דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

מחאה / אלפים הפגינו ברחבי הארץ נגד השחיתות, גם אם לא כולם מסכימים מה היא

בהפגנה שנערכה אמש (שבת) בת"א, קרא עוזי ארד לחקירת רה"מ בתיק בצוללות | בחיפה נשמעו קולות שביקשו לדבר גם על העוני, הפיטורים בטבע והכיבוש | הפגנות נוספות התקיימו גם בירושלים, באר שבע, נס ציונה, קרית גת עפולה ועוד

הפגנה נגד השחיתות בתל-אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
הפגנה נגד השחיתות בתל-אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
שי ניר

הפגנות נגד השחיתות התקיימו גם אתמול (שבת) ב-18 מוקדים ברחבי הארץ. בכיכר הבימה בת"א התאספו אלפי מפגינים, בפעם השישית מאז התחדש גל המחאה בשדרות רוטשילד.

בהפגנה נאם ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, עוזי ארד. "באתי לדבר על השחיתות, שהיא כמו חלודה. אוכלת את הברזל לאט לאט, עד שהכל קורס. היא יכולה להפיל את העמודים של הצדק החברתי, של הדמוקרטיה, של כל מה שהמדינה עומדת עליו" אמר ארד והוסיף כי, "מכאן הדחיפות והחיוניות להילחם בה בעוצמה עד לביעורה".

ארד הזהיר כי השחיתות פוגעת בביטחון המדינה, וקרא לחקירת ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק הצוללות, כלי השיט והמספנות הגרמניות, המכונה תיק 3000. "השחיתות השלטונית אמנם מופיעה בתחומים שונים, אבל החומרה היוצאת דופן כי זה הגיע עד ליבת הביטחון הלאומי של ישראל. הגיעה השעה שבנושא הזה שמכונה תיק 3000 ייקרא ראש הממשלה לחקירה או לעדות", טען.

עוד נאמו מובילי הפגנות השחיתות מני נפתלי, לשעבר אב הבית במעון ראש הממשלה ופעיל מפלגת העבודה אלדד יניב. לצידם נאם גם מנכ"ל התנועה הרפורמית גלעד קריב.

בעיר באר שבע התאספו כשישים מפגינים, כך על פי מארגני ההפגנה. עילאי פראן, שנאם בהפגנה, הגיב לביקורת כי ההפגנות מכוונת רק להפיל את נתניהו, "אתם יודעים מה לא פרסונלי? המחאה הזאת. המחאה הזאת לא קוראת רק לביבי להתפטר" טען, "כנגד כל מי שאומר שאנחנו פה לעשות הפיכה שלטונית, אנחנו לא רוצים הפיכה – אנחנו רוצים מהפכה. אנחנו רוצים יותר שקיפות בשלטון- אנחנו רוצים בטחון – אנחנו רוצים חברה חזקה ומאוחדת אנחנו רוצים חקיקה למען האזרחים. לא הפיכה – מהפכה"

הפגנה נגד השחיתות בבאר שבע (צילום: עילאי פארן)
הפגנה נגד השחיתות בבאר שבע (צילום: עילאי פארן)

בנס ציונה התאספו כחמישים מפגינים על אף מזג האוויר הסגרירי. "מנדלבליט עומד על זה שנתניהו לא חשוד בפרשת הצוללות. אם הוא לא ידע על העיסקה אז הוא מנהל גרוע ביותר. אם הוא כן ידע וכנראה שאין אפשרות אחרת, זה מצלצל כאי נאמנות למדינה" אמר אורן סימון בהפגנה והוסיף, "הלחץ עובד וצריך להמשיך בכל הנקודות בארץ כי כך לא ניתן לשבור את המחאה. צריך להמשיך וללחוץ על מערכות אכיפת החוק למצות את הדין עם המושחתים".

אורן סימון בשבוע המחאה ה-24 בנס ציונה.השבוע השתתפו במזג אויר סגרירי כ-50 אישה ואיש.

Posted by Lary Ecker on Saturday, January 6, 2018

מההפגנות ברחבי הארץ דווח כי בכיכר פריז בירושלים הפגינו כ-150 מפגינים, כמה עשרות בצומת כרכור, כ-300 מפגינים בעפולה, בכפר סבא 70 מפגינים, כ-30 מפגינים התאספו בצומת פלוגות בקריית גת ועוד.

