דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מערך הכבאות

חברה ועבודה / מאות כבאים מנעו את נאומו של הנציב במחאה על פגיעה מתמשכת מצידו

הכבאים הגיעו לטקס סיום של קורס מפקדי צוותים ועלו לבמה כדי למנוע את נאומו של דדי שמחי, נציב מערך הכבאות | המשפחות שהגיעו לטקס תמכו בכבאים | ממערך הכבאות נמסר כי מדובר במחאה על השעיית שני חברי ועד

כבאי פועל לכיבוי שריפה במפעל בבית מאיר (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90)
כבאי פועל לכיבוי שריפה במפעל בבית מאיר (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות כבאים מנעו את נאומו של נציב מערך הכבאות רב-טפסר דדי שמחי בטקס סיום קורס מפקדי צוותים – בטענות קשות על פגיעה מתמשכת מצידו במערך הכבאות, במוכנות לוחמי האש, בזכות ההתארגנות של הכבאים – ואף בתנאי בטיחותם. יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי: "אנחנו מסכנים את חיינו מדי יום. אנחנו קוראים לשר גלעד ארדן- תמנע את האסון הבא ותתערב באופן מיידי בנעשה במערך הכיבוי בישראל- שלומם ובטיחותם של לוחמי האש בפרט ואזרחי המדינה בכלל נמצא בידיך".

כ-400 לוחמי האש הגיעו ביום חמישי בשעות הצהריים לטקס אשר נערך בפתח תקווה במטרה להביע את מחאתם. לקראת סיום הטקס, עם עלייתו של הנציב לדבר, ירדו הלוחמים לבמה לקול מחיאות כפיים של המשפחות ומנעו ממנו לשאת דברים. המוחים עמדו לצד חבריהם אשר סיימו את הקורס ויחדיו הביעו את מחאתם המשותפת על הנעשה. "גם עם הנציב הקודם היו לנו אינספור ויכוחים וסכסוכים – אבל היה שיח, היו יחסי אנוש" אמר אנקורי ל'דבר ראשון', "לפני תשעה חודשים הגיע נציב שבא ואומר – 'אני באתי לפרק אתכם. פה לא יהיה ועד – זה יהיה צבא'. הוא פעל ופועל לביטול שיטת המכרזים שלנו, שיש בה נציגים לכל סקטור, כדי שהוא יוכל לעשות מינויים ושיבוצים כמו בצבא ולדאוג למקורביו. הוא פועל לביטול זכות ההתאגדות – זכות שקיימת לנו מאז ומעולם".

המחאה נערכה לאחר שבחודשים האחרונים ניסה ארגון הכבאים לפעול מול הנציב במטרה להביא לשיפור במצב הקיים אך פעם אחר פעם לא זכו, לדבריהם, במענה. לטענתם, לוחמי האש נאלצים במקרים רבים לצאת לפעילות מבצעית מסכנת חיים כשהם נוסעים על רכבי כיבוי פגומים ומצויידים בציוד תקול, דבר אשר פוגע ביכולותיהם המבצעיות ומכך כמובן – מסכנת את חייהם של כלל האזרחים. כמו כן, לדבריהם, צומצמו שעות אימונים קריטיות לכושרם ומוכנותם. במערך הכבאות כ-3000 עובדים.

"יחידות היל"מ (יחידה לחילוץ מיוחד) אמורות לקבל ציוד חדש ואמצעים והוא מקפיא זאת, מכיוון שהוא רוצה לסגור את רובן ולבנות יחידות קטנות יותר כדי לחסוך בעלויות כספיות" אומר אנקורי, "במאי התחייב לרכישה של חולצות מדי-עבודה חדשות ובטיחותיות – אנחנו כבר בינואר והוא טרם קנה אותן, אני גם לא יודע אם הוא מתכוון. בינתיים אנחנו עובדים עם חולצות טריקו מתחת לביגוד המגן. גם ביחס לביגוד מגן חדש מקימים ועדה על ועדה על ועדה – אבל עדיין לא רכשו".

"אזרחי ישראל הם בראש מעייננו, ההון האנושי במערך שהוא מהטובים במדינה הזו, אוכלוסיית עובדי המינהלה שמקבלים השלמת שכר לשכר מינימום ועובדים מסביב לשעון, מחלות קשות שאנחנו חולים בהן. אבל הוא הוציא חוזה על ארגון העובדים – לקח משרד פרטי ושם תג מחיר על הראש שלנו, כחצי מיליון שקל, ושאל – 'איך אני מפרק את שומר הסף של מערך הכבאות – ועד העובדים'".

אנקורי מתנצל בפני המשפחות שהגיעו לטקס – אך מבהיר כי מאז האירוע זכה גם מהן לתמיכה חמה. "אני לא מפסיק לקבל מהן טלפונים, מהמשפחות – לא מהחניכים, שהם מבינים אותי, ומזדהים איתנו – ויודעים בדיוק מה קורה בתשעת החודשים האחרונים". לדבריו לכבאים יש כיום סכסוך עבודה פתוח, אולם בכל מתווה של החרפת המחאה, הוא מתחייב – לא יפגע כהוא זה מערך הכבאות ובטיחותם של אזרחי ישראל.

"אני רואה בזה דבר נכון, ואני מבינה את האכזבה של הכבאים מהניצב, מהדיעות שלו וממה שהוא רוצה לעשות לארגון" אמרה ל'דבר ראשון' עדי פרץ, שבעלה דודו השתתף בטקס. "בתור משפחה אנחנו תומכים במה שהם מרגישים, ובגלל זה המשפחות שהיו שם, ואני מאמינה שאני לא היחידה, לא הרגישו שזה נעשה בכוונה לפגוע במי שהיה בטקס – וגם הכבאים שהיו בטקס לא נפגעו בשום צורה. זה היה מהלך נבון".

מנציבות כבאות והצלה לישראל נמסר: ״עצוב שועד העובדים השבית טקס סיום של מפקדי צוות בכבאות. צר לי על עוגמת הנפש שנגרמה למפקדים החדשים ולמשפחות שהגיעו לחגוג עם הלוחמים. כל זאת כי הנציב השעה שני חברי ועד שהתנהגו בבריונות שאינה מקובלת בארגון מבצעי כלל. נמשיך לקדם את מערך הכבאות ועובדיו למען אזרחי ישראל״. באיגרת ששלח הנציב ללוחמי האש בעקבות האירוע, טען כי מאחורי המחאה עומד המאבק של ועד העובדים כנגד השעייתם של שני חברי ועד שלדבריו הושעו על ידו לאחר שפעלו באופן בלתי ראוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!