דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוסטריה

בעולם / גוברים הקולות באיחוד האירופי נגד ממשלת הימין הקיצוני באוסטריה

בעקבות ההודעה של ממשלת ישראל כי תחרים את השרים ממפלגת הימין הקיצוני באוסטריה גובר הלחץ על מדינות נוספות להחרים את הממשלה החדשה בוינה | במכתב של פוליטיקאים אירופאים שפורסם בעיתון 'לה מונד' נכתב: "אנו לא מפנים את מבטנו. אלו היורשים של הנאצים"

הפגנת תומכי מפלגת החירות האוסטרית לקראת הבחירות. 15 באוקטובר (צילום: AP Photo/Matthias Schrader)
הפגנת תומכי מפלגת החירות האוסטרית לקראת הבחירות. 15 באוקטובר (צילום: AP Photo/Matthias Schrader)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

קבוצה של שרי חוץ ומנהיגים לשעבר ממדינות שונות בעולם פירסמה מכתב פתוח בעיתון הצרפתי 'לה מונד', בו דרשו הפוליטיקאים בדימוס ממדינות אירופה שלא לקבל את הממשלה האוסטרית החדשה ולהחרים את השרים מטעם מפלגת הימין הקיצוני "מפלגת החירות". ראשי המפלגה ורבים מחבריה הבכירים הואשמו בעבר כי התבטאו באנטישמיות וגזענות קשה, זאת למרות שמנהיג המפלגה הנוכחי, היינץ כריסטיאן שטראכה, מנסה בחודשים האחרונים להתקרב לקהילה היהודית באוסטריה ולממשלת ישראל ואף הודיע כי יילחם באנטישמיות.

במכתב הפתוח ב'לה מונד', אותו יזמו שר החוץ הצרפתי לשעבר ברנרד קושנר יחד עם נשיא התנועה האירופית נגד גזענות בנג'מין אבטאן, תוקפים שרי החוץ בדימוס את "השתיקה והאדישות של מדינות האיחוד האירופי לנוכח עלייתם לשלטון של יורשי הנאציזם באוסטריה ב-18 בדצמבר". בתאריך הזה הושבעה הממשלה החדשה של הקנצלר הנבחר, סבסטיאן קורץ, ובה חברים גם שישה שרים מ"מפלגת החירות" שמאיישים בין היתר את משרדי הפנים והביטחון.

היינץ כריסטיאן-שטראכה, יו"ר מפלגת החירות האוסטרית (צילום: AP Photo/Ronald Zak)
היינץ כריסטיאן-שטראכה, יו"ר מפלגת החירות האוסטרית (צילום: AP Photo/Ronald Zak)

בין החתומים על המכתב ניתן למצוא את שר החוץ הספרדי לשעבר מיגל אנחל מורטינוס, ראש ממשלת קנדה לשעבר קים קמפבל, ציידי הנאצים ביאטה וסרז' קלרספלד, חתן פרס נובל לשלום לשעבר חוסה ראמוס-הורטה ופוליטיקאים בכירים נוספים לשעבר. "אנו לא מפנים את מבטנו. אלו היורשים של הנאצים שעלו לשלטון בממשלה האוסטרית החדשה. כולנו מודאגים מכך שאנו מאויימים על ידי אידאולוגיה קטלנית של שנאה" נכתב במכתב הפתוח שפורסם ב'לה מונד'.

השבעת ממשלתו של קורץ לפני כשבועיים לוותה בביקורת נוקבת מצד גורמים אירופיים רבים, וכאמור גם מצד ממשלת ישראל שהודיעה כי תחרים את שרי "מפלגת החירות" ולא תשתף איתם פעולה, אלא תפעל מול הדרגים המקצועיים בלבד בכל המשרדים. "ישראל תקיים קשרי עבודה עם הדרג המקצועי במשרדי הממשלה האוסטרית בראשם עומד שר מטעם 'מפלגת החירות'. מדינת ישראל מבקשת להדגיש את מחוייבותה המוחלטת למאבק באנטישמיות ולהנצחת זיכרון השואה", נמסר בהודעת ממשלת ישראל. נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, אומנם איחל לקורץ "הצלחה בהרכבת ממשלה יציבה ופרו-אירופית" אולם הוסיף כי "אנו נבחן את הממשלה החדשה דרך פעולותיה העתידיות".

במכתב הפתוח שפורסם בסוף השבוע קראו הפוליטיקאים לשעבר לעמיתיהם הנוכחיים להחרים את שרי ממשלת אוסטריה, בעיקר את חברי "מפלגת החירות", ולא להיפגש איתם. בחודשים יולי עד דצמבר בשנה הבאה אמורה אוסטריה לקבל את תפקיד נשיאות המועצה האירופית, ובמכתב החריף קראו חותמי המכתב להחרים את אוסטריה ולא לשתף איתה פעולה כאשר תיכנס לתפקיד נשיאת המועצה האירופית.

סבסטיאן קורץ (צילום: AP Photo/Matthias Schrader)
סבסטיאן קורץ (צילום: AP Photo/Matthias Schrader)

החרם הנוכחי עליו הכריזה ממשלת ישראל וכעת זוכה לתמיכה גם מצד הפוליטיקאים הבכירים לשעבר, הוא לא הראשון שמוטל על ממשלת אוסטריה. כבר לפני 17 שנים, בשנת 2000, הודיעו 14 מדינות באיחוד האירופי כי יטילו חרם על ממשלת אוסטריה של הקנצלר דאז וולפגנג שיסל, לאחר שזה חתם על הסכם קואליציוני עם "מפלגת החירות", בראשה עמד אז יורג היידר שהואשם באנטישמיות. היידר עצמו לא לקח חלק בממשלה האוסטרית אז, ופרש מהנהגת מפלגתו בשנת 2000. בעקבות החרם שהטילו 14 המדינות על אוסטריה אז, שונתה אמנת האיחוד האירופי כך שתתאפשר השעייתן מהאיחוד של מדינות הנחשבות כ"מורדות".

המכתב הקורא לחרם על אוסטריה זכה לביקורת חריפה מצד חברי "מפלגת החירות" שטענו כי מדובר בנסיון להתערב בענייניה הפנימיים של אוסטריה. מזכ"ל מפלגת החירות, הראלד וילמסקי, פירסם ביום שישי הצהרה בה תקף את מחברי המכתב. "שרי הממשלה שהושבעו באמצע דצמבר הם מכובדים, מוכשרים וראויים. הקריאה לחרם מגיעה מפוליטיקאים לשעבר מצידה השמאלי של המפה הפוליטית, המנסים לקבל פרסום ויחסי ציבור. זהו הנסיון האחרון של השמאל המאוחד לגרום נזק לממשלה האוסטרית, ואני משוכנע כי אף פוליטיקאי רציני נוכחי לא יעניק חשיבות גדולה מדי לקולות האלו מהעבר הפוליטי", אמר וילמסקי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!