הפגנה נגד השחיתות בעפולה
הפגנה נגד השחיתות בעפולה

עידו אברהם (25) מתנועת השומר הצעיר אמר לדבר ראשון כי הוא חלק מ"הצוות החיפאי", חבורה של אנשים שהתארגנה "ספונטנית מתוך ההפגנות", החל מההפגנה ראשונה שהייתה במקביל לזו שבת"א. הצוות מורכב מנציגים ממספר ארגונים בהם השומר הצעיר, דרכנו, עומדים יחד, המרכזים לצדק חברתי ועוד פעילים שלא חברים בשום ארגון.

"ההפגנות באות לתת מקום לאנשים לצעוק את הצעקה שלהם. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ולא רק מעורבים פעם בארבע שנים", אמר אברהם. בתשובה לשאלה מה מטרת ההפגנות אמר אברהם כי "אנחנו רוצים לסיים את השחיתות השלטונית ורוצים להגן על הדמוקרטיה הישראלית".

בעודנו מדברים ניגש אחד השוטרים שבמקום לאברהם ומנסה לברר מי אחראי על ההפגנה. אברהם משיב לו שההתארגנות ספונטנית. השוטר לא מתרצה מהתשובה ועונה לו כי הרמקולים בהם משתמשים המפגינים מעידים כי "זה לא ספונטני" ומוסיף, "אין לנו בעיה שאתם מפגינים, הבעיה שלא הגשתם בקשה." לאחר עוד דין ודברים אומר השוטר, "זה לא בסדר שלא הגשתם בקשה. אנחנו(המשטרה – ש.נ.) רוצים שיהיה מסודר" ומוסיף באיום, "פעם הבאה לא נאשר".

יוסף (יוס) ברוך, לומד רבנות קונסרבטיבית, ומתגורר בירושלים הגיע גם הוא להפגנה בחיפה."הייתי בשבת אצל אבא וזה הכי קרוב לי", הסביר את העובדה שבחר להפגין דווקא בחיפה. על המסר של ההפגנה אמר כי "עוד צריך לעבוד על המיקוד שלה". עוד הוסיף כי "בסופו של דבר בת"א אפשר לראות איזון מגדרי ואתני. בחיפה לא רואים ייצוג לערבים ואין נואמות נשים".

זו ההפגנה השלישית בה ברוך משתתף מאז התחדשה המחאה ברוטשילד ורחבי הארץ ולמרות שהיה כבר בהפגנה בת"א הוא מדגיש כי החליט "לא ללכת יותר להפגנה בת"א" ומסביר בביקורת כי מדובר במסע פוליטי אישי של מני נפתלי ואלדד יניב, "אם רוצים לעשות שינוי הדרך צריכה להיות יותר ארוכה ומעוגנת בערכים. לצעוק 'בושה' ו'שחיתות' זה לא מספיק. צריך לדבר על עוני על עובדים שנזרקים הביתה כמו בטבע"

אתה מדבר על צדק חברתי, אולי הגעת להפגנה הלא נכונה?

"השחיתות הולכת יד ביד עם הקפיטליזם. אם מטרתו של כל אדם היא לקחת לכיס שלו זו השחיתות. תרבות בה לגיטימי שמי שקרוב לצלחת יקח מהצלחת שכל הציבור ממנה אוכל. השוחד שניתן למקבלי ההחלטות נמוך מטובות ההנאה שנתנו אנשי הציבור בחזרה למשחדים".

ד"ר חנה ספרן, היסטוריונית ופעילת שלום פמיניסטית אמרה לדבר ראשון כי על אף שהשתתפה כבר פעמיים בהפגנות היא "מתלבטת כל פעם מחדש אם לבוא" ומסבירה כי הקושי שלה קשור לתוכן. "ברגע זה נראה שהמסר העיקרי בהפגנות הוא נגד השחיתות המסוימת של ביבי ואנשי שלטון נוספים. למה לא לחבר לעוד דברים?".

לדבריה, "קשה לי עם ההפרדה שאנשים עושים בראשם בנושאים פוליטיים בין השחיתות לשליטה הישראלית בשטחים ובעם הפלסטיני מזה חמישים שנים. יש קשר בין שחיתות שלטונית למוסרית למה שקורה בתוך המדינה. להגיד על מושחתים בהתעלם מחוקים שפוגעים בזכויות אדם. איך אפשר לא לדבר על זה?"

אברי רביב, 71, הוא פנסיונר ומתנדב (ב"משרה פלוס") בארגון חברתי. מאז שהתחדשו ההפגנות, חבר רביב לצוות החיפאי. "אנחנו מפגינים למען הדמוקרטיה ונגד השחיתות", אמר רביב על ההפגנה וסיפר בגאווה כי בנוסף לצוות הפעולה החיפאי הוא פעיל בעוד שני אפיקים הקשורים להפגנות בהם ארגון ופרסום ההפגנות באינטרנט באמצעות 'מפת ההפגנות'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!