דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרן קיימת לישראל

קרן קיימת לישראל / לאחר הפיצוץ: החוק שיחיל תשלום מסים על קק"ל חוזר לכנסת

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית חוק שיחיל תשלום מסים על קק"ל, כשלקר אופציה להעביר הכנסותיה כדי לדחות את מועד התשלום | מנכ"ל האוצר: "לא ניתן להגיע להסכמות עם קק"ל" | מנגד בקק"ל טוענים: האוצר הוא שאחראי לפיצוץ המשא ומתן

קופת הקרן הקיימת לישראל (צילום אילוסטרציה: אידאה).
קופת הקרן הקיימת לישראל (צילום אילוסטרציה: אידאה).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים אישרה היום ׁ(ראשון) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתחיל על הקרן הקיימת תשלום מסים. בכך נראה שתמו הניסיונות להגיע להסכמות בין משרד האוצר לקרן הקיימת, כשהממשלה מממשת את האיום שבצילו התנהל המשא ומתן על מימוש הכנסות הקרן. הצעת החוק היא חלק מהניסיון להכפיף את התקציב הקרן לתקציב המדינה ולמשרד האוצר, ותשים קץ לעצמאות היחסית ממנה נהנתה הקרן עד כה כמוסד ציוני.  

על פי הצעת החוק, קק"ל תצטרך להודיע לממשלה עד לעשירי בינואר האם היא מעדיפה להחיל את החוק באופן מיידי או 'לקנות' דחייה של ביטול הפטור עד ל-2020 על ידי העברת 65% מהכנסותיה, כמיליארד שקלים ב-2018.

שי באב"ד (צילום: עמר כהן)
שי באב"ד (צילום: עמר כהן)

בפתח הדיון אמר יושב ראש הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי "המסלול הנכון ביותר עבור קק"ל הינו מסלול של תשלומי מסים כמו כל תאגיד אחר במדינת ישראל". גפני שהביע לאורך החודשים האחרונים תמיכה בחקיקת החוק הוסיף כי "הדבר גם יעניק ביטחון לעובדי הקרן, כך שלא יהיו תלויים בחסדי ממשלה כזו או אחרת, אלא קק"ל תהפוך לארגון רגיל שמשלם מסים ומתנהל באופן שגרתי ללא הטלת חובת העברות כספים לא מתוכננות למדינה".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד שיזם את המהלך, השתתף גם הוא בדיון, זאת לאחר שבשבוע שעבר התבטא בחריפות כנגד קק"ל וטען כי כנגדה שפוצצה את המשא ומתן, והחליט למעשה לחזור למסלול החקיקה. באב"ד אמר בדיון כי "הגענו להבנה שלא ניתן להגיע להסכמות עם קק"ל. נוהל איתנו מו"מ בחוסר תום לב וקק"ל לא עמדה בהתחייבויותיה לממשלה. אז אם כך הדברים, יש להפוך את קק"ל בדיוק כמו כל תאגיד אחר, שתשלם מסים. בטווח הזמן הקרוב תוכל לבחור אם לשלם מסים מידית או להעביר מקדמות ב- 2018".

יש לציין כי בקק"ל טוענים כי לאורך הדרך, דווקא כי הקרן היא זו שעמדה בהתחייבויותיה, והממשלה היא זו שהפרה את ההסכמים הקודמים מול הקרן. ביחס למשא ומתן הנוכחי טענו בקק"ל כי הטענה על כך שההתניות להעברת הכספים שהציבה קק"ל (הכנסה שנתית שתאפשר לקרן לעמוד בהתחייבויותיה לעובדים ולביצוע פרויקטים אליהם התחייבה) היו מוכרות לאנשי האוצר עוד בשלב ההסכמות הראשוניות.

במהלך הדיון בוועדת הכספים שונה נוסח החוק בעקבות דרישתם של חברי הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני) שדרשו להקדים את ביטול הפטור של קק"ל. ח"כ לוי אמר בדיון כי "לא נסכים בשום פנים ואופן שהמיסים ישולמו ע"י קק"ל רק מ- 2024, כי זה אומר שמשעבדים את שר האוצר הבא עד אז. כלומר, שעם העברת 1 מיליארד ש"ל מקק"ל למדינה, הקרן תהיה פטורה ממסים והעברות למדינה עד 2024, דבר שאינו מתקבל על הדעת. אני רוצה שקק"ל תשלם מסים כמו כל חברה כבר ב- 2018".

הצעת החוק אושרה בועדה פה אחד בתמיכת חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה. בימים הקרובים הצעת החוק תועבר להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!