דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במשק החשמל

משק האנרגיה / מחיר הרפורמה: מי ירוויח מהפרטת ייצור החשמל?

הסכם העקרונות שהושג בין המדינה לחברת החשמל יעביר נכסים רבים למגזר הפרטי | היצרנים הפרטיים שפועלים כעת ימשיכו, ככל הנראה, להנות מרווחיות יוצאת דופן, והבאים ירוויחו בעיקר עתודות קרקע שעשויות להניב רווח | הציבור? הוא עוד יצטרך לחכות | כתבה ראשונה בסדרה

קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הסכם העקרונות אליו הגיעה המדינה עם חברת החשמל וועד העובדים עדיין לא נחתם, ומהווה רק התחלה להסכם מפורט שסימני השאלה לגביו רבים מאוד. מה שברור הוא שתתרחש העברת נכסים גדול מאוד מחברת החשמל למגזר הפרטי. אז מי עשוי להרוויח מהמהלך?

מסיבת עיתונאים בנושא הרפורמה במשק החשמל 27 בדצמבר (צילום: ארז רביב)
מסיבת עיתונאים בנושא הרפורמה במשק החשמל 27 בדצמבר (צילום: ארז רביב)

עוד ביום בו הוכרז על תום המשא ומתן, כבר היו שטענו ל"חורים" שונים בהסכמות, שיכולות לטרפד את כולן או את חלקן. "זה לא יקרה" אמר לדבר ראשון חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת BDO, שנשכרה על ידי היצרנים הפרטיים, לגבי מכירת התחנות. "כשאתה קונה רכב שמחליף יד זה מוריד ערך, עכשיו תחשוב על תחנת כוח. מי רוצה לקנות תחנה משומשת?" הרצוג הסביר.

לטענתו, חוסר הוודאות לגבי התחנות הנמכרות כה גדול, עד שגורמים פרטיים יציעו בעבורם סכומים נמוכים מאוד, מה שיגרום לאוצר ולחברת החשמל לתהות מה הטעם במכירה. "עדיף לתת לחברת החשמל להפעיל את התחנות שבידיה עד לתום תקופת הפעולה שלהן, ולהעניק רק ליצרנים פרטיים לבנות תחנות חדשות" הסביר, "ברפורמה עשו בדיוק הפוך, ונתנו לחברת החשמל לשחלף שתי תחנות, ומאלצים אותה למכור את התחנות שלה, שהיא יודעת הכי טוב כיצד להפעיל".

ללא רוכשים, חשוב לציין, אין עמידה ב"אבני הדרך" של התוכנית, אין פיצוי לעובדים, ובכך תיתקע כל הרפורמה. מול הגישה של הרצוג יש גורמים אחרים במשק האנרגיה שסבורים כי אי אפשר לקבוע כעת מסקנות כה נחרצות.

כמה רווח יהיה בייצור חשמל ?

יצרני החשמל הפרטיים לא באו מתחום האנרגיה, אלא נענו לקריאת המדינה להשקיע כסף רב בייצור חשמל בשל התנאים המיטיבים שהיא העניקה. ההגנות הן בתוקף ל-18 עד 20 שנה מיום תחילת פעולתן, והן הופכות את הייצור הפרטי למעין מכונות להדפסת כסף בסיכון נמוך עד אפסי, תוך הגנה מתחרות.

מתווה הגז עיגן מנגנון שדומה לפיקוח מחירים, שכיום מאפשר ליצרנים הפרטיים לרכוש גז ממאגר "תמר" במחיר נמוך בכ25% מחברת החשמל. בשל השיעור העצום של רכש הדלקים בהוצאות תפעול תחנה (כ-60%), רכיב זה לבדו שווה ליצרנים הפרטיים יותר מאשר ההנחה במחיר החשמל שהם מוכרים (כ-10%-5%) לעומת חברת החשמל.

למרות התקדים הבזבזני, הפעם אמורים להיחתם הסכמים פחות רווחיים ויש לכך לפחות שתי סיבות: השחקנים הגדולים בשוק התחנות הפרטיות – "IC POWER" של משפחת עופר, "דליה אנרגיות", ויוסף אדלסבורג מ"אדלטק" – צפויים להיות האחרונים בתור שיורשה להם לרכוש תחנות כוח נוספות, כדי למנוע ריכוזיות יתר בתחום. IC POWER כבר קיבלה הודעה מפתיעה מרשות ההגבלים העסקיים המונעת ממנה להקים עוד תחנת כוח, בנוסף למה שכבר אושר לה, ומגבשת כללים חדשים בתחום ביחד עם רשות החשמל.

