דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשתות חברתיות

רשתות חברתיות / פייסבוק משיקה מדיניות חדשה: פחות תוכן עסקי - יותר חברים

האלגוריתם החדש שייתן יותר מקום לפוסטים של חברים ומשפחה ופחות לעמוד עסקיים, מפורסמים ופרסומות | האם מאחורי המהפכה עומדת אחריות חברתית, הקדמת תרופה למכה או ציניות מסוג שעוד לא הכרנו?

פייסבוק (sitthiphong / Shutterstock.com)
פייסבוק (sitthiphong / Shutterstock.com)

משתמשי פייסבוק צפויים לחוש בימים הקרובים שינויים ב"פיד", זרם ההודעות והמודעות שפייסבוק בוחרת להראות להם, זאת בעקבות החלטת החברה על הקטנת החלק של מפרסמים, דפים מסחריים ועמודים של ידוענים (סלבס). במקום זאת, פייסבוק מעוניינת שאנשים ייחשפו ליותר תכנים שמעלים חברים, בני משפחה ואנשים אחרים שישנה סבירות שהחשיפה אליהם תהיה "משמעותית" למשתמש. מדובר בשינוי תמהיל שלטענת החברה מחזיר למשתמשים את מה שלדעת אנשי פייסבוק קצת אבד בשטף הסרטונים, הדיווחים החדשותיים (אמיתיים יותר ופחות) וחידונים ויראליים כדוגמת "איזה דמות מ'המפץ הגדול' הכי דומה לך?".

הנה כמה תשובות לשאלות שעשויות להעסיק משתמשים פרטיים ועסקיים:

מדוע פייסבוק עושה את השינוי הזה?

הסברה היא כי מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, מנסה במהלך להגיב באופן יזום על הביקורת המוטחת בפייסבוק בדבר ההשפעה החברתית השלילית שיש לה כמו גם ההשפעה על המשתמשים. זהו שינוי בעמדה של צוקרברג שהוצגה בנובמבר 2016 אז הגיב בביטול לטענה כי "פייקניוז" שהופץ בפייסבוק השפיע על תוצאות הבחירות בארה"ב וכינה אותה "רעיו מטורף". כעת שם לעצמו צוקרברג ליעד לשנת 2018 לתקן את האתר ולעקר ממנו שנאה, שימוש לרעה והתערבות זדונית מצד ממשלות ובמקביל להפוך אותו ליותר משמעותי ופחות מדכא עבור המשתמשים.

בעוד שצוקרברג מודה שפייסבוק לעולם לא תהיה חפה מהשפעה זדונית זרה, הוא אומר כי כעת החברה עושה "יותר מדי טעויות באכיפה של חוקי הקהילה שלנו ומניעה של שימוש לרעה של הכלים שלנו". החברה גם עומדת בפני לחץ שילך ויגבר מצד גורמי רגולציה בארה"ב ומחוצה לה ושטף מתגבר של ביקורת מצד גורמים באקדמיה, מחוקקים ואף בעלי עסקים ומשקיעים על האופן שבו המדיה ה"חברתית" מותירה אותנו דיכאוניים, מבודדים, מופצצים במטרידני רשת ומכורים לטלפונים הסלולריים שלנו. פייסבוק מעדיפה שהשינויים יבואו ביוזמתה מאשר להתמודד עם דרישות חיצוניות או עם נטישת הקהל לרשתות אחרות ולכן היא מקדימה תרופה למכה.

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג (Frederic Legrand – COMEO / Shutterstock.com)
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג (Frederic Legrand – COMEO / Shutterstock.com)

כיצד זה ישפיע על פייסבוק מבחינה עסקית?

מחיר המניה של פייסבוק ירד בכ-6% עם פרסום הכוונה על המדיניות החדשה אולם מאז התאושש. ביטוי זה מעיד כי המשקיעים לוקחים ברצינות את הצהרות החברה כי השינוי יביא לירידה בזמן שהמשתמשים יבלו באתר. פחות זמן שימוש שווה פחות עיניים הצופות בפרסומת בכל רגע נתון ומדובר בשינוי מהותי במדיניות של פייסבוק שעד עתה הייתה מוכוונת באופן מוחלט להשארת הגולשים זמן רב ככל שניתן באתר על-ידי הצפתם בתוכן שאמנם מעודד מעורבות אך אין בו ערך חברתי אמיתי.

פייסבוק מצליחה מאד מבחינה מסחרית כשהמניה שלה שברה שיאים בערכה בתחילת החודש, שוויה מוערך ביותר מ-522 מיליארד דולר והדו"חות הרבעוניים שלה עוקפים את התחזיות של וול סטריט בכל פעם מחדש. אם כך, ניתן לטעון שהחברה יכולה להרשות לעצמה לשנות את מוקד תשומת הלב שלה ממדדים שמעניינים את המפרסמים וצוקרברג כבר רמז על כך בשנה שעברה כשאמר שההשקעה המתוכננת בהפחתת השימוש לרעה בפייסבוק עשוייה לפגוע ברווחיות.

בעוד שהשינוי עלול לפגוע כאמור ברווחיות החברה בטווח הקצר, משתמשים מרוצים יותר ומניעת הנטישה של "הצעירים" עשויה להגביר את הרווחיות בטווח הארוך. כך מקווים בפייסבוק, בכל אופן.

האם זהו הסוף עבור מותגים ומפרסמים בפייסבוק?

