דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקציב 2019 / שרי הממשלה צריכים לזכור היום את הטריקים של האוצר לפני שהם מצביעים על התקציב

ליל העברת התקציב הקודם, היה ארוך, ולמחרת יצאתם בהודעות על "הישגים היסטוריים" למשרדכם. בפועל, אישרתם קיצוץ של 8 מיליארד ש"ח | אח"כ הודה שר האוצר שחלקכם "אכלו אותה בתקציב, אבל אמרו 'קיבלנו!'" | הפעם, כדאי שתשימו לב

מאשרים את מסגרת תקציב 2018-2017 בישיבת הממשלה. אוגוסט 2016 (צילום: Emil Salman/POOL).
מאשרים את מסגרת תקציב 2018-2017 בישיבת הממשלה. אוגוסט 2016 (צילום: Emil Salman/POOL).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בוקר טוב לשרי הממשלה. היום אתם צפויים להתכנס ולדון בתקציב המדינה לשנת 2019. קצת מוקדם, אתם בטח אומרים לעצמכם. מי יודע אם עדיין תהיו בתפקיד כשיהיה צריך להוציא את הכסף הזה? אבל בכל זאת, אתם תילחמו על תקציבי המשרדים שלכם. מי יודע, אולי הממשלה הזו בכל זאת תכלה את ימיה.

רצינו להזכיר לכם את ליל העברת תקציב 2018-2017 בממשלה. זה היה דיון ארוך שנכנס אל תוך הלילה. בבוקר למחרת יצאתם, כל אחד מהשרים, בהודעה לעיתונות על התוספות ההיסטוריות שהצלחתם לקבל. השרה רגב, את יצאת בהודעה "רגב הגדילה את תקציב התרבות בלמעלה מ 50%", והוספת "הבטחתי וקיימתי! התקציב התקדימי יסייע להמשיך ולממש את החזון שלי לצדק תרבותי".

גם אתה, השר ליברמן, הודעת על "הישגים מהפכניים למפלגת ישראל ביתנו". הודעת כי השגת "1.9 מיליארד שקלים לתיקון העיוותים שבגינם מאות אלפי קשישים נותרו ללא הכנסה מינימלית עם פרישתם לגימלאות".

השר בנט, אתה צייצת בבוקר שלמחרת הדיון כי תקציב משרד החינוך גדל ב 4.7 מיליארד שקלים, וכי פיטורי 3,000 מורים נמנעו. השר אקוניס, גם אתה צייצת. וגם את גמליאל. כולכם השגתם הישגים נהדרים למשרדיכם.

בסופו של דבר, אושרה מסגרת תקציב של 359.7 מיליארד שקלים לשנת 2017. על פי הטייס האוטומטי של משרד האוצר (המחשב את ההוצאה הנדרשת במקרה שלא מבצעים כל שינוי בחקיקה), נכון לאותו היום, התקציב היה צריך לעמוד על 367.8 מיליארד שקלים. כך שלמעשה הצבעתם על קיצוץ של שמונה מיליארד שקלים. איך קרה שכולכם זכיתם לתוספות והתקציב קוצץ?

התשובה הגיעה ארבעה חודשים אחר כך.

שר האוצר כחלון, בדצמבר התראיינת לגלובס ואמרת לסטלה קורין ליבר ועמירם ברקת: "אני אגלה לכם סוד, יש שרים, לא אגיד שמות, שאני השחלתי אותם. שאכלו אותה בתקציב. אבל הם יצאו אליכם ואמרו 'קיבלנו!'".

איך השחיל אתכם כחלון?  התרגיל היה פשוט. בתקציב 2016 עמד סעיף הרזרבה הכללית על 9.33 מיליארד שקלים. בתקציב 2017 עמד תקציב הרזרבה הכללית על 680 מיליון שקלים בלבד. הרזרבה כמובן לא נעלמה היא פשוט חולקה בין תקציבי המשרדים. כך כל שר חשב שהתקציב שלו גדל. אבל בפועל הכניסו לו לתקציב רזרבה ששייכת למשרד האוצר. היא רק שוכבת אצלכם השרים עד שיחליטו להשתמש בה.

היום תגיעו שוב לדיון על התקציב. שר האוצר ואנשיו יציגו את המספרים, אח"כ יתחיל מצעד המסחרה. כל אחד מכם יצא להתדיין עם אנשי אגף התקציבים. "לא אסכים…", "לא אתן…", אתם תקבלו הצעות שונות לפשרה. תזכרו שההצעות האלו היו מוכנות מראש. כדאי מאוד שתבחנו אותן טוב טוב. תוודאו שלא משחילים אתכם. שלא תצאו מחר לתקשורת עם הודעות בומבסטיות שאין מאחוריהן כלום. זה מוציא אתכם לא טוב כל כך.

כדאי שגם מישהו יגיד משהו על הנושאים שלא קשורים באופן ישיר למשרדו. אם יש לכם דעה על מסגרת התקציב, השמיעו אותה. זה חלק חשוב מאוד מהדיון. גם נושאים כמו שיא מצבת כוח האדם (שצפויה לקבל הגבלת צמיחה של 0.5% בשנה לתפקידי מטה, ו-2.5% לשנה בתפקידים המספקים שירות לאזרח). הבוחרים שלכם יתרשמו הרבה יותר אם תלחמו על התמונה הכללית של התקציב.

הערה אחת אחרונה. תזכרו שאתם לא בלחץ. יש עוד הרבה זמן עד ששנת 2019 תגיע. גם אם הדיון יסתיים ללא אישור התקציב, לא קרה כלום. יש זמן, והוא יעבוד לטובתכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!