מפת משק החשמל הפרטי העתידי, ע"פ הרפורמה בחשמל (גרפיקה: אידאה).
מפת משק החשמל הפרטי העתידי, ע"פ הרפורמה בחשמל (גרפיקה: אידאה).

הסיבה השנייה היא שברשות החשמל מדברים על רגולציה תחרותית (שעדיין לא קיימת), במקום המצב הנוכחי של הפרטת מונופול ציבורי לסדרה של מונופולים פרטיים. בתנאי תחרות, ליזמים יהיה גם סיכון מסוים, והרווח לא יהיה מובטח.

יש גורמים רבים נוספים המטילים צל על היתכנות העסקאות הללו: רכישה כזו מותנית גם בהעברת "שיעבוד צף", כלומר לשאת בחלק מהחוב שנוצר לחברת החשמל בגין הקמת התחנה, היא כוללת קליטת עובדים מחברת החשמל עם הסכמי השכר שלהם, ואת החלק היחסי של התחנה בהסכם רכישת הגז ממאגר "תמר". חברת החשמל דיווחה לבורסה כי: "החברה תעבור תהליך מהותי של שינוי ארגוני ותכנית התייעלות, במסגרתה תקטן מצבת העובדים הקבועים בחברה בכ-1,800 עובדים על פני 8 שנים. כמו כן  יעברו עובדים לחברה ממשלתית לניהול המערכת, לחברת הבת לייצור ולחברות אשר ירכשו את יחידות הייצור שיימכרו". כלומר – החברה לא מכלילה את עובדי תחנות הכוח במניין העובדים שיפרשו, ובכך רומזת כי אינה בטוחה שתהליך זה יתרחש.

אם תיאות המדינה להבטיח תעריף לתחנות שימכרו, הרי שבכך תסכל, שוב, את רצונה לפתח משק חשמל תחרותי. ייתכן בהחלט שכל הדיבורים על תחרות ויעילות היו בעצם סיסמא ריקה, והמטרה היחידה שתושג היא המטרה הבלתי מוכרזת – להחליש את חברת החשמל ואת ועד העובדים.

"פורום יצרני החשמל הפרטיים" פועל גם הוא באופן עקרוני להוציא את חברת החשמל ממקטע הייצור ללא קשר לשאלה מי יקבל את התחנות בסופו של דבר. כעת זו שאלה ללא תשובה, למעט הסבירות הגבוהה שאלו לא יהיו החברים הנוכחיים בפורום.

עתודות הקרקע הן הנכס העיקרי שיימכר

כל אחד מחמשת המתחמים שחברת החשמל תיאלץ למכור כולל עתודות קרקע בהן ניתן להקים עוד כ-15 תחנות כוח חדשות בעשורים הבאים, שיוכלו לספק 8,000-5,000 מגהוואט, על בסיס גז טבעי. אי אפשר לדעת מה יקרה באותן קרקעות בעתיד, אך בדרך כלל, כשהמדינה מוותרת על נכס, היא לא תראה אותו בחזרה.

עתודות קרקע אלו נמצאות כבר עכשיו לצד תשתית ההולכה למתח הכי גבוה- "מתח על-עליון" – והן מהוות מקום אופטימלי להתרחבות. גם תחנות שיתיישנו ויצאו מכלל פעולה ניתנות לגריטה, ובכך לפנות עוד קרקעות.

גם מתחם רידינג אמור להתפנות במסגרת ההסכם. 2013. Photo by Moshe Shai/FLASH90
גם מתחם רידינג אמור להתפנות במסגרת ההסכם. 2013. Photo by Moshe Shai/FLASH90

לפיכך, עסקת רכישת תחנת כוח מהווה אופציה על הקרקע בעשורים הבאים, יותר מעסקה כלכלית תפעולית בטווח הקצר. על חברת החשמל מוטל פיקוח כבד המונע ממנה לפתח קרקעות בהן היא מחזיקה למטרות מסחריות, אך עוד לא נקבעו הכללים המפורטים למכירת התחנות, ומידת הגמישות שתהיה לגבי ייעוד הקרקע, או מידת הוודאות שאכן יוקמו בהן בעתיד תחנות כוח.

