דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמותת 'אור שלום'

רווחה / סערה בעקבות המכרז להפעלת אומנה טיפולית: "מתעללים במשפחות שמתנדבות"

עמותת אור שלום, שהפסידה במכרז להפעלת התוכנית באזור ירושלים, עתרה בנושא לבית הדין | לטענת העמותה, המכרז בוצע ללא התחשבות האופי הייחודי של האומנה הטיפולית | אחת מאמהות האומנה: "מדובר בילדים שכל שינוי יכול למוטט אותם"

משפחה (תמונת אליוסטרציה: Eric Ward / ויקיפדיה).
משפחה (תמונת אליוסטרציה: Eric Ward / ויקיפדיה).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

עמותת אור שלום, המפעילה תכנית של משפחות אומנה טיפוליות, עתרה נגד משרד הרווחה, לאחר שהפסידה במכרז להפעלת אומנה טיפולית באזור ירושלים, מכרז בו זכתה עמותת סאמיט. בבית המשפט לעניינים מנהליים יקיים מחר (חמישי) דיון בעתירה.

על פי הטענות שהועלו בעתירה, המכרז המדובר גובש בלי הכוונה מקצועית נדרשת, בלי ההתאמה הנדרשת לייחודיות של האומנה הטיפולית, השונה מהותית מתוכניות אומנה רגילות.

אומנה טיפולית היא מענה לילדים ובני נוער, שבעקבות מצבי חייהם הגיעו לאשפוז פסיכיאטריים או נזקקים לטיפול ומעקב פסיכיאטרי אינטנסיבי. במסגרת באומנה הטיפולית, הילדים והמשפחות מקבלים מעטפת טיפולית שכוללת, בין היתר, ביקור של עובדת סוציאלית אחת לשבוע וליווי של פסיכיאטר צמוד.

על ההבדל בין אומנה רגילה לטיפולית, כתבה אור שלום בעתירתה כי "בראש ובראשונה הפרופיל הטיפולי של הילד, אשר בא לידי ביטוי בפגיעות וקשיי ויסות גדולים יותר, הרקע הטראומטי של המשפחה הביולוגית שלו והצורך בליווי פסיכיאטרי הדוק. על מנת לאפשר טיפול נכון, יש לאתר ולהכשיר משפחות אומנה אשר מסוגלותם לטיפול בילדים כל כך מורכבים היא גבוהה, כמו גם מסוגלותם ומוכנותם לעבוד בתוך מסגרת של ליווי מקצועי אינטנסיבי ביותר אשר הופך להיות חלק בלתי נפרד ממערך המשפחה".

לטענת העמותה, "על מנת לאפשר את הדברים הנ"ל, יש להתאים את מבנה הצוות, מבנה מערך התמיכה וההדרכה של מנחי האומנה, המשפחות האומנות והילדים עצמם. על מנת להבטיח את הטיפול הטוב ביותר, יש לעבוד בגישה אינטגרטיבית, אשר משקיעה מאמץ גדול מאוד בחיבור בין כל תחומי החיים של הילד ויצירת צוות טיפולי מקצועי תוך אשר עומד בקשר כמעט יומיומי בעניין כל ילד וכל משפחה".

עוד עולה מהעתירה כי עמותת אור שלום פיתחה והקימה את מרכז מב"ט – מרכז טיפולי ייחודי בתחום הטיפול באומנה – שעוסק בשיקום הקשר בין הילד הנפגע למשפחתו הביולוגית,  "מתוך הבנה כי יש להשקיע במוקד הטראומה, הקשר בין ההורים הפוגעים לילד הנפגע, בזמן שבו הילד גדל בסביבה מגינה ומטפחת בתוך המשפחה האומנת".

