דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

זכויות נשים / סעודיה: הנשים בממלכה הגיעו בסוף השבוע לצפות במשחקי כדורגל, לראשונה!

בעקבות תכניתו של יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמאן להגברת הזכויות לנשים, מילאו נשים רבות את יציעי אצטדיוני הכדורגל שהוכנו עבורן | לינה אל מאינה: "כעת ההורים יכולים ללכת עם הילדים והאימהות ואפילו הסבתות, וליהנות מאירועי הספורט ביחד"

נשים בסעודיה. מורשות להיכנס לאצטדיונים - רק בליווי גבר (צילום: Saudi Press Agency via AP, File)
נשים בסעודיה. מורשות להיכנס לאצטדיונים - רק בליווי גבר (צילום: Saudi Press Agency via AP, File)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

לאחר צפייה של כמעט חודש וחצי, הגיע הרגע ההיסטורי שרבות מנשות סעודיה חיכו לו. בחודשיים האחרונים, כחלק מהתוכנית הכלכלית "חזון 2030" של יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמאן, ישנו שינוי גישה ביחס לנשים שעד כה סבלו מהגבלות קשות על חופש התנועה של בממלכה, ללא לווי. לאחר שאושר לנשות סעודיה לעשות רישיון ונפתחה האופציה לנשים בממלכה הערבית לצפות במשחקי כדורגל שנכנס לתוקף ביום שישי, באופן חגיגי באצטדיוני הכדורגל בערים ג'דה, דמאם וריאד, זאת אחרי שעברו הכנות מיוחדות על מנת לאפשר בהן שימוש למשפחות הכוללות נשים וילדות.

עד יום שישי לנשים בממלכה האיסלמית היה אסור להגיע לאצטדיונים והאוהדות היו יכולות לצפות במשחקים רק דרך הטלוויזיה. מעט הנשים שנתפסו באצטדיונים, נאסרו וננעשו ביד קשה. המאורע ההיסטורי התקיים באצטדיון קריית הספורט המלך עבדאללה בעיר ג'דה, במשחק הבית של אל אהלי מול אל באטין במהלך המחזור ה-17 בליגה המקומית. הנשים הנרגשות הגיעו לאצטדיון ביחד עם ילדיהן, נהנו מקניית צעיפים ודגלונים של הקבוצות ברחבה מסביב לאצטדיון,  בכניסה נבדקו הנשים ע"י סדרניות מיוחדות שהוכשרו לקראת האירוע.

https://twitter.com/badass_w/status/952145976537559040

במהלך המשחק ישבו הנשים ביציע מיוחד שהייתה בו הפרדה מיציעי הגברים וראו את קבוצתם האהובה לראשונה מקרוב. המשחק נגמר בניצחון 0:5 חשוב של אל אהלי שממוקמת כרגע במקום השני אחרי האלופה אל- הילאל. האוהדות הנלהבות שזכו להיות חלק מההיסטוריה בשינוי חלקי והתחלתי, אך חשוב ביחס לנשים במדינתם, זכו להינות ממשחק מצויין של חניכיו של המאמן הקבוצה ושחקן העבר סרגיי רברוב שכיכב בדינמו קייב ונבחרת אוקראינה בחוד הקטלני בתקופת השיא של אנדריי שבצ'נקו. האוהדות יצטרכו לחכות עוד קצת על-מנת לראות במו עיניהם את כוכב הקבוצה הפצוע החלוץ הסורי עומאר אל-סומאח שזכה בשלושת העונות האחרונות במלכות השערים בליגה הסעודית ומוביל את הליגה גם העונה עם 10 כיבושים בעשרה משחקים בלבד.

בשביל הארגון המיוחד של היציעים הוסבו 15% מהאצטדיון ליציעים שמוקצים לנשים וילדים. השערים 2,3 ,7,8, 42,41 ו-43 היו מיועדים רק לנשים וילדים ובכל אחד מ-3 האזורים נפתחו גם שלוש מסעדות שמיועדות לקהל החדש במגרש. ההצלחה של השינוי היא כרגע חלקית, כי כמו שניתן לראות החלקים המיועדים ברובם היו די דלים יחסית. האחוז הגדול שמיועד לנשים מחייב את המועדונים שמשתתפים השנה בפיילוט  שמתקיים כאמור רק בשלושה אצטדיונים ואמור להפוך לקבוע בעונה הבאה בכל משחקי הקבוצות בליגה הבכירה בסעודיה, להתחיל להפעיל מסע פרסום משמעותי ורציני שמזמין את הנשים להגיע בהמוניהן לבילוי משפחתי במגרש הכדורגל.

אחת מאותן האוהדות שהגיעו לאצטדיון גרדה גדאח התראינה לעיתון 'הגרדיאן' האנגלי ואמרה: "זה יכול להיות קשה לראות את הקבוצה שלך רק בטלוויזיה. במיוחד, כאשר זה משחק חשוב או משחק גמר אבל עכשיו המשאלה שלי מתגשמת. אני לא יודעת איך לתאר את ההתרגשות שלי,  אני מחכה לרגע הזה מאז שהפכתי למעריצה (של אל האלי) ב-2010 וזה תענוג כזה ללכת למשחק של הקבוצה האהובה שלי בסעודיה. אני כל כך מתרגשת"

בראיון שהעניקה לאתר האנגלי "נשים בכדורגל" לינה אל מאינה שפועלת רבות לשינוי היחס כלפי הנשים בממלכה ומנהלת קבוצת הכדורסל נשים הראשונה במדינה גדאח יונייטד "זהו משחק היסטורי, הראשון שבו משפחות סעודיות יכולות להיכנס לאצטדיון, הן סוף סוף הולכות לעשות פעילויות ובידור יחד שבהן הן לא מופרדות, כעת ההורים יכולים ללכת עם הילדים והאימהות ואפילו הסבתות, וליהנות מאירועי הספורט ביחד".

אך לא כולם אוהבים את השינוי החשוב שמתרחש בימים אלו בסעודיה. לרפורמות של יורש העצר הצעיר בן ה-32 יש גם תגובות נגד. גורמים שמרניים זעמו בחודש שעבר על כך שנשים השתתפו בפעם הראשונה בחגיגות היום הלאומי באצטדיון המלך פאהד בריאד. "קודם נשים נוהגות, עכשיו באצטדיונים. מה הצעד הבא? מועדוני לילה?", תהה משתמש סעודי בטוויטר. גם מומחים מהמערב חוששים שחזון הפתיחות והמודרניזציה של הנסיך עלול לגרור תגובת נגד מצד גורמים שמרנים בממלכה. "חרף ההצהרות, חשוב לזכור שאי אפשר להפוך תוך זמן קצר ארבעה עשורים של חשיבה שמרנית", נכתב בסקירה של מכון המחקר 'קבוצת אירו-אסיה'. "גורמים אולטרא-שמרנים ורדיקליים בממלכה עדיין מהווים סכנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!