דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / הקץ לפרוטקציות? הרופאים יוצאים נגד ה"מחלה" של מערכת הבריאות

פרופ' לאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, תוקף את הפרוטקציות המקצרות תורים לתורמים, עשירים ומפורסמים | לדבריו המציאות הזאת "פוגעת בקודש הקודשים של הרפואה והרופא - לפעול מתוך שיקול מקצועי רפואי בלבד"

חדר מיון בבית חולים בישראל. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
חדר מיון בבית חולים בישראל. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הרפואית פנתה אתמול (ראשון) למנהלי בתי החולים בדרישה להפסקת מדיניות הפרוטקציות. מדובר בדרישה לא שגרתית ולא זכורה התערבות של הר"י במדיניות מנהלי בתי החולים. במכתב שהוציא יו"ר הר"י, פרופ' לאוניד אידלמן, נכתב בין היתר כי "מערכת הבריאות הציבורית חצתה מזמן את הקו האדום ונמצאת על סף גסיסה אשר באה לידי ביטוי במחסור במשאבים למתן רפואה מודרנית, זמינה ונגישה ובין היתר, במצוקת תורים בלתי נתפסת שרק הולכת ומחמירה, זאת למרות הבטחות חוזרות ונשנות להקצאת משאבים לקיצור תורים".

לדברי אידלמן, מקרים שבהם מטופל ממתין בתור לפעולות ולניתוחים 10-8 חודשים, ואף יותר משנה, הפכו ל"מגיפה הפושה בקרבנו" וכי "בעקבות המציאות העגומה הזו, הולכים ומתגברים המקרים שבהם מופעלים לחצים על מנהלי בתי חולים להפעלת פרוטקציות, בין אם מדובר בהקדמת תורים, בין אם מדובר בלשכב במחלקה ולא במסדרון וכיו"ב". אידלמן מדגיש במכתבו את הבעייתיות במדיניות הפרוטקציות שלדבריו "פוגעת בקודש הקודשים של הרפואה והרופא – לפעול מתוך שיקול מקצועי רפואי בלבד…השיקול היחיד שיכול להנחות בהליך קביעת התורים הוא השיקול של הדחיפות הרפואית, ולאיש אין זכות לעקוף זאת".

פרופ' לאוניד אידלמן. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
פרופ' לאוניד אידלמן. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.

בעבר פורסמו ראיונות עם מנהלי בתי חולים שהתגאו ב"נוהל אח"מ" הכולל יחס מועדף וקיצורי תורים לתורמים של בתי חולים או אנשים בעלי שם. המנהלים אף נימקו זאת בצורך שנוצר כתוצאה מכך שהמדינה לא נותנת כסף לפיתוח בית החולים ואין ברירה אלא לקדם תורמים בתור. תופעה זו מרחיבה את ההשלכות ההרסניות של הפערים החברתיים, המשפיעים לרעה על מצבם הבריאותי של המשתייכים לשכבות החלשות בחברה ובפועל מסכנת מבחינה בריאותית את אלה שאינם יכולים לארגן לעצמם קיצורי תורים.

הפרוטקציות עליהן מלין אידלמן צריך לומר, מתרחשות על רקע מציאות קשה בכל הנוגע לאורך התורים בישראל ולעומס במחלקות האשפוז. אם מציאות זמני ההמתנה ברפואה הציבורית הייתה סבירה ולא כפי שציין אידלמן – כזאת שמאלצת אנשים להמתין חודשים רבים לטיפול – כנראה שלרוב הציבור לא היה צורך ב"פרוטקציה" כזו או אחרת והיא לא הייתה כה צורמת גם אם הייתה מתקיימת.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!