דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אולימפיאדת החורף 2018

המזרח הרחוק / קוריאה הצפונית והדרומית נפגשו לקראת משחקי החורף האולימפיים

בעוד כחודש תארח קוריאה הדרומית את אולימפיאדת החורף, ובצפון רוצים לקחת חלק | בשיחות בין שתי המדינות סוכמו התנאים והוחלט גם להנמיך את המתיחות הצבאית | מומחים מעריכים כי פיונגיאנג מעוניינת לתקוע טריז בין סיאול לוושינגטון

פסלים של קמעות אולימפיאדת החורף והמשחקים הפראלימפיים 2018 שתתקיים בקוריאה הדרומית (AP Photo/Ahn Young-joon)
פסלים של קמעות אולימפיאדת החורף והמשחקים הפראלימפיים 2018 שתתקיים בקוריאה הדרומית (AP Photo/Ahn Young-joon)

שתי המדינות היריבות בחצי-האי הקוריאני לקחו צעד משמעותי לקראת הפחתת היריבות המרירה ביניהן בשיחות נדירות שהתקיימו היום (שלישי) לאחר שקוריאה הצפונית הסכימה לשלוח משלחת לאולימפיאדת החורף שתתקיים בחודש הבא בקוריאה הדרומית ותפתח מחדש את קו הטלפון לתיאומים ביטחוניים.

הפגישה, ראשונה מסוגה מזה כשנתיים, אורגנה לאחר שמנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, דחף במפתיע לשיפור היחסים עם הדרום לאחר שנה של מתיחות מוגברת עמה ועם מרבית העולם סביב תכנית הטילים וההתחמשות הגרעינית של הדיקטטורה המבודדת. לדעת מומחים, כוונתו של קים היא לתקוע טריז בין סיאול לוושינגטון בניסיון להחליש את הלחץ הבינלאומי על הצפון.

במהלך השיחות, המשלחת הצפון קוריאנית הכריזה כי תשלח משלחת אולימפית הכוללת גורמי הנהלה, אתלטים, מעודדות, עיתונאים ועוד, כך לפי טענת שר דרום קוריאני.

קוריאה הצפונית חלשה יחסית בענפי הספורט החורפיים ובעצם רק צמד מחליקים אומנותיים על הקרח עמדו לאחרונה בדרישות הסף של המשחקים בטרם עבר המועד האחרון להגיש רשימות של אתלטים שאמורים להשתתף. אולם, הוועד האולימפי הודיע כי "השאיר את הדלת פתוחה" עבור קוריאה הצפונית על-מנת לאפשר לה לקחת חלק במשחקים ובכיר בצוות המו"מ הדרום קוריאני אמר כי בדרום אף הציעו כי שתי המשלחות יצעדו ביחד בטקס הפתיחה של המשחקים.

שר החוץ של קוריאה הצפונית, רי יאנג הו, בעצרת הכללית של האו״ם (צילום: AP Photo/Julie Jacobson).
שר החוץ של קוריאה הצפונית, רי יאנג הו, בעצרת הכללית של האו״ם (צילום: AP Photo/Julie Jacobson).

אותו בכיר הוסיף כי קוריאה הדרומית הציעה להמשיך את איחודי המשפחות שהופרדו במלחמת קוריאה ואת חידוש שיחות התיאום הצבאיות במטרה להרגיע את העוינות בין שתי המדינות. עוד הוצע על-ידי הדרום לפרז את חצי-האי מנשק גרעיני.

תגובתה הרשמית של קוריאה הצפונית הייתה כי שתי המדינות צריכות לנסות ולקדם את השלום והפיוס באמצעות דיאלוג.

יש לציין כי לשתי המדינות יש היסטוריה של חוסר הצלחה בהבאת הסכמים שכאלה לידי מציאות בשטח. ב-2015 נפגשו משלחות משתי המדינות במשך 40 שעות עד שהצליחו להודיע על הורדת המתיחות הצבאית שנוצרה כששני חיילים מהדרום נפצעו מפיצוץ מוקשים. אולם, המתיחות גברה שוב כעבור חודשים ספורים בלבד בעקבות ניסוי הגרעין הרביעי של הצפון.

השיחות התקיימו בפנמונג'ום, מקום לאורך הגבול המתוח בו החיילים של שתי המדינות נמצאים באופן קבוע במרח מטרים ספורים אלה מאלה. במיקום זה בחר חייל צפון קוריאני לערוק לדרום בנובמבר כשהוא נמלט תחת מטר כבד של ירי מצד חבריו לנשק לשעבר. החייל ספג 5 פגיעות אולם שרד.

כעת צפוי כי קוריאה הצפונית תדרוש תמורה בעד ההתקרבות המיוחלת, כנראה בדמות התחייבות של הדרום להפסיק את שידורי התעמולה המופנים אל עבר הצפון והתחייבות להפחית את תדירות התמרונים הצבאיים עם האמריקנים, הפחתה שלא סביר כי בסיאול יסכימו לה שכן הם לא ירצו לפגוע ביחסים עם ארה"ב. בפיונגיאנג רואים בתמרונים הכנה לקראת פלישה אמריקנית.

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי (מימין) ושגריר ובריטניה מת'יו רייקרופט מצביעים בעד ההחלטה להטיל סנקציות חדשות על קוריאה הצפונית במועצת הביטחון של האו"ם 22 בדצמבר 2017 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי (מימין) ושגריר ובריטניה מת'יו רייקרופט מצביעים בעד ההחלטה להטיל סנקציות חדשות על קוריאה הצפונית במועצת הביטחון של האו"ם 22 בדצמבר 2017 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)

בשבת התייחס נשיא ארה"ב דונלד טראמם לשיחות המתוכננות והביע תקווה כי הן יניבו התקדמות וכי הוא פתוח לשיחה עם קים עצמו אולם מאוחר יותר התבטאה שגרירת ארה"ב לאו"ם, ניקי היילי ואמרה כי ארה"ב לא שינתה את תנאיה לקיום שיחות עם קוריאה הצפונית – הפסקת ניסויי הנשק הצפון קוריאניים, "לפרק זמן משמעותי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!