דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חשמל

רצועת עזה / הרשות התחייבה לשלם, וישראל תעלה את היקף אספקת החשמל לעזה

לאחר שהרשות הפלסטינית החליטה להגדיל את התשלום, הודיעו בישראל כי יחזירו את אספקת החשמל למצב שהיה ביוני אשתקד | בישראל מבטיחים תוספת חשמל נוספת בתמורה להשבת השבויים והחללים

הפגנה בעזה בעת ניתוק החשמל, ינואר 2018 (צילום ארכיון: רחים כאתיב / פלאש 90)
הפגנה בעזה בעת ניתוק החשמל, ינואר 2018 (צילום ארכיון: רחים כאתיב / פלאש 90)
ארז רביב
שי ניר
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

החל ממחר (שני) ישראל תחזיר את אספקת החשמל לרצועת עזה להספק של 120 מגה וואט, כך הודיע שר האנרגיה יובל שטייניץ, וזאת לבקשת הרשות הפלסטינית והתחייבותה לחדש את התשלום. על אף התגברות המתיחות הביטחונית בירי תלול המסלול לישראל, מהרצועה בישראל ובמערכת הביטחונית רואים חשיבות להקלת המשבר ההומניטרי לתושבי רצועת עזה בניסיון להביא ליציבות יחסית. במנהלת התיאום לפעולות הממשלה בשטחים מבטיחים 100 מגה-וואט נוספים תמורת שחרור האזרחים הישראלים וגופות החיילים המוחזקים בעזה.

לפי הודעת שר האנרגיה יובל שטייניץ ("הליכוד") הוא הנחה את חברת חשמל להחזיר את אספקת החשמל לעזה, תוך תיאום עם מערכת הביטחון, בהתאם לבקשת הרשות הפלסטינית, כפי שהיה ביוני 2017. כזכור, בחודש יוני האחרון, הרשות הפלסטינית ביקשה לצמצם את האספקה ולהפחית את התשלום החודשי מכ 40 מיליון ש"ח לכ-25 מיליון ש"ח. כעת, עם נכונות הרש"פ לחדש את התשלום, הנחה השר שטייניץ על החזרת המצב לקדמותו. השר ציין בהודעתו, כי ישנם 10 קווי מתח גבוה לרצועת עזה, המסוגלים לספק עד כ – 120 מגה וואט, וכעת יתבצע כיוונון מחדש של הקווים, והם יופעלו במלוא הקיבול לא יאוחר ממחר.

עוד חשמל – תמורת שחרור הישראלים

בפוסט שפורסם הערב באלמונסק, עמוד הפייסבוק של מתפ"ש (מתאם הפעולות בשטחים) בערבית נכתב כי "לאחרונה פנתה הרשות הפלשתינית בבקשה להשיב את החשמל, שהחליטה לצמצם את אספקתו ביוני 2017, והתחייבה לשלם את עלותו".

"ישראל דנה בבקשה, ולאחר התלבטות והתחבטות, ומשיקולים הומניטריים בלבד ולאור המצוקות העמוקות, קיבלה את פניית הרשות ובימים הקרובים אספקת החשמל, שעודנה מצומצמת, תחזור להיקף של 120 מגה-וואט באמצעות 10 קווי מתח חשמל גבוה המגיעים מישראל לרצועת עזה, כפי שהיה עד יוני 2017".

"זה המקום להזכיר כי הקבינט של מדינת ישראל אישר עקרונית לפני למעלה משנה תוספת של 100 מגה-וואט לרצועה, מעבר ל-120 מגה-וואט, אך הנושא ההומניטרי הוא לא חד צדדי, וגופות חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול, שמוחזקות ברצועת עזה, הן נושא הומניטרי מובהק".

עוד צוין כי על כן, מדינת ישראל לא תפעל בחיפזון ולא תאשר באופן סופי את ה-100 מגה-וואט תוספת חשמל בטרם הסוגיה ההומניטרית הישראלית של השבת גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול וכן החזרת האזרחים הישראלים המוחזקים בעזה – תידון ותעמוד על סדר היום.

מחודש יוני הורידה ישראל את אספקת החשמל מ120 ל-72 מגה-וואט, גשיח כ-55 מגה-וואט מתחנת הכח ו28 מגה-וואט ממצרים, רצועת עזה קיבלה כ150-160 מגה-וואט. התוספת הפוטנציאלית משמעותית, אך כדי להגיע לאספקה רציפה דרושים כ-500 מגה-וואט גם ללא שינוי משמעותית ברמת החיים, המתבטא בדרך כלל בעליה בצריכת החשמל לנפש.

