דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלבת

כלבת בצפון / תן חולה כלבת תקף כלבה בחצר, סב המשפחה הציל אותה בעזרת מקל

בחודש דצמבר 2017 נרשמו פי 4 אירועים מדצמבר 2016 | ראש מ.א. גלבוע: "לצערי אנו שומעים הרבה דיבורים "על שעת חירום", אך לא רואים עשייה שדומה לזה. חייבים להבין שזה לא אירוע מקומי, אלא אירוע בקנה מידה לאומי"

תן זהוב (צילום: Shutterstock)
תן זהוב (צילום: Shutterstock)
מרים הולצמן

אתמול בבוקר (ד'), חבר קיבוץ בית השיטה, משה גורן, שמע צעקות בחצר ביתו. הוא ראה את כלבת המשפחה מותקפת על ידי תן המפגין התנהגות חריגה ותוקפנית (תנים לרוב לא יתקרבו כך לבתים מיושבים). בעזרת מקל עבה הוא הצליח לחלץ את הכלבה ולהרוג את התן. כתוצאה מהמאבק עם התן גורן נדרש לסדרת חיסונים כנגד מחלת הכלבת, וכלבת המשפחה, נענע, שנפצעה מחתכים בעורפה, פונתה לקבלת טיפול והשגחה של 45 יום על מנת לשלול את התפרצות המחלה אצלה, וזאת למרות היותה מחוסנת. על פי כל הסימנים מדובר בתן חולה כלבת, אך כעת מבצעים את הבדיקות הנדרשות והתוצאות יתבררו בהמשך.

נענע, כלבה מעורבת בת 7, שהותקפה בקיבוץ בית השיטה ע"י תן (צילום: דוברות מ.א. גלבוע)
נענע, כלבה מעורבת בת 7, שהותקפה בקיבוץ בית השיטה ע"י תן (צילום: דוברות מ.א. גלבוע)

אירוע זה הוא חלק משרשרת אירועים מתמשכת באזור העמקים – אזור המועצות האזוריות גלבוע, מגידו, עמק המעיינות, וכן עיריות עפולה, בית שאן, ויקנעם. באותו היום בו היתה התקיפה בבית השיטה הגיע למוקד המועצה דיווח על תן חשוד המסתובב בתוך חצר בית במושב דבורה. צוות פיקוח של המועצה שהגיע למקום לא מצא את התן שברח בינתיים. הדיווח מדבורה מצטרף לדיווחים נוספים על תנים שנצפו בישובים רם-און, בית אלפא, ועין-חרוד- כולם ביממה האחרונה! תושבי הישובים באזור מסתגרים בבתיהם והדאגה רבה.

עובד נור, ראש המועצה: "אנחנו בעיצומה של התפרצות מחלת הכלבת, שהיא מחלה מסכנת חיים! אנו דורשים מהרשויות, להבין את גודל האירוע, להצטרף אלינו ולתגבר את העשייה שבאחריותם. לצערי אנו שומעים הרבה דיבורים "על שעת חירום", אך לא רואים עשייה שדומה לזה! חייבים להבין שזה לא אירוע מקומי, אלא אירוע בקנה מידה לאומי. אנו כרגע מהווים את הקו הראשון, אך הדבר יכול בקלות לגלוש מערבה ולכיוון מרכז הארץ."

על פי נתונים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר מאז תחילת השנה נרשמו 71 מקרים מוכחים של כלבת, רובם אצל תנים. חשוב לציין עם זאת כי תושבי האזור חווים מקרים רבים בהם התן התוקף איננו נתפס. ליתר ביטחון וכצעד מונע האנשים שננשכו עוברים סדרת חיסונים אך האירוע עצמו אינו נרשם כאירוע כלבת היות ולא הוכח קיומו של הנגיף.

מספר תקריות כלבת מהחודשיים האחרונים המדגימים את השלכות התופעה על תושבי האזור: עובד זר ננשך על ידי תן בבטנו ברפת סמוך לכפר יחזקאל, חברת קיבוץ עין חרוד נשרטה בסנטרה על ידי תן משוטט שנכנס לשטח הקיבוץ, תן תקף 4 כלבים ביקנעם. כמו כן בעפולה נמצאה כלבה שמעולם לא חוסנה כחולה במחלה, וגור אותו ילדה יום קודם לכן נמכר. 25 אנשים שונים באו במגע עם הכלבה נגועת הכלבת. באירוע אחר חתולה המתגוררת בחצר בית בישוב גן נר התגלתה כחולת כלבת וכל תושבי היישוב נקראו להביא את חיות הבית שלהם לקבלת חיסוני דחף. אירוע חמור התרחש כאשר זוג שטייל בבריכות הדגים של עין חרוד הותקף והגבר נזקק לטיפול עקב הנשיכות שספג.

המקל שבעזרתו הרחיק משה גורן את התן שתקף את הכלבה שלו (צילום: דוברות מ.א. גלבוע)
המקל שבעזרתו הרחיק משה גורן את התן שתקף את הכלבה שלו (צילום: דוברות מ.א. גלבוע)

ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מסר לאחרונה נתונים חדשים ומדאיגים על התפשטות מחלת הכלבת בצפון. בחודש דצמבר בלבד התגלו 16 מקרי כלבת- עלייה של 400%, לעומת 4 מקרים בלבד בחודש דצמבר אשתקד.

בנוסף, ישנם דיווחים על אירועים שונים בהם הותקפו תושבים באזור הגלבוע על ידי תנים נגועים והועברו לטיפול רפואי. במקרים אלה התנים לא נתפסו ולכן יש חשש שהם עדיין מסתובבים חופשי ומסכנים בעלי חיים ואנשים נוספים. חשוב לציין כי מלבד 16 המקרים שהתגלו, קיימת הערכה כי ישנם עוד עשרות מקרים שלא התגלו ומכאן החשש הגדול להמשך התפשטותה של המחלה.

לדברי ד"ר צרפתי, "המקרים האחרונים שהתגלו באזור הגלבוע, עמק המעיינות, עמק יזרעאל, מגידו ויקנעם מדאיגים ביותר ומחייבים המשך ההערכות למיגור התפשטות הכלבת. יש להמשיך ולפעול גם ברמת הרשויות וגם ברמה האישית. בכל יום מתרחשים מפגשים בין בני אדם לחיות בר ובאזורים נגועי הכלבת, מפגשים אלו יכולים להיגמר באסון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!