לטענת העמותה, "עיון פשוט בתנאי הסף כאמור מוכיח מעל לכל ספק כי תנאים אלו נוסחו באופן מקל ומרחיב יתר על המידה ובאופן אשר אינו דורש ניסיון בתחום הייחודי של אמנה טיפולית, או טיפול בילדים פוסט אישפוזיים בעלי טראומה מורכבת ביותר… על הגוף המתמודד במכרז זה היה להציג ניסיון מזערי של שנתיים בהפעלת תכנית אמנה, רגילה או טיפולית…כך בתנאי הסף לעניין הניסיון המקצועי, נפתחה הדלת בפני כל גוף אשר הפעיל תכנית אמנה 'רגילה', חרף ייחודיות תכנית האמנה הטיפולית והצרכים המיוחדים והייחודיים של הילדים ומשפחות האמנה המשתתפים בתוכנית זו…זאת ועוד, הרי שמנהל התוכנית, המהווה את עמוד התווך המרכזי ואמור לרכז את הטיפול במאות ילדים ומשפחות במצב רגיש, נדרש לניסיון ראשוני ודל של שלוש שנים בטיפול ושנה אחת בניהול צוות מצומצם…"

108 המשפחות המשתתפות בתוכנית האומנה הטיפולית,  שהכניסו לביתם מרצונן ילד או ילדה, הביעו גם הן חוסר שביעות רצון מתוצאות המכרז. לדבריהם, המצב הזה הוא בלתי אפשרי ואם העתירה של אור שלום לא תתקבל הם יעתרו בנושא לבג"ץ.

חנה (שם בדוי), אם אומנה, אמרה לדבר ראשון כי "לסאמיט אין אומנה טיפולית. אם באומנה רגילה יוצאים מהבית בגלל הזנחה, עוני מכפיר או שההורים לא מתפקדים, באומנה טיפולית זה ילדים פוסט אישפוזיים. אם אין להם טיפול פסיכולוגי מקיף וטיפול רפואי מקיף הם, מסיימים את חייהם באיתנים (בי"ח לבריאות הנפש – ט.כ.). יש הרבה ילדים שלא מוצאים להם מסגרת והם נכנסים למוסדות פסיכיאטריים".

לדבריה, "מה שקורה עכשיו זה שלוקחים 180 ילדים, ומעמיסים אותם על סאמיט שלא יודעים לטפל בילדים האלה. אין להם את הצוות, איך תוך חודש הם מצאו 50 אנשי צוות? זה לא אפשרי. והם לא יכולים לחייב את העובדים של אור שלום לעבור לסאמיט, הם מנפנפים שהם יציעו להם עבודה אבל זה לא נכון. אין להם אנשים שיעבדו. משרד הרווחה מחקו מקום שעבד טוב וגם סאמיט יקרסו מהעומס. אנשים לא ירצו לעשות אומנה יותר, הם יראו איך מתעללים במשפחות שמתנדבות. מבחינתם זה ערימת ניירות, אנחנו מטפלים בילדים, איך יכול להיות שאותנו לא שואלים? האדמה תרעד. רק עכשיו יש 100 ילדים בהמתנה לאומנה".

קארין (שם בדוי), אף היא אם אומנה, אמרה כי "זה נחת עלינו משום מקום. הטענה העיקרית היא שאף אחד לא מדבר איתנו. בעוד 10 ימים אנחנו אמורים לעבור לעמותה אחרת ואנחנו לא יודעים מי יהיה הפסיכולוג, מי יהיה הפסכיאטר, אנחנו לא יודעים כלום. זה מצב הזוי, מדובר בילדים במצבי קצה. יש לנו מנחת אומנה, עו"סית שמגיעה פעם בשבוע, מה יהיה עכשיו? מעבר לזה שאני עכשיו צריכה לפתוח את הבית שלי מחדש, יש לנו גם ילדים ביולוגיים. מדובר בילדים שלקחת אותם לסופר זה קשה. כל שינוי יכול למוטט אותם, יש הורים ממוטטים, ואם ההורים במצב הזה אי אפשר לדמיין איך הילדים יתמודדו עם זה".

"לפני שבועיים התקשרתי לסאמיט" הוסיפה, "למה הם לא יכלו להרים אלינו טלפון? אנחנו משפחות מתנדבות, אני בחרתי להיות משפחת אומנה באור שלום, הלכתי לזה בידיעה שאני יודעת מה אני מקבלת, לא עלה בדעתי שיתחילו להעביר אותי ולשלוח אותי".

תגובת משד העבודה והרווחה לא התקבלה נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!