דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / נמל אשדוד: העובדים פתחו הבוקר בשביתה ושבו לעבודה בהוראת ביה"ד

העובדים פתחו בשביתה הבוקר (ג'), 14 יום לאחר שהכריזו על סכסוך עבודה במחאה על קליטת עובדים חדשים לנמל | הנהלת הנמל: "שביתה פראית ופיראטית" | מההסתדרות נמסר כי ההנהלה מגייסת עובדים מאוכלוסיות מוחלשות בידיעה כי יפוטרו בעוד שנתיים

נמל אשדוד (צילום ארכיון: Neukoln / ויקיפדיה).
נמל אשדוד (צילום ארכיון: Neukoln / ויקיפדיה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הבוקר (שלישי) פתחו עובדי הסקטור המכני והתפעולי של נמל אשדוד בשביתה על רקע כוונת הנהלת הנמל לגייס 60 עובדים חדשים לסקטור התפעול. זאת בתום 14 יום מאז שהכריזו העובדים על סכסוך עבודה (תקופת הצינון הקבועה בחוק לנקיטת צעדים ארגוניים) על רקע הגיוס הצפוי והציעו להנהלת הנמל פתרונות "שייתרו את קליטת העובדים החדשים או לפחות יצמצמו משמעותית את מספרם".

אבי אדרי, יו"ד איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר לדבר ראשון כי "אנחנו יוצאים לשביתה אחרי שהכרזנו על סכסוך עבודה בגין קליטת עובדים שסופם ידוע מראש. אלה עובדים שהולכים לקלוט אותם לשנתיים הקרובות ולפטר אותם. באיזה עובדים מדובר? מדובר באוכלוסייה מוחלשת: בני העדה האתיופית, נשים ובני מיעוטים שגם ככה קשה להם בחיים ולקלוט אותם לתקופה ידועה מראש של שנתיים ולפטר אותם זה ייצור לנו 'בומרנג'. אנחנו נקבל את קבוצת העובדים הזאת בעוד שנתיים מפגינה מול המשרדים שלנו, שואלים למה אנחנו לא שומרים עליהם".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי (צילום: דוברות ההסתדרות)

העובדים דורשים מהנהלת הנמל להבטיח שהעובדים החדשים יקבלו קביעות לפי הקריטריונים ומעוניינים, לטענתם, להימנע ממצב בו תעמוד בעוד שנתיים שאלת המשך העסקתם מול זו של עובדים מוחלשים. "אנחנו רוצים לדעת שלא קלטו את העובדים האלה על מנת לזרוק אותם לאחר שנתיים. זאת הדרישה הראשונה", אמרו.

הדרישה השנייה של העובדים הוותיקים היא לוודא שאין בקליטת העובדים החדשים כדי לפגוע בהבטחה שקיבל מבית הדין לעבודה לביטחון תעסוקתי למשך 10 שנים מפתיחת הנמל לתחרות. טענה אחרונה של העובדים היא כי צירוף עובדים חדשים תבוא על חשבון תנאיהם של העובדים הקיימים ויכולתם להינות מפרמיה ולעבוד בשעות נוספות. העובדים מתנים את קליטת העובדים החדשים בהבטחה בדבר אי-פגיעה בתנאי העסקתם של הוותיקים.

נמל אשדוד (צילום: דבר ראשון)
נמל אשדוד (צילום: דבר ראשון)

 

בעוד כשנתיים צפוי להיפתח נמל מתחרה לנמל אשדוד , אשר צפוי להעביר לידיו נתח גדול מפעילות המכולות, בזכות מנופי ענק אוטומטיים חדשניים ויעילים שאין בנמל הוותיק. באיגוד עובדי התחבורה חוששים משני תרחישים: פיטורין שיופנו דווקא כלפי העובדים מאוכלוסיית חלשות, הצפויים להיקלט כעת במעמד עובדים זמניים, או מיצירת לחץ ציבורי להמשיך להעסיקם במחיר פיטורי עובדים ותיקים.

בהנהלת הנמל מודים כי קליטת עובדים חדשים תפגע בשכר העובדים הקיימים, אך טוענים כי השכר הנוכחי מבוסס על שימוש רב בשעות נוספות, שהיא זכות של המעסיק לבקש מהעובדים ולא זכות של העובדים לקבל. באיגוד מדגישים כי למרות טענה זו, מרבית השכר של עובדי הנמל אינו שכר הבסיס או שכר השעות הנוספות, אלא מרכיב ה'פרמיות'- שכר עידוד, אשר פגיעה בו היא עילה לגיטימית לנקיטת צעדים ארגוניים.

מהנהלת הנמל נמסר כי השביתה היא "פראית ופיראטית" ושכתוצאה מאי-התייצבות העובדים לעבודה סדירה לא מתבצעת עבודת הפריקה והטעינה ברציפי הנמל ונגרמים שיבושים קשים בעבודה הסדירה. הנהלת הנמל פנתה הבוקר לבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע בדרישה שיורה לעובדים על חזרה לעבודה סדירה וזה הוציא צו ארעי המורה על כך, עד לדיון שיתקיים במעמד שני הצדדים היום ב-13:00.

שר התחבורה ישראל כץ, קרן טרנר מנכ"לית משרד התחבורה, ושלמה בריימן מנכ"ל חברת נמלי ישראל במסיבת עיתונאים באתר הבניה של נמל אשדוד החדש (צילום: דבר ראשון)
שר התחבורה ישראל כץ, קרן טרנר מנכ"לית משרד התחבורה, ושלמה בריימן מנכ"ל חברת נמלי ישראל במסיבת עיתונאים באתר הבניה של נמל אשדוד החדש (צילום: דבר ראשון)

אדרי טוען כי ההסתדרות והוועד פועלים על פי בקשת בית הדין להחזיר את העובדים לעבודה וכי ב-13:00 יתייצבו בבית הדין בבאר-שבע להמשך הדיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!