דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

פוליטי / אחרי לילה לבן במליאה: 'חוק המרכולים' אושר ברוב דחוק

בתום הצבעה על מאות הסתייגויות אושר ברוב של 58 נגד 57 החוק שיזמה ש"ס וטלטל את הקואליציה | מעתה יוכל שר הפנים לבטל החלטה של רשות מקומית לפתוח חנויות בשבת | ח"כ שרן השכל נעדרה מההצבעה

דיון במליאת הכנסת בנושא חוק המרכולים (יצחק הררי, דוברות הכנסת)
דיון במליאת הכנסת בנושא חוק המרכולים (יצחק הררי, דוברות הכנסת)
שי ניר

'חוק המרכולים', לפיו שר הפנים יוכל להתערב בהחלטת רשות מקומית לפתוח חנויות בשבת, אושר סופית במליאת הכנסת. החוק שיזמה סיעת ש"ס, והוביל למשבר חריף בין סיעות הקואליציה, אושר ברוב דחוק של 58 נגד 57. לאישור קדם מרתון דיונים לילי, שכלל הצבעה על מאות הסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה ו'דרמות' עקב תקלות טכניות ותקלות הצבעה של חלק מהח"כים.

במהלך ההצבעות לקריאה שנייה אישרה המליאה את הסתייגותו של יו"ר ועדת הפנים ויו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם (ליכוד) לפיה יוחרגו מהחוק חנויות הנוחות בתחנות הדלק שנמצאים בהן מרכז ההפעלה וקופת התשלום של התחנה.

הדיונים על החוק התארכו עקב תקלת הצבעה של שר השיכון יואב גלנט וסגן שר הביטחון אלי בן דהן על הסתייגות שהגיש ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שקבעה כי יוחרגו מהחוק חנויות למוצרי מטבח. מאחר שלא היה ניתן לקבוע האם השניים הצביעו ההסתייגות התקבלה, ובעקבות זאת הופסקו דיוני המליאה לצורך כינוס של ועדת הפנים (האחראית על חקיקת החוק), והצבעה בוועדה על ביטול ההסתייגות.

חברת הכנסת שרן השכל (הליכוד) נעדרה מההצבעה, לאחר שהודיעה בתחילת השבוע כי תצביע נגד החוק. אמש (שניׂׂ) החליט בית הדין של הליכוד לדחות את העתירה שהגיש יו"ר הקואליציה דודי אמסלם שדרש להדיחה מהמפלגה. ״בית הדין של הליכוד החליט שהעתירה מוקדמת ולכן הוא מוחק אותה. במילים אחרות, בית הדין סבור, שצריך להמתין לראות מה תהיה הצבעתה של ח״כ שרן השכל הלכה למעשה". בהחלטה נכתב גם כי ״ביה״ד קורא לח״כ השכל לשקול את עמדתה בנושא הצבעתה על חוק המרכולים, לאור הנסיבות ובכללן הצורך לשמור על המשך קיומה של ממשלת הליכוד״.

עוד נעדרו מההצבעה השרה סופה לנדבר (ישראל ביתנו), שמפלגתה התנגדה לחוק, וכן חברי הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו) מוטי יוגב (הבית היהודי) ויוסי יונה (המחנה הציוני).

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), ברך על אישור החוק, שלדבריו "יאפשר מניעת כרסום הסטטוס קוו בשמירת השבת. החוק מבטא את עמדת רוב העם בישראל, הרואה בשבת את יום המנוחה הלאומי ובשבילו שמירת השבת מהווה ערך עליון לאורך הדורות".

"בניגוד להכפשות, חוק המרכולים אינו כופה דבר" הוסיף ליצמן, "הוא מחזק את צביונה היהודי של המדינה, תוך דאגה לזכויות אלפי עובדים שפרנסתם נפגעת כתוצאה מעבודתם בשבת, ומונעת מהם מנוחה משפחתית כזכות בסיסית לכל אדם".

מנגד, טען יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, כי "הבוקר 58 חברי כנסת מהקואליציה הצביעו להרוס את השבת של כולנו. לצערי למרות המאבק הממושך של האופוזיציה, ישראל הפסידה והחוק הזה ירדוף את החברה הישראלית תקופה ארוכה מאוד".

לטענת, חסון "‏יו"ר הקואליציה, דודי אמסלם, טוען שחוק המרכולים לא ישנה דבר, הוא טועה – החוק הזה הוא רק אחד מרצף החוקים הרעילים שהאזרחים יזכרו בקלפי כאשר הם ישלחו את נתניהו וממשלתו הביתה".

הצעת חוק המרכולים, שיזם דרעי, מהווה למעשה שינוי בחוק הרשויות המקומיות. ההצעה מעניקה לשר הפנים סמכות לא לאשר חוקי עזר עירוניים המאפשרים פתיחת חנויות בשבת. ההצעה אף קובעת כי שר הפנים לא יאשר פתיחת חנויות בשבת אלא כדי "לספק צרכים שהם, לדעת השר, חיוניים ובהיקף המזערי הנדרש". עם זאת, החוק לא ישפיע על פתיחת חנויות בתל אביב כיוון שחוק העזר בתל אביב כבר אושר, אלא רק על חוקי עזר עתידיים ברשויות אחרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!