דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / שוער נבחרת רואנדה בכדורגל ניצל מרצח עם ומרצה בפני תלמידים

אריק מורנגוואה, שוער כדורגל מרואנדה, נמלט מרצח העם שהתרחש במדינה בזכות אוהד הקבוצה וגילה ש-35 מבני משפחתו הקרובה נרצחו ע"י המיליציות מבני ההוטו | הוא נמלט לאנגליה והקים ארגון שמרצה בבתי ספר על רציחות עמים

כדורגל ברואנדה (Photo by FLPA/REX/Shutterstock)
כדורגל ברואנדה (Photo by FLPA/REX/Shutterstock)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אריק מורנגוואה נולד ב-1975 בעיר רבמגנה ברואנדה. הוא הבכור בין שמונה אחים, משפחתו ניהלה בר ומסעדה בעיר שהייתה בה אוכלוסייה גדולה של שבט הטוטסי. במשך שנים ארוכות השבט ששלט ברואנדה היה שבט ההוטו שעודד אפליה ורדיפה של בני שבט הטוטסי. ב-1982 התנכלות של המשטרה המקומית לעסק של משפחתו של מורנגוואה גרמה למשפחה להחליט לעזוב את הכל ולעבור לעיר הבירה קיגאלי בתקווה ששם יזכו לחיים טובים ויחס שוויוני יותר.

במקום מגוריו החדש פיתח מורנגוואה את אהבתו האדירה לכדורגל והצטיין מגיל צעיר כשוער והצטרף לאחד המועדונים הגדולים במדינה, ראיון ספורטס בבירה קיגאלי, במהרה הפך השוער המוכשר לאחד השחקנים האהובים במועדון ונקשר באופן מיוחד לאוהדים הרבים.

ב-6 לאפריל 1994 הופל מטוסו של נשיא רואנדה ז'ובנל הבריאמנה, בעקבות מותו של הנשיא משבט ההוטו, הואשמו הטוטסי בהריגתו ובני שבט ההוטו יצאו לרצח עם שתוכנן מראש על-ידי הממשלה המקומית עוד לפני נפילת המטוס. ברצח העם האכזרי נרצחו בין 800 אלף למיליון מבני הטוטסי תוך שלושה חודשים בלבד.

מורנגוואה ששהה בפאב המקומי בזמן נפילת המטוס וצפה במשחק כדורגל, התעורר ב-7 באפריל לתוך עיר ששקועה בלחימה איומה, כשהממשלה מבקשת מהאזרחים להישאר בבתים בזמן שחיילי המשטר והמיליציות המקומיות פורצים לבתים של בני הטוטסי ורוצחים אותם בצורה נוראית.

החיילים פרצו גם לביתו של מורנגוואה במהלך חיפושים אחרי נשק ותחמושת צבאית ברחבי העיר. מורנגוואה ניסה לשכנע אותם שהוא אזרח פשוט ושחקן כדורגל בקבוצת ראיון ספורטס, אך החיילים סירבו להאמין לו ודרשו הוכחות. הוא מספר שהצליח למצוא אלבום שהכינו שחקני הקבוצה ובעזרת התמונות הציל את חייו ואת חיי בני משפחתו שהיו איתו בדירה. כאשר הבין שחייו בסכנה והוא אינו יכול להישאר בביתו, ברח והתחבא בבית של חברו לקבוצה, בן לשבט ההוטו.

לאחר שבוע התגלה מחבואו והוא נדרש לעבור למקום אחר. לאחר שהוזהר שאנשים שמעוניינים במותו מחפשים אותו, מורנגוואה עשה מהלך מסוכן והחליט לפנות לחבר הנהלת המועדון הידוע בשם הכינוי זוזו. זה היה מהלך של חוסר אונים בלית ברירה כי זוזו מצד אחד אהב בכל ליבו את קבוצת הכדורגל ומצד שני היה חבר בכיר ואחד ממנהיגי המיליציה הרצחנית MRND. זוזו, שפיקד על חוליות שרצחו מאות מבני הטוטסי החליט להציל את חייו של מורנגוואה ולפרוש את הגנתו עליו במהלך מפתיע ובלתי מקובל באותה תקופה מטורפת.

לאחר עוד כשבוע, במהלכו כמעט נלקח בכוח על-ידי חיילי המיליציה, עזר לו זוזו להגיע למחנה של הצלב האדום שנמצא ממש מחוץ לעיר. זוזו לקח את מורנגוואה במכוניתו, כאשר שני שומרי ראש חמושים מאבטחים את הנוסעים ברכב בתוך העיר. כאשר הגיעו ליעד, הוריד זוזו את מורנגוואה בשער המתקן ונסע חזרה לעיסוקיו.

הבעיה הגדולה של מורנגוואה הייתה שהמתקן של הצלב האדום היה מלא ביותר מדי פליטים שמצאו בו מפלט והמנהל סירב לתת לו להיכנס פנימה. חסר האונים, הוא החליט להישאר ולישון מחוץ לשערי המחנה. למזלו הרב, לאחר כמה ימים הגיע זוג צעיר עם תינוק ובעקבות הגעתם החליט מנהל המקום לארגן מעבר בטוח למורנגוואה ולזוג הצעיר לבית המלון Hôtel des Mille Collines בו מצאו מפלט 1,268 אזרחים במהלך רצח העם.

לאחר שהסתיים רצח העם ניסה מורנגוואה לחזור לחיי שגרה במקום בו הגיהנום האנושי חשף את פרצופו הנורא, הוא הלך לעבוד בעבודה הומניטרית ברחבי רואנדה במהלכה גילה ש-35 מבני משפחתו הקרובה נרצחו באירועי הזוועות. לאחר חודשים חזר לעירו וגילה ששמו הופיע ברשימה מיוחדת שהכינה אחת המיליציות בזמן רצח העם. הוא הבין שכל עוד המיליציות מבני ההוטו עדיין קיימות, הוא לעולם לא יהיה מוגן והחליט להשתמש בכדורגל כדרך לברוח מהמדינה. השוער המצטיין היה חלק מקבוצת האליפות של ראיון ספורטס ב-1997 וזכה לזימון יוקרתי למשחק הנבחרת בטוניסיה. לאחר שהופיע במשחק החליט לעלות לטיסה לבלגיה ומשם לאנגליה, שם השתקע.

ב-2010 הקים מורנגוואה את ארגון Football for Hope, Peace and Unity וביחד עם 20 שחקני כדורגל נוספים, שכל אחד מהם בעל סיפור עבר ייחודי, פיתחו תכנית הרצאות מיוחדת שפועלת כיום בבתי ספר ברחבי אנגליה ודרך המפגש והסיפורים מעוררים את המודעות בקרב ילדים בריטים לרציחות עמים ברחבי העולם. השבוע זכה בפרס היוקרתי "השנה החדשה של המלכה" שמחולק על-ידי בית המלוכה מאז 1890 על פעילות חברתית ערכית משמעותית ועל כך שהוא מנצל את ההזדמנויות שנתן לו הכדורגל כדי להפוך את העולם לטוב יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!