דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / שיתוף הפעולה שמפגיש סטודנטים למשפטים עם "החיים עצמם"

בכל שנה, לוקחים עשרה סטודנטים חלק בקליניקה שפתחו רשות ההסתדרות לצרכנות ומכללת נתניה, בה הם לומדים על חוקי הגנת הצרכן דרך מפגש וטיפול במקרים אמיתיים | "העוול הצרכני הוא משהו שרואים ביומיום. זה טוב שיש למי לפנות"

המכללה האקדמית נתניה (צילום: עיריית נתניה/ ויקימדיה)
המכללה האקדמית נתניה (צילום: עיריית נתניה/ ויקימדיה)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

קליניקה – לא רק בתחום הרפואה. רשות ההסתדרות לצרכנות בשיתוף מכללת נתניה פתחו קליניקה להגנת הצרכן. סטודנטים וסטודנטיות למשפטים, לומדים על חוקי הגנת הצרכן לא רק בתיאוריה אלא במציאות. שיתוף פעולה מיוחד זה מפגיש את הלימודים התיאורטיים של תחום המשפטים עם המציאות של חיי הצרכנים בישראל.

ההשתתפות בקליניקה מזכה את עשרת הסטודנטים הפועלים בה בשנה בניקוד אקדמאי והיא כוללת כנס פתיחה, הכשרה, ופעילות במרחבי ההסתדרות של שעתיים בשבוע לכל סטודנט, ופעילות וולנטרית של הסטודנטים בתחום החקיקה.

תחומי הפעילות של הקליניקה הם טיפול בפניות צרכנים במטרה לסייע להם למצות את זכויותיהם כדין. הסטודנטים מגיעים למרחבי ההסתדרות הקרובים לביתם ומשתתפים בקבלת קהל בשעות מוגדרות, ומטפלים בפועל בפניות צרכניות מפתיחת תיק, ייעוץ משפטי, פניה לעוסק, ובמקרה הצורך הכנת כתב תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות. בנוסף, סטודנטים שרוצים בכך יכולים ליזום ולקבל ליווי לקידום הצעות חוק בתחום הצרכנות ומקבלים ליווי מטעם רשות ההסתדרות לצרכנות במרחבים, וליווי ממכללת נתניה במכללה.

בכל מוסד אקדמאי שמלמד משפטים ישנן קליניקות משפטיות שמטרותיהן הן שילוב של עבודה מעשית לצד הלימודים העיוניים עם דגש לאחריות חברתית בתחומים שונים, אך נושא הצרכנות הוא בחירה ייחודית ומעניינת לכל הצדדים.

ד"ר מיכל צפוני- מנהלת הקליניקה להגנת הצרכן במכללת נתניה, מסבירה כי "יש פה שילוב של לימוד אקדמי עם עבודה מעשית, ומצד שני סיוע לפונים שונים. זה שיתוף פעולה שמוביל גם לזה שאנחנו שולחים סטודנטים לסניפי ההסתדרות והם יושבים ומטפלים בפונים ומסייעים להסתדרות לטפל במספר פונים רחב יותר. מהצד השני הם מתנסים בעבודה מעשית ובסופו של דבר התודעה הצרכנית הולכת וגדלה. זו סיטואציה שכולם מרוויחים ממנה".

ד"ר מיכל עופר צפוני (צילום באדיבות המצולמת)
ד"ר מיכל עופר צפוני (צילום באדיבות המצולמת)

מיכל מספרת שמספר המתעניינים בלימודים בקליניקה שולש מהשנה הראשונה לשנה השנייה של פעילותה. "מי שנרשם הוא מי שיש לו רצון ועניין מיוחד בצרכנות. סטודנטים מאוד מסתמכים על חוות דעת של כאלה שעשו את הקליניקה והיא הצליחה ליצור לעצמה שם בקרב הסטודנטים".

עתידה של הקליניקה נראה חיובי ומיכל חוזה כי היא תגדל משמעותית בהמשך. "אשמח להגדיל את שיתוף הפעולה לשנים הבאות. הסטודנטים מאוד נהנו, הם למדו הרבה, קיבלו התנסות מגוונת, וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים לעשות, לתת להם הזדמנות לעשות עבודה משפטית מעשית וזה הוכיח את עצמו".

לימור שמר, רכזת הצרכנות במרחב חיפה בשנתיים האחרונות התנסתה בקליטת סטודנט בשנה שעברה ובעבודה עם שתי סטודנטיות השנה ומאוד מרוצה משיתוף הפעולה המיוחד הזה. "אני חושבת שהתרומה היא דו כיוונית. מצד אחד סטודנטים שלומדים משפטים נחשפים למטריה שקשורה לצרכנים, הם חווים ורואים בפועל את העבודה האמיתית מול הצרכנים, של שירות, עם האוכלוסיות היותר פגיעות, שיותר קשה להן ואנחנו עוזרים להן, וגם עם האוכלוסיות היותר חזקות. זאת אפשרות להיפגש בשטח עם המציאות פנים אל פנים.

מימין: ליטל מוסיאונזניק, לימור כהן שמר, ענבר פלד (באדיבות המצולמות)
מימין: ליטל מוסיאונזניק, לימור כהן שמר, ענבר פלד (באדיבות המצולמות)

"מבחינתנו, לא כל רכזי הצרכנות הם עורכי דין ואנחנו בעצם מפרים אחד את השני. והם מביאים לנו עוד נקודת מבט, עוד רעיון. בימים שיש עומס פניות הם משמשים גם ככוח עזר ואת מפנה את עצמך לטפל בפניות נוספות".

היא הוסיפה כי העובדה שמדובר באנשים צעירים שמגיעים לדבריה עם "אנרגיות חדשות", מביאה "נקודת מבט טיפה שונה. הם מסתכלים על הדברים בצורה פתוחה יותר ולפעמים זה יכול לשפוך אור על נושא שאולי חשבת אחרת לגביו ופתאום ניתן לראות אותו אחרת".

ליטל מוסיאונזניק, 23, סטודנטית מחיפה, שנה ג' בלימודים, הצטרפה לקליניקה השנה וחברה ללימור במרחב חיפה."הגעתי לקליניקה בעקבות חוברת שקיבלנו במכללה שמספרת על כל הקליניקות וממש קפץ לי לעין הגנה על הצרכן כי זה נושא שאנחנו פחות לומדים בלימודי המשפטים. נשמע כמו משהו שטוב לדעת, גם כצרכנית וגם כעורכת דין בעתיד. אחרי ראיונות התקבלתי ואני שמחה שאני פה. זה מעניין לגעת בדברים ולדעת שבסופו של דבר תעזרי לאנשים שלא יודעים את החוקים".

מוסיאונזניק ציינה כי לאחרונה היא מטפלת במקרה של קבלן שיפוצים שלא סיים את עבודתו בביתה של האישה שהזמינה אותו. "הוא פשוט ברח באמצע הבנייה". היא הוסיפה כי "העוול הצרכני הוא משהו שרואים ביומיום, שעובר עלי או על אנשים אחרים והרבה פעמים האדם הקטן לא שווה כלום מול החברות. זה טוב שיש למי לפנות". מוסיאונזניק אמרה לבסוף כי היא עצמה הופתעה לגלות שההסתדרות נותנת גב גם לצרכנים, וסיכמה – "באמת עושים זאת פה. זה לא למראית עין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!