שעות חשמל ספורות בכל יום

החשמל ברצועת עזה מסופק ע"י תחנת כח מקומית המוגבלת בהספקה, לצד קווי מתח מישראל ואספקה מוגבלת של חשמל ממצרים. לאחר הפחתת החשמל מישראל, אותה יזם אבו-מאזן, בכך שהפחית את התשלום תמורת החשמל, נאלצו רוב תושבי הרצועה להסתפק ב3-4 שעות של חשמל ביממה. המהלך הנוכחי עשוי להגביר את האספקת החשמל ל-6 שעות ביממה.

המהלכים להפחתה או העלאה באספקת החשמל נועדו להפעיל לחץ על ארגון חמאס, השולט ברצועת עזה, אך עד כה העדיפו בארגון לתת לתושבי עזה לספוג את הפחתות האספקה ללא ויתורים מדיניים, שהיו עשויים להגביר אותה. ההעלאה הנוכחית קשורה למאמצי הפיוס בין הרשות הפלסטינית לחמאס, כאשר ההחלטה של אבו-מאזן מגיעה בעקבות נכונות להכניס מחדש את אנשי הרשות הפלסטינית למעברים בין רצועת עזה לישראל ולמצרים. ההחלטה של שר האנרגיה שטייניץ איננה יוזמה ישראלית, אלא נכונות להיענות לבקשת אבו-מאזן, וזאת תמורת תשלום.

ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, הגיב באופן אמביוולנטי על הגברת זרם החשמל לעזה: "עזה שופעת אתגרים. אנו לא יכולים לפתור את כל הבעיות של עזה. יחד עם זאת, אנו מבנים  כי החשמל הוא מצרך בסיסי. אני מברך על הזרמת חשמל לעזה . לא שמגיע להם, אך אנו לא יכולים לעמוד מנגד זמן רב".

אלון שוסטר ראש המועצה האזורית שער הנגב שבעוטף עזה, הגיב גם הוא:

"אני מברך על ההסדר שיאפשר הגדלת אספקת החשמל לרצועת עזה. מסיבות שאינן תלויות רק במדינת ישראל, שכנינו העזתים מתמודדים עם משבר תשתיות שמוביל למשבר הומניטרי חמור ביותר. אני שמח כי השר שטייניץ ומערכת הביטחון החליטו לסייע למצב האבסורדי הזה. מדובר בהחלטה ערכית ומוסרית בראש ובראשונה, אך גם חשובה ברמה האסטרטגית, שכן משבר התשתיות המתמשך עלול להוביל להתפרצות אלימה כלפי מדינת ישראל. למציאות הזו עלול להיות גם היבט בריאותי חמור שיכול לפגוע הן בתושבי רצועת עזה והן בתושבי מדינת ישראל".

"ממשלת ישראל בראשות נתניהו ושרי הקבינט בחרו היום להיכנע שוב לחמאס, ולא התנו את השבת אספקת החשמל הסדירה לעזה בהשבת החיילים אורון שאול והדר גולדין" כך אמרו פרופ׳ שמחה וד״ר לאה גולדין בתגובה לחידוש אספקת החשמל. עוד נמסר ממשפחות החיילים שנפלו ונשבו במהלך 'צוק איתן' כי "זו איוולת שמדינת ישראל מפקירה פעם אחר פעם את החיילים ששלחה לקרב" והוסיפו, "עמדתנו ברורה, יש להתנות ולהעמיד תנאים לכל מהלך הומניטרי שישראל והקהילה הבינלאומית מקדמים מול רצועת עזה בפתרון מיידי של השבתם של אורון והדר הבייתה. ממשלת ישראל חייבת לדרוש – הומניטארי תמורת הומניטארי!"

בנאום הפתיחה בכנס ע"ש רא"ל אמנון ליפקין שחק ז"ל במרכז הבינתחומי בהרצליה הרמטכ"ל, רב אלוף גדי אייזנקוט התייחס בשבוע שעבר ל"חזית רצועת עזה", כחלק מהאתגרים האסטרטגים של מדינת ישראל ואמר כי היא "המורכבת ביותר בימים אלה". אייזנקוט בדבריו תאר את המציאות ההומניטרית ברצועת עזה, "מציאות אזרחית כלכלית קשה מאוד. סכנה לקריסה הומניטרית, 47% אבטלה, 4 שעות חשמל ביום, מים באיכות נמוכה ומציאות פנימית מאוד בעייתית". על החמאס תחת מציאות זו אמר אייזנקוט כי הוא נאלץ, "להרכין ראש וללכת לרש"פ ולדרוש פיוס ואף להצהיר שהשלטון האזרחי עובר לרשות וחמאס לא רואה את עצמו כריבון". בישראל יש ספק גדול בקשר להתכנותו של מהלך הפיוס וכי הוא לא יצליח לגשר על התהום הפעורה בין החמאס לרש"פ, בין השאר בשל רצונו של החמאס להישאר חמוש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!