דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / חג המולד: קבוצת כדורגל פינית הקרויה על שם סנטה קלאוס זוכה לחיזוק מפתיע

שתי קבוצות הכדורגל במחוז לפלנד בפינלד שאוחדו יחדיו, בחרו באופן חגיגי להיקרא על שם סנטה קלאוס | הקבוצה אמנם ירדה לליגה הרביעית אבל חברות פרסום רבות בחרו לתמוך בה כלכלית ואפילו דל פיירו התגייס למשחק ראווה

נבחרת הכדורגל FC Santa Claus (צילום מתוך חשבון הטוויטר של הקבוצה).
נבחרת הכדורגל FC Santa Claus (צילום מתוך חשבון הטוויטר של הקבוצה).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ניקולס הקדוש חיי במאה הרביעית לספירה בעיר מירה שבתורכיה (כיום). לפי האגדות, נהג הבישופ לחלק בסתר מתנות לעניים ולחלשים. באגדה המפורסמת מכל מסופר איך החליט הבישוף  לעזור לשלוש נערות בתולות שאביהן העני רצה למכור לזנות. כדי למנוע זאת, השאיר ניקולס בסתר שלושה שקי זהב, כאשר את השק השלישי זרק מהארובה. את השק השלישי מצאה הנערה הצעירה בעת שייבשה את גרבייה.

כמו כל סיפור שעובר מפה לאוזן, כך גם האגדה על ניקולס הקדוש השתנתה עד שהתגלגלה לנסיכויות גרמניות וארצות השפלה, שם מידי שנה החלו ילדים לתלות את גרביהם בציפייה שבבוקר ישאיר להם ניקולס מתנה.

לארה"ב הגיע ניקולס הקדוש יחד עם המהגרים ההולנדים למושבה החדשה ניו אמסטרדם שהפכה לימים לעיר ניו יורק, שם הדמות הקדושה שמגיעה עם מתנות קיבלה את השם סנטה קלאוס. ב-1822 התפרסם השיר "הלילה שלפני חג-המולד" שהעניק לסנטה את המזחלת המעופפת הרתומה לשמונה איילים והפך את סנטה לדמות החשובה בחגיגות השנה החדשה, כאשר השיר הפך להמנון הלא מוכרז של חג המולד.

את העיצוב האחרון לדמותו השמנמנה והאדומה שאנו מכירים ייצרו בחברת המשקאות קוקה קולה, כאשר המציאו ב-1930 את דמות הסבא האהוב והמוכר שמביא מתנות ושותה במקביל קולה קרה ומרעננת.

ב-1993 החליטו בעיירה הקטנה רובאינימי ממחוז לפלנד שבפינלנד לקחת את האגדה של סנטה קלאוס צעד אחד קדימה ולהקים קבוצת כדורגל הקרויה על שמו. בעונה האחרונה הקבוצה השמחה ביותר בעולם הנוצרי ירדה לליגה הרביעית, לאחר פתיחת שנה חלשה שכללה עזיבה של כמה משחקניה המנוסים ביותר וצבירה של 8 נק' בלבד אחרי 22 משחקים, בהם גם ספגה 102 שערים. אך למרות סיום העונה העצוב, זכתה הקבוצה כנראה בהישג הגדול ביותר שלה כאשר מגזין הכדורגל "4-4-2" עשה כתבת רקע שפרסמה את סיפורם. השחקנים כמובן ניצלו את השלג שיורד בדצמבר בפינלנד הקרה ויצאו לראיון עם הלבוש המסורתי של סנטה קלאוס והשדונים שעוזרים לו לחלק מתנות.

סאוקו בן ה-18 סיפר על העונה הנוראית שעברה על הקבוצה: "זה היה נורא, שיחקתי בקבוצה ואנשים שאלו אותי האם שיחקתי במשחק בו הפסדנו 16:0. אבל היו לנו הרבה פציעות ולא היו לנו מספיק שחקנים כשירים. באותה התקופה כמעט כולם פשוט וויתרו". באותו המשחק הנורא הופיעו רק 11 שחקנים לנסיעה הארוכה שארכה ארבע וחצי שעות. "היו להם הרבה תירוצים, אני חושב שכולם ידעו שנפסיד ולא רצו להגיע למשחק. פתחנו עם שלושה שוערים בהרכב כאשר שניים מהם שיחקו בהתקפה. זה היה באמת משחק מביך".

https://twitter.com/vale_flet/status/945718672626200578

לפי סיפורי העם הפינים שהפכו למקובלים בתרבות המודרנית, סנטה קלאוס מגיע לחלק מתנות מלפלנד שנמצאת בצפון פינלנד, קרוב לקוטב הצפוני. ב-1985 פתחו בעיר רובאינימי המונה כ-60 אלף איש פארק שעשועים על שמו של סנטה קלאוס כחלק מתוכנית להפיכת המחוז לרווחי יותר. לכן, כאשר איחדו בעיר הבירה של המחוז את שתי הקבוצות המקומיות, הוחלט על השם המקורי שיעניק לסבא הזקן והחביב גם קבוצת כדורגל על שמו.

https://twitter.com/FourFourTwoFR/status/944133646453223424

טארו ילהיג'י אחד מהמייסדים של המועדון סיפר למגזין: "כאשר החליטו לאחד את שתי הקבוצות של העיר, אני זה שהצעתי את השם FC Santa Claus. כולם חשבו על זה לכמה רגעים והחליטו להסכים. רצינו שזה יהיה משהו בשביל העתיד".

הקבוצה שנקלעה למשבר כלכלי עמוק וכמעט פשטה את הרגל ב-2012 חזרה לעמוד על הרגליים לאחר שהצליחה לגייס 500 חברי מועדון מקומיים והחלה לפרסם את עצמה בקרב קבוצות תיירים. בעקבות העלייה בפרסום מחוץ לפינלנד החליטו ב'פומה' וב – EA Sports לחתום איתם על חוזה לשנה של שיתוף פעולה.

הפריצה השיווקית הגדולה של הפרוייקט הגיעה דווקא מסין, כאשר מנכ"ל התאגיד הבינלאומי Bewin Sports קרא כתבה שהתפרסמה על המועדון והחליט להשקיע בחוזה פרסום של חמש שנים. כחלק מהשקעה זאת נערך בבייג'ינג משחק מיוחד בערב הכריסמס בין המועדון המיוחד מלפלנד לקבוצת ידוענים סינים בחיזוקם של שחקני העבר אלסנדרו דל פיירו ומייקל אואן.

אז למרות שהקבוצה נמצאת במשבר מקצועי מהגדולים שידעה אי פעם, דווקא היום היא נמצאת בשיא הפרסום שלה. שחקניה אולי לא הופכים לשחקנים מקצועניים, אבל בינתיים נהנים מהחיים ומהמתנות שהגרסה המודרנית של סנטה קלאוס הגלובלי מעניק להם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!