בתסריט האהוב על שוחרי איכות הסביבה, התפתחות החשמל הסולרי תהיה כה מואצת, שהמדינה תכיר בכך ותוותר על חלקים מהתכנית להקים תחנות חדשות המונעות בגז. במצב זה, יישארו הקרקעות ברשות יזמים פרטיים, כאשר עוד לא הוחלט באילו תנאים עליהם להשיב אותם למדינה, אם בכלל.

התרחיש האידאולוגי

בהודעה על ההסכמות העקרוניות, הודו במשרד האוצר כי הרפורמה תניב חיסכון שיתחיל לכסות את השינוי הכרוך בה רק כעבור 10-8 שנים. כסף רב (כחמישה מיליארד שקלים לפי חלק מההערכות) יוקצה רק לתשלומי הפיצויים לעובדים, ולתוספות לפנסיה שלהם.

כלומר, התועלת לציבור בתחום מחיר החשמל מוטלת בספק רב. לכן ניתן לומר שיש כאן מקרה של "הפרטה אידאולוגית". בעוד הגל הראשון של תחנות הכוח הפרטיות היה, ועודנו, רווחי באופן יוצא דופן, ההפרטה הנוכחית נושאת בחובה מרכיבים של הימור.

המניע הוא חשיבה אידאולוגית לפיה ייצור חשמל פרטי הוא יעיל יותר, טענה שיש הרבה מקרים שסותרים אותה, ודוגמאות ספורות שתומכות בה. בישראל אין ראיות ברורות לפיהן יצרן פרטי מנהל תחנת כוח ביעילות גבוהה משמעותית לעומת חברת החשמל, כאשר מתחשבים בהבדלים בין המתקנים מבחינה טכנולוגית ושחיקה מצטברת.

להפרטה יש גם תוצאה פוליטית: החלשת וועד העובדים והעבודה המאורגנת באופן כללי. במצב זה, ייתכן כאשר למדינה יש מוטיבציה אידאולוגית להפריט, יש סיכון גדול לאינטרס הציבורי בשני היבטים – התפשרות בנושא מחיר התחנה, שתפגע ביציבות של חברת החשמל, שתישאר מונופול הולכה וחלוקה של חשמל; והתפשרות בנושאי התחרות העתידית ,שהיא המנגנון שאמור להוריד מחירים לציבור, שתטיל עלויות נוספות על הציבור רק כי בממשלה לא רוצים וועד חזק.

ככל שיש מוטיבציה כזו, השינוי יכול להתרחש בעתיד. ראשית יסכימו גורמים פרטיים לרכוש תחנות כוח במחיר מסוים, ולאחר מכן יתעקשו וישיגו ויתורים שונים, שיגבירו את רווחיותם על חשבון הציבור. עצם המעבר לייצור פרטי יוצר מקדם ייחודי של בזבוז במשק החשמל: הגדלת הרזרבה.

בעוד שחברת החשמל סיפקה חשמל באופן אמין גם בתנאים קשים, עם כושר ייצור של 8%-4% מעל שיא הביקוש, לא ניתן לחייב יצרנים פרטיים להקים תחנות כוח. שר האנרגיה קבע יעד של 20% בתור רזרבה, אלא שכיום היא כבר 30% ואף צפויה לגדול.

עובדי החברת החשמל מטפלים בהחזרת החשמל בשכונת נווה אורנים בצפת, 5 בינואר 2018. (צילום: דוברות חברת החשמל)
עובדי החברת החשמל מטפלים בהחזרת החשמל בשכונת נווה אורנים בצפת, 5 בינואר 2018. (צילום: דוברות חברת החשמל)

גורם נוסף שנהנה מהגדלה זו הם יזמי הגז, ובעיקר חברת נובל ויצחק תשובה, שזקוקים לחוזים נוספים בכדי להפוך את ההשקעה במאגר "לוויתן" לכלכלית. ככל שהרגולציה המפקחת על יצרני החשמל הפרטיים אכן תהיה תקיפה ומקצועית, הרי שהמחיר ירד, אלא שליצרנים עצמם יש אינטרס כלכלי ברור לחבל בתהליך הזה, בייחוד לאחר שהבטיחו לעצמם את הקרקעות עליהן יושב העתיד של משק החשמל בישראל. כאשר חברת החשמל הפכה להיות גורם מוקצה, שיש לפרק אותו מכוחו, הרי שיש סיכוי שהמדינה תתייצב לצד אותם יזמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!