דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המאבק להעלאת קצבאות הנכות

קצבאות הנכות / נתניהו וכץ: חצי מיליארד ש"ח לפעימה נוספת בקצבאות הנכות עוד ב-2017

הפעימה הנוספת תיערך ביולי ותעלה את הקצבה הבסיסית בכ-500 ש"ח | עם זאת, בממשלה לא שכחו להצמיד את תג המחיר: הקיצוץ הרוחבי יוגדל מ-250 ל-450 מיליון ש"ח | מטה מאבק הנכים: "הסכם היסטורי" | ארגון 'נכה, לא חצי בנאדם': "לא מתרגשים ממתנות יפות ללא תוכן"

ראש הממשלה בינמין נתניהו והשר חיים כץ - מסיבת עיתונאים על העלאת קיצבאות הנכים 3 בינואר 2018 (יונתן זינדל / פלאש90)
ראש הממשלה בינמין נתניהו והשר חיים כץ - מסיבת עיתונאים על העלאת קיצבאות הנכים 3 בינואר 2018 (יונתן זינדל / פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שתי הפעימות הראשונות במתווה להעלאת קצבאות יעמדו על 2.14 מיליארד ש"ח, ויתרחשו במהלך 2018 – כך הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר העבודה והרווחה חיים כץ ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר (רביעי).  הפעימה שתתווסף צפויה לחול ביולי 2018, במקום ב-2019 כפי שתוכנן במקור – מה שיביא לתוספת של חצי מיליארד ש"ח מהסכום שתוכנן לשנה הנוכחית. נתניהו הודיע כי בעקבות העלאת הקצבאות יתווספו 200 מיליון ש"ח לקיצוץ הרוחבי המתוכנן בעקבות המהלך, והוא יעמוד על 450 מיליון ש"ח. זאת על אף שמדינת ישראל צפויה לסיים את שנת 2017 עם עודפי גביית מסים בסך של כ-20 מיליארד ש"ח.

עוד נמסר כי הפעימה הראשונה תאושר בדיונים על התקציב בעוד כשבוע, והנכים הזכאים יקבלו את התוספת רטרואקטיבית. בהסכם ייכללו גם עיוורים ואזרחים ותיקים נכים – העיוורים יקבלו 50 מיליון שקלים, וקצבתם של אזרחים ותיקים נכים תועלה בכמחצית מעליית הקצבאות. ב-11 לינואר יובאו הפעימות לאישור כחלק מדיוני התקציב, וכבר כעת הודיע נתניהו כי בעקבות העלאת הקצבאות יוגדל הקיצוץ רוחבי של 450 מיליון שקלים.

הנכים המקבלים את קצבת הנכות הכללית (100% אי-כושר השתכרות ומעלה ו-80% ומעלה נכות רפואית) יקבלו תוספת של 341 ש"ח לקצבה החודשית, שתעמוד על 3,134 ש"ח, ובפעימה השנייה יתווספו 160 ש"ח נוספים – כלומר הקצבה תעמוד על 3,294 ש"ח לחודש. לקצבאות השר"מ (שירותים רפואיים מיוחדים) המיועדים לנכים קשים, יתווספו בפעימה הראשונה 200 ש"ח. הקשישים הנכים יקבלו מחצית מהסכום בהתאמה.

הפגנת מחאת הנכים בחיפה (צילום: דוברות הנכים הופכים לפנתרים)
הפגנת מחאת הנכים בחיפה (צילום: דוברות הנכים הופכים לפנתרים)

ראש הממשלה נתניהו אמר במסיבת העיתונאים, "אנחנו מביאים היום בשורה גדולה למדינת ישראל ולאוכלוסיית הנכים בישראל. זה מהלך היסטורי שמתחיל באופן מיידי. קיבלנו החלטה להקדים את הפעימה השנייה של המתווה, כך שהיא תתרחש עוד השנה. לא רק שאנחנו מקיימים את התחייבות שלנו להביא את הפעימה הראשונה במועדה, אלא אנחנו מקדימים גם את הפעימה השנייה. המשמעות היא תוספת של עוד כחצי מיליארד שקלים, כך שבמהלך השנה הנוכחית הקצבאות יוגדלו בכ-2 מיליארד שקל. זאת במסגרת התקצוב הכולל של 4.2 מיליארד שקלים כפי שהתחייבנו. אנחנו עושים את הצעדים האלה כדי לתת מענה מהיר לכמה שיותר נזקקים".

