דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / שביתה מלאה ב-ECI, העובדים: "ערוכים למאבק קשה"

אחרי הודעת החברה מתחילת השבוע על כוונתה לפטר 63 עובדים, הודיעו עובדי החברה כי ישבתו היום (ג') | לצד המשבר ה-ECI, מקדם חוק ההסדרים הקלות בייבוא עובדים זרים בהיי-טק

מאות עובדי ECI בתהלוכת מחאה בסמוך למטה החברה בפתח תקווה (צילום: דוברות ההסתדרות)
מאות עובדי ECI בתהלוכת מחאה בסמוך למטה החברה בפתח תקווה (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

850 עובדי חברת ההייטק ECI ישביתו היום (שלישי) את פעילות החברה במלואה. זאת, במחאה על כוונת החברה לפטר עשרות עובדים בישראל. אמש הסתיים ללא תוצאות מו"מ בין הנהלת ECI לבין ועד העובדים בחברה ואיגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות. במסגרת העיצומים יופסקו כל עבודות הפיתוח ולא תינתן תמיכה ללקוחות החברה בארץ ובחו"ל.

יו"ר איגוד עובדי הסלולר האינטרנט וההייטק, יקי חלוצי, מסר: "צר לי שההנהלה מתנהלת באטימות מוחלטת ופוגעת בעתיד החברה. אנו מתכוונים להיאבק עד שהנהלת החברה תתעשת ותהיה ניאותה לנהל משא ומתן בהגינות ובתום לב". מהנהלת ECI נמסר בתגובה: ״אנו מצרים על החלטת ההסתדרות ומצפים מהעובדים לקחת אחריות ולהתייצב מחר לעבודה תקינה באי סי אי״.

ביום ראשון השבוע הודיעה הנהלת חברת ההיי-טק  ECI  ל-63 מעובדי החברה בארץ,על כוונתה לסיים את העסקתם. אתמול (שני) בבוקר חזרו העובדים להפגין מול ביתו של בעל השליטה בחברה, המיליארדר שאול שני, והעבירו פניה דחופה לחברי הכנסת בבקשה שיתערבו מיידית במה שכינו כ"משבר חמור ומתגלגל בתעשיית ההיי-טק". מחר ישבתו עובדי החברה במחאה על הפיטורים.

"אנו יודעים כי ניתן למצוא פתרון, ואף הצענו להנהלה מספר חלופות, ואנו תקווה כי לא ייסתם הגולל מעל חזון אומת ההייטק הישראלי. אנו נכונים לעשות כל שיידרש לשם כך", ציינו העובדים במכתבם לחברי הכנסת. נזכיר כי בשבוע האחרון, נציגות העובדים, ההסתדרות, הציגו בפני הנהלת ECI מספר חלופות המאפשרות לחברה להתמודד עם התחרות בענף ולהבטיח את המשך חוסנה הכלכלי, ללא צורך בפיטוריו של עובד אחד. בין החלופות שהוצעו עד כה במסגרת המו"מ, עלו האפשרויות להשתתפות העובדים בנטל הכספי, התחשבות בעזיבה טבעית וגיבוש תכנית פרישה ועזיבה מרצון בתנאים מועדפים.

מאות עובדי ECI בתהלוכת מחאה בסמוך למטה החברה בפתח תקווה (צילום: דוברות ההסתדרות)
מאות עובדי ECI בתהלוכת מחאה בסמוך למטה החברה בפתח תקווה (צילום: דוברות ההסתדרות)

בפנייתם, הדגישו העובדים כי החברה קיבלה מהמדינה למעלה מ-85 מיליון שקלים בשנתיים האחרונות למטרות מחקר ופיתוח, וכן היא צפויה להנות מעשרות מיליוני דולרים נוספים סביב היקשרויות עם משרד הביטחון – כשההנהלה במקביל מתעקשת על צמצום מצבת בעובדים שלה בארץ והעברה זוחלת של העבודה להודו וסין.

"זו כבר עובדה ברורה ומוגמרת שמצבת העובדים בארץ, דוללה בעשור האחרון לתהום חסרת תקדים, וכעת אנו מהווים פחות ממחצית עובדי החברה בעולם" כתבו העובדים לחברי הכנסת.