כלי תקשורת, בלוגרים ועסקים רבים פיתחו תלות בפייסבוק להפצת המידע שלהם לעוקביהם מבלי לשלם על כך: כתבות, קטעי וידאו ומודעות. השינוי עשוי לסכן את הנתיב הזה אל הקהל אולם יש כבר הסבורים כי ההצהרה על שינוי המדיניות היא תחבולה על מנת לאלץ את הדפים המסחריים לרכוש מפייסבוק יותר שטחי פרסום. "ברור כי הימים של חשיפה של עסק באמצעות פייסבוק מגיעים לסופם", אומר מייקל סטלזנר, מנכ"ל חברה גדולה לשיווק ברשתות חברתיות. "בעוד שפייסבוק עשתה שינויים רבים לאורך השנים באלגוריתם של פיד החדשות שלה", אמר סטלזנר, "הפעם זה עשוי להיות שונה משום שפייסבוק הרבה יותר חד-משמעית בדבריה לגבי סוג הפוסטים שיקודמו באופן אורגני. זה מעולם לא היה כה שחור ולבן".

View post on imgur.com

פייסבוק ואתם: אם אתם לא משלמים על זה, אתם לא הלקוח – אתם המוצר שנמכר

האם זה לא יחזק את הבועתיוּת של הרשתות החברתיות?

תופעה מוכרת ברשתות החברתיות היא זו של "כולם חושבים כמוני" הנוצרת מהעובדה שהאלגוריתם שלהן בוחר לרוב להציג לנו רק את מי שממילא נסכים איתו בעוד שהזיהוי הוא שאנשים נוטים לרוב ליהנות פחות מוויכוחים עם מי שלגמרי שונים מהם בעמדותיהם. מטרתה של פייסבוק היא להפוך את האנשים למאושרים יותר משימוש באתר ולא לחשוף אותם  למגוון דעות כך שהגברת הבועתיוּת היא תוצאה אפשרית בהחלט של המהלך הזה.

עם זאת, בפייסבוק טוענים כי המשיכה לאנשים שדומים לנו נכונה למציאות הממשית ואילו ברשתות החברתיות אנחנו כן מחפשים להיחשף למגוון דעות ולהתווכח גם עם מי שאנחנו לא לגמרי מסכימים איתם או לא מסכימים בכלל. בחברה מנפנפים במחקרים, אותם הם מסרבים לחשוף, המעידים כי באתר אנשים נחשפים ליותר דעות מאשר במציאות.

האם אנשים באמת יבלו פחות זמן בפייסבוק?

הודאת החברה כי השינוי יגרום לאנשים לבלות פחות זמן באתר היא עניין לא מבוטל. סרטוני וידאו לדוגמא, היו אחד האלמנטים שהחברה שמה עליהם דגש רב ואלה זכו לחשיפה נרחבת בשל הזיהוי כי הם תרמו להשארת המשתמשים באתר. כעת מדובר על הפחתת החשיפה האורגנית של קבצי וידאו.

בעוד שמוקדם לומר כיצד המהלך באמת ישפיע הדעות חלוקות בין אלה הסבורים כי אין סיבה לחשוד שפייסבוק טועים או מוליכים שולל בהצהרות שלהם ובין אלה שטוענים כי מדובר במהלך ציני למיקסום רווחים על-ידי הפיכת הזמן של המשתמש לנדיר יותר ולכן לשווה ערך יותר עבור המפרסם בפלטפורמה שבין כה וכה הפכה ל"כיכר העיר" ובה יש להתחרות על תשומת הלב של הלקוחות.

משתמש במחשב, אילוסטרציה (תמונה מתוך pixabay)
משתמש במחשב, אילוסטרציה (תמונה מתוך pixabay)

האם השינוי יהפוך אנשים לשמחים או עצובים יותר?

חבר המושבעים טרם סיים את דיוניו בנושא ולא גיבש עמדה לגבי האם לראות פוסטים מאושרים (לרוב) של חברים ובני משפחה משפיע על אנשים בהכרח באופן כזה או אחר. בפייסבוק מאמינים מן הסתם כי מרבית המשתמשים נהנים להתעדכן במה שקורה במעגלים החברתיים שלהם גם אם התוכן הוא בעיקר מסיבות, חופשות וזמנים מהנים כשברור שטרדות היומיום לרוב מושמטות.

שיתוף הרגעים השמחים, כך סבורים בפייסבוק, מעמיק את ה"קשרים" בין המשתמשים גם אם הם לא תמיד יכולים להיות ביחד בממשות. אולם, ישנם מחקרים המראים כי חשיפה לתכנים שכאלה בפייסבוק יכולה דווקא להגביר חרדות ותחושות בדידות בקרב משתמשים בעוד הם חווים את הפחד מפספוס ההתרחשויות או FOMO (Fear of missing out), תופעה שבני נוער וצעירים נוטים לסבול ממנה ביתר שאת. אלה נוטים יותר ל"דיכאון פייסבוק" בעוד הם מתאמצים להשוות את עצמם לבני גילם האחרים ולהשתלב עם קבוצת השווים שלהם, כך לפי מחקר של האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים.

אולם, חוקרים אחרים טוענים כי האופן שבו אנשים מגיבים לפייסבוק תלוי בעיקר באישיות שלהם מלכתחילה ואם הם נוטים לחרדה או חוסר ביטחון או שכבר הם שרויים בחוסר סיפוק, צפייה באחרים שמחים תגביר אצלם את התחושות האלה שממילא קיימות. מצד שני, אנשים הבטוחים בעצמם ומסופקים מחייהם ישמחו מלראות חבר או בן משפחה עם חיוך על הפנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!