דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2019

בשורה או אכזבה? / שר האוצר: "התקציב הזה ממשיך את המהפכה החברתית וקובע סדר חלוקתי חדש"

שר האוצר הודיע כעת: "תקציב המדינה בשנת 2019 יעמוד על 397.3 מיליארד שקלים" | השרים השונים, שכונסו מאתמול (ה') בבוקר, הכריזו כי יצאו כשידם על העליונה לאחר שנאבקו עבור הציבור | השאלה החשובה - האם מסגרת התקציב הורחבה?

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

דיוני הממשלה על הצעת התקציב שהחלו אתמול (חמישי) בשעות הבוקר נמשכו לאורך הלילה. בשעה האחרונה שיגרו השרים הודעות ניצחון, בהם הכריזו כי הגדילו את תקציבי משרדיהם. שר האוצר, משה כחלון (כולנו) אמר: "תקציב 2019 הוא תקציב חברתי שממוקד בהצמחת המשק הישראלי וחיזוק הכלכלה. הצמיחה היא שמאפשרת לנו להביא את הבשורות החברתיות בתקציב. שר אוצר הוא לא גזבר, התפקיד שלו הוא להצמיח את המשק ולנתב את פירות הצמיחה למקומות הנכונים ולאוכלוסיות שנשכחו במשך יותר מדי שנים. התקציב הזה ממשיך את המהפכה החברתית וקובע סדר חלוקתי חדש".

כדאי להזכיר לשרים את התרגיל שעשה להם האוצר בשנה שעברה. פקידי האוצר סיפקו את הסחורה לשרים ונתנו להם תמונת ניצחון. אך בפועל חלק גדול מהתוספות שקיבלו השרים היו למעשה העברה של הרזרבה הכללית למשרדים. השרים כמובן לא יכולים להשתמש בכסף הזה, אבל הוא מראה כאילו תקציב המשרד קיבל תוספות משמעותיות. שר האוצר רמז לתרגיל הזה כשבדצמבר 2016 סיפר בראיון לגלובס על דיוני התקציב כי "השחיל את השרים".

ישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
ישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)

כל התקציבים גדלו, איכשהו

שר השיכון היה הראשון שיצא בהודעה כשכבר בשעות הצהריים הודיע על תוספת התקציב שהשיג. במסגרתה יתווספו 200 מיליון שקלים לתקציב שיקום שכונות והדיור הציבורי, תוספת של 50 מיליון שקלים להשכרת דירות לממתינים לדיור ציבורי, 100 מליון שקלים לעידוד התישבות בנגב, בגלל ובאיו"ש  וכ-90 מליון שקלים לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית.

שר החקלאות, אורי אריאל, היה אמור לספוג קיצוץ של כ-20 מיליון שקלים במשרדו בנוסף לקיצוץ של 10 מיליון שקלים בתקציב החטיבה להתיישבות. עם זאת אתמול אחה"צ הודיע השר על תוספות של 16.8 מיליון שקלים לקרן לנזקי טבע שנועדו לתמוך בחקלאים שנפגעו מפשיעה חקלאית. בשש בבוקר יצאה הודעה נוספת מלשכת שר החקלאות בה הוא מתגאה כי תקציב משרד הקלאות יעמוד על 1.8 מיליארד שקלים "התקציב הגבוה ביותר למשרד מאז היווסדו".

בשעות הבוקר יצאו גם שרת התרבות מירי רגב ושר הרווחה חיים כץ עם הודעות משלהם. כץ סיכם עם האוצר על הגדלה של 1.2 מיליארד שקלים בתקציב משרדו שיעמוד על 12  מיליארד שקלים. ההודעה של כץ הייתה מאופקת יחסית לעומת הודעתה של השרה רגב שכתבה "נישג חסר תקדים לשרה מיר רגב. תקציב שיא לספורט הישראלי שלראשונה בהיסטוריה יעמוד על מיליארד שקלים". רגב שעד אתמול יצאה נגד הצעת האוצר למשוך את כספי הטוטו לתקציב המדינה, בירכה על המהלך וכתבה כי "לראשונה המדינה תיקח אחריות על הספורט הישראלי

בשמונה וחצי אתמול בערב, יצא השר להגנת הסביבה, זאב אלקין (הליכוד) בהודעה כי "תקציב הבסיס והפעולות של המשרד יגדל בכ 10%" עוד אמר השר כי הוא "גאה שגם בתקציב הזה, כמו בתקציב הקודם, הצלחנו לא רק למנוע קיצוצים בתקציב שתכנן משרד האוצר, אלא אף להביא לתוספת דרמטית".

לאחר שיסוכמו השינויים בהצעת האוצר עם כל השרים, תתכנס שוב הממשלה על מנת לאשר את התקציב כולו. אז נוכל לדעת מהי הגדילה האמיתית שתקציב 2019 מביא איתו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!