עוד התריעו העובדים מפני ההשלכות ההרסניות, לדבריהם, של המגמה המתגבשת במשק הישראלי, תוך הבעת דאגה כנה לעתיד הכלכלה ופגיעה במרקם החברתי: "עוד ועוד חברות מפטרות עובדים ומעבירות פעילות להודו-סין. עוד ועוד חברות לוקחות כספים מהמדינה ומנצלות אותם לפיתוח בחו"ל. המצב הזה יביא לכך שלילדנו לא תהיה סיבה ללמוד מקצועות טכנולוגיים, לא תהיה להם אפשרות לבנות את עתידם בארץ וסופנו בהגירה חסרת תקדים אל מחוץ למדינה". העובדים מתחו ביקורת חריפה על התנהלות החברה, אשר לא מהססת לפגוע במאות עובדים ישראלים, בעת שהיא ממשיכה ליהנות מהטבות מדינת ישראל. "אנו רואים בכך ממש קריאת תיגר צינית על מוסדות המדינה", כתבו.

יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק, יקי חלוצי, מסרה בוקר כי "מאז שהנהלת ECI  הודיעה על תכנית הפיטורים, הוכחנו באופן חד משמעי כי מדובר בפיטורים לא מוצדקים. כל ההזדמנויות שניתנו על ידי נציגות העובדים למיצוי המו"מ ולבחינת החלופות לפיטורי הנוחות, לא הצליחו לנער את ההנהלה מאטימותה. צר לנו כי במקביל לניסיונות ההיוועצות, החברה עדיין מנסה לזרוע דיסאינפורמציה ובוחרת להלך אימים על העובדים. לא זו הדרך והעובדים נחושים היום יותר מתמיד. המאבק של עובדי ECI מסמל את המאבק של כל החברה הישראלית להצלת תעשייה כחול לבן ולהעברת מסר תקיף לכל מעסיק שנהנה מהארנק של המדינה אך עיוור לערכיה. אנו תקווה כי נבחרי הציבור יהיו שותפים לאמירה ולעשייה שתוכיח כי העובדים בישראל הם לא רק מספרים בטבלאות אקסל".

במרכז – יו"ר איגוד ההיי טק והסלולר יקי חלוצי (צילום: סבין פרנק).
במרכז – יו"ר איגוד ההיי טק והסלולר יקי חלוצי (צילום: סבין פרנק).

במקביל לתהליכי צמצום בחברות ההיי-טק הישראליות והעברת פעילות מהמוקדים הישראלים לחו"ל, כמו במקרה של ECI, אחד מסעיפי חוק ההסדרים לשנת 2019 מבקש להקל דווקא על ייבוא עובדים זרים מתחום ההיי-טק לשוק העבודה הישראלי.

מדובר, למעשה, בהרחבה של החלטת ממשלה מינואר 2017, שאישרה העסקת 500 עובדים זרים בחברות היי-טק בישראל – בתנאי שיוכיחו כי סיימו תואר אקדמי מלא במוסד ישראלי – ויהיו מוכרים כ'עובדים זרים מומחים'. כעת מבקשת הממשלה, באמצעות חוק ההסדרים, לקדם גם מסלול מקוצר מטעם רשות האוכלוסין וההגירה להעסקתם של עובדים אלו לתקופה של בין 45 ימים ועד לשנה, במקום 90 יום הנהוגים כיום, וכן לאפשר הארכה מהירה של רישיונות השהייה והעבודה שלהם למשך עד חמש שנים ושלושה חודשים. "בשנים האחרונות התעורר מחסור בכוח אדם מיומן בהיי-טק, בדגש על מהנדסים ואנשי מחקר ופיתוח", נכתב בדברי ההסבר להחלטה.

עוד מוצע להחליף את מנגנון הוועדה הבין-משרדית הבוחן כיום את נחיצות גיוס עובדים מומחים זרים בתחום ההיי-טק להעסקה בפרוייקטים ממשלתיים, כשבמקומה יקבעו מגבלות המעוגנות במסמכי המכרזים – שיבטיחו, על פי דברי ההסבר, כי מומחים זרים יועסקו רק כאשר הדבר הכרחי לביצוע הפרוייקט. בין המגבלות יקבע כי לפחות 50% מהעובדים המועסקים בפרוייקט באופן ישיר על ידי הקבלן המבצע או הקבלנים המשניים המבצעים יהיו חייבים להיות ישראלים, וכן כי העובדים הזרים יועסקו רק בפרוייקטים הכרוכים בעבודה עם טכנולוגיה או מיכון ייחודיים שאינם בנמצא בישראל. במסמכי המכרז יהיו חייבים להופיע מספר העובדים הלא ישראלים שיוכלו לעבוד בפרוייקט – בתיאום עם משרד העבודה והרווחה, רשות האוכלוסין וההגירה ואגף התקציבים באוצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!