני ופלסטינים. בגלגולו הקודם, לפני שחבר לדאע"ש, פעל 'אנצאר בית אל-מקדִס' בעיקר נגד ישראל והיה אחראי בין היתר לפיגוע בכביש 12. בדצמבר 2013 ניסה הארגון להתנקש בחייו של שר הפנים המצרי, מוחמד איברהים מוסטפא, ומאז פועל הארגון בעיקר נגד כוחות הביטחון המצריים, אך גם נגד אזרחים נוצרים ותיירים. ב-24 באוקטובר 2014 הוציא הארגון פיגוע משולב בצפון סיני, בו נהרגו למעלה מ-30 אנשי כוחות הביטחון המצריים. בעקבות הפיגוע הכריז נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי על מצב חירום בסיני, ובאישור ממשלת ישראל הכניס כוחות צבאיים רבים לחצי האי במטרה לנטרל את הארגון. ב-10 בנובמבר 2014 פרסם הארגון שבועת אמונים לדאע"ש ושינה את שמו ל'מחוז סיני של דאע"ש'.

בבוקר ה-1 ביולי 2015, הוציא הארגון את התקפתו הגדולה ביותר, בעיר שייח' זוויד. בהתקפה זו הצליח הארגון להשתלט על מבנים אסטרטגיים ועל רכבים משוריינים בעיר למשך כיממה. בהתקפה נהרגו לפחות 64 אנשי כוחות הביטחון ואזרחים מצרים וכ-100 לוחמי הארגון.

מרבית הפעילות של דאע"ש בסיני מתרחשת בחציו הצפוני של חצי האי, אלא שאחד הפיגועים הקטלנים ביותר של הארגון התרחש דווקא בשארם-א-שייך, המצוי בחציו הדרומי. ב-29 באוקטובר 2015, אז הופל מטוס נוסעים רוסי ו-224 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו עליו נהרגו בהתרסקות.

לאחרונה הגבירה שלוחת דאע"ש המקומית את מתקפותיה נגד מיעוטים דתיים ובראשם אזרחי מצריים הקופטים (נוצרים). אנשי דאע"ש פוצצו בין היתר כנסיות קופטיות בקהיר ובאלכסנדריה, וערכו מעשי טבח בנוצרים – תחילה בצפון סיני ובהמשך גם במרכז מצרים.

בעקבות המתקפות הרצחניות של דאע"ש, הרחיב הנשיא א-סיסי את מצב חירום – שהוכרז תחילה רק בצפון סיני – לכל שטחה של מצרים. עם זאת, המהלך לא הצליח לבלום את ארגוני הטרור, ובחודש שעבר נהרגו יותר מ-300 איש בטבח במסגד סופי בצפון סיני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!