דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הייתי מבטל את צה"ל ולא רק בגלל המלחמות...

עם כל הכבוד לצה"ל שהוקם על אתוס של צבא העם המאחד, המחנך, והמגן על מולדתנו, המצב ששורר בו מוביל לזילות באותם ערכים לעיל ממש, ולבית ספר לשחיתות אזרחית.

בדרגות של הקצונה הזוטרה ובדרגות הנמוכות של הקצונה הבכירה אין ספק שקצונת צה"ל משמשת ברובה למופת של שוויוניות, צניעות והנהגת כבוד הדדי בין כולם ללא הבדל בין עשירים לעניים, בין עדתית והייתי מעז לומר ללא הבדלי דת (במידה שמישהו לא יהודי משרת בצה"ל, נמצא תחת פיקוד של מ"פ).

בדרגות הבכירות מתחילה הפוליטיקה המושחתת והכוחנית של קידום בדרגה. אי לכך נשלפים הסכינים, הקצין הבכיר מטמיע בתוכו אופי של מחסל את רעיו המתחרים על התפקיד, שקרים הדדיים מתעופפים באוויר במרוץ על תפקידים, קצינים בכירים מתחרים ביניהם מי יבצע פעולה צבאית כזו או אחרת כדי לטפס בסולם התפקידים בצה"ל מבלי לחשוב על נחיצותה של הפעולה. חללים רבים נפלו על תחרויות על פעולות כמו חלוצים השואפים להבקיע גול.

אבל הכי גרוע לחברה האזרחית: כשהם פורשים, אנשים שהטמיעו בתוכם את אופי הכוחנות, הדורסנות ואמביציית היתר של ניצחון בכל מחיר (לא כוח. יש הבדל בין כוח לכוחנות), הם מתמנים לתפקידים רמים בדירקטוריונים של תעשיות צבאיות, הופכים ליועצים וסוחרי נשק וגורמים להשחתת הארץ והעולם. הכסף והיוקרה ומילוי האגו, קריטי אצל חלקם הגדול. בעבור ניצחון פיננסי בתחרות על מכירת נשק למדינה דיקטטורית הם יהיו שותפים ללא מצמוץ לעסקה, הם ימנעו מלשבת ולהרהר בינם לבין עצמם, שמעשים אלה נוראיים. בעבור זיכיון לכריית יהלומים וזהב בו עובדים ילדים בני שבע, הם יעשו הכול כולל שוחד לראשי המדינה ואספקת נשק לשליטים הרצחניים ולא חושבים לרגע אם הנכד שלהם היה בן שבע, עובד עד שעות הלילה רגליו בתוך המים מרקיבי הרגליים, תמותתם גדולה. מה היה עושה במקרה זה אותו אלוף במיל.?

זאת ועוד: ישיבתם כדירקטורים בתעשיות הביטחוניות, שידיעתם הכלכלית והמסחרית לא שווה הרבה למרות שכר טרחה העצום, על שום דבר כמעט, מלבד היותם שותפים למעשי שוחד עצומים בזכות הקשרים שלהם בצה"ל וקשרים שצברו עם צבאות טוטליטרים. בישיבתם באלביט, תעשייה אווירית ורפא"ל חלקם משמשים כצינורות לשוחד חוקי על פי החוק הפלילי.

הנה, כשאנחנו מתבשרים על הישגיה הנחותים של התעשייה האווירית בשנים האחרונות, צדה את עיני הג'וב של האלוף במיל. גד שמני: מפקד תעשיות היבשה בתעשייה האווירית. יכול להיות שהוא מנהל טוב, אינני יודע. אבל במה זכה בתפקיד המחייב? מעוף, יצירתיות בחשיבה העיסקית-תעשייתית, התנהלות אנושית מעודדת של עובדים לקראת יצירתיות, הבנה עמוקה במאזנים, יכולות איתור מוצר מתחרה בשוק העולמי? האם התעשיין הדגול סטף וורטהיימר היה יכול לזכות בתחרות על התפקיד מול גד שמני? התשובה היא לא. והרי לסטף הישגים גדולים בתחום ייצור ומכירה לחברות תעופה ביטחוניות ואזרחיות.
והנה הנקודה החשובה: חלק מהקצינים הבכירים מביאים איתם לאזרחות התנהגות שובניסטית של השגת תוצאות מהירות זבנג וגמרנו. "מבחן התוצאה" הוא מושג גברי כוחני. לא היה מזיק לאף יזם יתר רגישות נשית באשר למורכבותם של החיים. יש לי חבר שמצליח מאוד כיזם, וכוחו הגדול ביותר הוא אהבה ורגישות לאנשים ומתן הזדמנויות לצעירים. תודה לאל, יזמים רבים במשק רכשו במשך חייהם ב- אי. קיו גבוה בשל הצורך במשא ומתן, יכולת שכנוע וסבלנות אין קץ הנדרשים ליזם, תכונה שאינה מאפיינת קצינים בכירים רבים פורשי צה"ל. צעירים מוכשרים מאוד עוברים את הויה זולורוזה לרכישת תכונות חשובות אלה. אנחנו מותירים לצעירים רבים אדמה חרוכה בהצניחנו קצינים בכירים לתעשיות.
פעם, כשראיינתי את ידידי אלוף במיל. עמרם מצנע, על נושא כלשהו, בשעה ששימש כראש המועצה הקרואה בירוחם ושאלתי אותו בצחוק: "תגיד לי, אתה לא בקוקטיילים כמו חבריך סוחרי הנשק?" תגובתו הייתה "אני מרגיש גועל מזה."
זכורני היטב שאלוף במיל. מתן וילנאי, קצין ערכי, שהיה מועמד וודאי לרמטכ"ל, הכריז עם פרישתו מהתפקיד שהוא ילך לחינוך, רוצה, כך אמר, להיות מורה בישראל. חמימות מילאה אותי, למשמע הידיעה. והנה אני קורא שהוא משמש כיום איש עסקים בסין (לאחר שהיה שגריר שם) ונחשד כיום לכאורה במעשים לא טהורים. מה קרה לך כבוד המורה מתן וילנאי? היית משמש מופת כמורה, מציל נפשות רבות בישראל, שנים מחברי הטובים סיפרו לי על המופת הערכי והחינוכי שלך כמג"ד 890. מה רצית שיכתבו על המצבה שלך? לא היה מכובד אם היו כותבים "גיבור ישראל ומחנך"?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!