שר הרווחה חיים כץ (הליכוד) אמר, "אחרי עוד לילה מפרך שירדנו לפרטים בנושא הנכים, הגענו להסכמה, בשותפות מלאה של שר האוצר יחד עם רה"מ. זה צעד בדרך להשוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום. המקצה הראשון יהיה החודש, הממשלה התחייבה, והנכים יקבלו רטרואקטיבית 1.4 מיליארד וביולי יעלה ל-2.141 מיליארד. זה צעד ראשון להשגת המטרה."

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד אמר, "היום יש בשורה ענקית של הממשלה. תוספת משמעותית שלא הייתה כבר שנים. שר האוצר דוחק באנשי המקצוע לדחוף קדימה, כדי לראות איך נותנים מענה חברתי הולם ומצמצמים את הפערים. לצד זה שאנחנו פועלים לצמיחה כלכלית, אנחנו פועלים גם במישור החברתי. אנחנו בעצם מביאים את 2 הפעימות, ומקדימים את הפעימה השניה ל-2018. כל המספרים סגורים עד הקצה ומתואמים עם כל הגורמים."

הארגונים: מברכים אך סקפטים

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים מסרה, "אנו מברכים את רוה"מ מר בנימין נתניהו, שר העבודה והרווחה מר חיים כץ ושר האוצר מר משה כחלון, על כי שמו קץ לחודשי אי הוודאות הארוכים מאז ההסכם ההיסטורי עם ארגוני הנכים ערב לפני יום כיפור 2017. אני בטוחה כי לא קלה ופשוטה הייתה הדרך לעמוד בציפיות הגבוהות והמוצדקות שלנו, ואכן נדרשה רמה גבוהה של אחריות כדי להגיע לפשרה, אשר תאפשר הן את העלאת הקיצבאות והן את צרכי התקציב של המדינה.

"החל מחודש אפריל 2017 בו לקחתי על עצמי את הובלת ההפגנה ההמונית הראשונה"  סיכמה מורביה, "עבור לחסימות הכבישים הראשונות, חסימת נתב"ג וצירים ראשיים וכלה בכניסה למו"מ מתוך אחריות והכרה כי רק כך נוכל לפרוץ את תקרת הזכוכית של קצבאות העולב שהוקפאו למשך שנים, ורק בעזרת חברותיי וחבריי הלוחמים אשר במאבק הירואי תוך הקרבת שאריות בריאותם על האספלט, הגענו להישג הזה – בו סוף סוף תהייה אוניברסליות ראויה בקצבאות, וכפי שהבטחתי לאורך כל הדרך – גם הנכים שעברו עם קצבת הנכות לגמלת זיקנה, הילדים עם מוגבלות ולקויי הראייה נמצאים בהסכם ההיסטורי."

מארגון 'נכה, לא חצי בנאדם' נשמעו הבוקר אופטימים פחות, כשמשם נמסר כי: "אנו מברכים על הקדמת הפעימה השנייה אך יחד עם זאת מביעים הסתייגות היות שלפי העלות הכוללת של שתי הפעימות הראשונות הם 2.3 מליארד ש"ח, זאת ללא תוספות עליהם דיבר שר העבודה והרווחה, חיים כץ. הסכום המדובר"בהודעה החגיגית" מהבוקר נמוך משמעותית ממה שסוכם, אנחנו לא מתרגשים ממתנות יפות ללא תוכן ועומדים על עקרונות ההסכם שהם: תוספת של 4.2 מליארד שח המיועדים עבור ציבור הנכים, עיגון כל פעימות בחקיקה, הצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק ועידוד אנשים עם מוגבלויות להשתלב בתעסוקה על ידי דיסריגארד לגובה של 5,300 שח."

גם ארגון 'הנכים הופכים פנתרים' הלוחמני אינו מתרגש ממסיבת העיתונאים, ובמקביל להכרזות, חסמו פעיליו כבישים בצפון. מוביל הקבוצה, אייל כהן מסר כי "הבערת צמיגים היא אות אזהרה לעליית מדרגה ולהחרפת המאבק."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!