דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

מדיני ביטחוני / רפא"ל מודה: בוטלה העיסקה למכירת טילים להודו בחצי מיליארד דולר

כשבועיים לפני ביקורו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו, הודיעה חברת רפא"ל כי הודו ביטלה עמה עסקת ענק בשווי חצי מיליארד דולר | ברפא"ל מאשרים כעת את מה שדווח בתקשורת ההודית לפני כחודש וחצי

רפא"ל, ארכיון (צילום: צחי בן-עמי / פלאש 90).
רפא"ל, ארכיון (צילום: צחי בן-עמי / פלאש 90).
שי ניר

חברת רפא"ל – מערכות לחימה מתקדמות הודיעה אתמול (שלישי) כי משרד ההגנה ההודי ביטל את עסקת טילי ה"ספייק", או "גיל" בשמו הצה"לי. בהודעה נמסר כי העסקה בוטלה לפני החתימה על החוזה, למרות שהחברה מילאה אחר כל התחייבויותיה. מרפא"ל לא נמסרה התייחסות לסיבה שבגינה בוטלה העסקה.

נתניהו מתגאה ביחסיו הקרובים עם נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, ובחשיבות האסטרטגית בהידוק היחסים עם הודו וממתג אותה כמדינה חברה של ישראל. יחד עם זאת, נראה כי מעבר לביטול עסקת הענק, מכה קשה ליחסים הביטחוניים הבילטרליים, הודו לא עומדת כתף אל כתף עם נתניהו ולא מיישרת קו עם מדיניות ממשלת ישראל.

ביקור ראש ממשלת הודו בישראל (צילום: שלומי כהן/ פלאש 90).
ביקור ראש ממשלת הודו בישראל (צילום: שלומי כהן/ פלאש 90).

נזכיר כי בהצבעה על הצעת ההחלטה האנטי ישראלית המתנגדת להכרה בינלאומית בירושלים כבירתה של מדינת ישראל, הודו הצביעה בעד ההחלטה. למרות שבירושלים קיוו שבהתחלף השלטון ועם היבחרו של מודי, שישב לפני כן באופוזיציה, תשתנה מדיניות החוץ ההודית המסורתית בהקשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, בדומה לגואטמלה והונדורס, אך לשווא.

"החידוש היחידי בסיפור הוא ההודעה הרשמית של רפא"ל", אמר דוד קינן, סגן יו"ר לשכת המסחר הודו-ישראל בראיון ל'דבר ראשון' ומתייחס בדבריו לדיווח בתקשורת ההודית, לפני כחודש וחצי, כי העסקה בוטלה. לדברי קינן, טרפוד העסקה – מקורו ביריבות בין ראש ממשלת הודו מודי לבין מפלגת הקונגרס השולטת בממסד הביטחוני ההודי הוותיק. "מודי קובע עובדות בשטח. הוא רוצה שאנשים שלו וחברות שלו יזכו בתקציבים במקום הממסד הביטחוני הישן של מפלגת הקונגרס".

לדברי קינן, ביטול העסקה הנו "מכה משמעותית ליחסים הביטחוניים בין המדינות" ומוסיף כי גם התעשייה המקומית ההודית נפגעת כמו למשל קבלני משנה הודים שייצרו חלקים של הטיל. "מדובר במוצרים יחסית מתוחכמים. רפא"ל עבדה עליה תקופה ארוכה", דברי קינן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בביקורם במוזיאון ישראל באגף מורשת יהדות הודו (צילום: קובי גדעון / לע"מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בביקורם במוזיאון ישראל באגף מורשת יהדות הודו (צילום: קובי גדעון / לע"מ).

בנובמבר האחרון דווח בעיתון ה'אינדיאן אקספרס' ההודי כי משרד ההגנה של הודו ביטל את עסקת הענק. מקורות במשרד ההגנה אמרו כי ההחלטה לבטל את העסקה, התבססה על השיקול שיבוא טילים בשלב זה ישפיע באופן מזיק על הפיתוח המקומי של הסוכנות למחקר ופיתוח ההגנה ההודית (DRDO) שתפתח ותייצר על בסיס מקומי את מערכות הנשק והטילים.

התייחסות חברת רפאל לנושא: ״חברת רפאל קיבלה הודעה רשמית ממשרד ההגנה ההודי על ביטול עסקת טילי הספייק. הספייק, הנמצא בשימוש בכ-26 מדינות ברחבי העולם, נבחר כזוכה לאחר תהליך ארוך וממושך ולפי כל כללי הרכש הבטחוני ההודי. יודגש כי הביטול נעשה טרם חתימת החוזה, ולמרות שהחברה עמדה בכל הדרישות.

רפאל מצרה על קבלת ההחלטה, אולם מחויבת להמשיך ולפעול ביעד חשוב זה כפי שנעשה בהצלחה רבה כבר למעלה משני עשורים, עם מגוון מערכות חדשניות ומתקדמות ותוך מחויבות למשרד ההגנה ההודי. החברה תמשיך לפעול בשיתוף פעולה גם במסגרת משלחת ראש-הממשלה שתצא להודו במהלך החודש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!