דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / המשפטנים בשירות המדינה: "נחריף את המאבק נגד החוזים האישיים"

כחלק מסכסוך העבודה שהוכרז לפני כחודש, החל איגוד המשפטנים בכינוס אספות הסברה למשפטנים העובדים במשרדי הממשלה | עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון: "יש פה בעיות אקוטיות וצריך למצוא פתרון בזמן הקרוב. אם לא, נאלץ להגיע לכדי צעדים ארגוניים"

בית המשפט המחוזי בתל אביב (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90).
בית המשפט המחוזי בתל אביב (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על רקע הכנת תקציב המדינה וחוק ההסדרים, החל איגוד המשפטנים בהסתדרות בכינוס אסיפות הסברה למשפטנים במשרדי הממשלה השונים, כחלק מסכסוך העבודה שהכריז לפני כחודש לאור המבוי הסתום במו"מ לחתימת הסכם קיבוצי חדש אשר יסדיר את תנאי ההעסקה של המשפטנים בשירות המדינה. "לא ניתן שימרחו את המו"מ שנה ושנתיים נוספות" אמר ל'דבר ראשון' יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות, עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון. "יש פה בעיות אקוטיות וצריך למצוא פיתרון בזמן הקרוב. אם לא, נאלץ להגיע לכדי צעדים ארגוניים. מרחו אותנו זה שנים ולא נתנו מענה לדרישותינו, ולא נחכה עוד".

בלב המחלוקת עומדת סוגיית החוזים האישיים המקיפים את הרוב המוחלט של המשפטנים בשירות המדינה. מדובר בצורת העסקה שנועדה לעקוף את ההסכמים הקיבוציים ולפגוע בכוחה של העבודה המאורגנת בסקטור, המצמצמת את הביטחון התעסוקתי של העובדים, מייצרת פערים במעמדם ובתנאיהם ומקטינה את יכולתם לשפר את תנאיהם. בשבוע שעבר נערכו אסיפות הסברה במשרדי המשפטים, האוצר והחינוך ובשבוע הקרוב צפוי האיגוד להמשיך את סבב אסיפות ההסברה ביתר המשרדים והיחידות.

עו"ד יצחק (יצי) גורדון, המזכיר בפועל של איגוד המשפטנים בהסתדרות. צילום: מאיר אליפור
עו"ד יצחק (יצי) גורדון, המזכיר בפועל של איגוד המשפטנים בהסתדרות. צילום: מאיר אליפור

"זה דירוג שלם שנמחק מבחינה ארגונית, כש-90%-85% מ-1,300 העובדים מועסקים בחוזים אישיים" הוסיף גורדון. "צירפנו אותם בחזרה להסתדרות, וחידשנו את איגוד המשפטנים במטרה להחזיר אותם להסכם קיבוצי בשכר ראוי, להפסיק את הצעדים החד צדדיים של המדינה, כשברקע הדברים יש גם את סוגיית הפוליטיזציה של מינוי היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה".

החל משנת 2008-2007 החלה המדינה להציע למשפטנים חוזים אישיים, לאחר מספר שנים של שחיקה בהסכם הקיבוצי של הסקטור, אשר הובילה לקושי בגיוס משפטנים איכותיים ושמירה על כוח האדם. כיום כמעט ורק המשפטנים הוותיקים מועסקים תחת ההסכם הקיבוצי. החל משנת 2014 החלה התארגנות מחודשת, והוקם ועד פעולה ארצי של המשפטנים בשירות המדינה, אשר הוביל גם לחידושו של האיגוד, בתמיכת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "זה קריטי במיוחד כשמדובר על המשפטנים בשירות המדינה המהווים גם 'שומרי סף', חשוב שיהיו להם מלוא ההגנות שמעניק הסכם קיבוצי על מנת שהמעסיק לא יוכל לפעול כלפיהם באופן חד צדדי" אמר גורדון, והדגיש כי צורת העבודה של המשפטנים היא ייחודית. "הם עובדים למעשה 24/7, גם מהבית ובסופי השבוע, ואינם מתוגמלים על כך. צריך ליצור הסכם ומבנה שכר שייתן תגמול ותמרוץ הולם עבורם. אנחנו הרי גם מעוניינים שיהיו בשירות הציבורי המשפטנים הטובים במערכת, שיתחרו מול טובי המשפטנים בשוק הפרטי. אנחנו מעוניינים גם לשמר אותם. יש גם בעיה קשה של עומסי עבודה, דוגמת מה שקרה ברשות האוכלוסין וההגירה שהוביל בשבוע שעבר גם לשביתת אזהרה".

כ-1,300 המשפטנים בשירות המדינה כוללים את הייעוץ המשפטי בכלל המשרדים ובכלל זה את מחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים המייעצת לכתיבת החוקים ויחידות הסמך של המשרדים השונים. כמו כן מייצג הארגון גם את העוזרות המשפטיות לשופטים וכן את הסנגוריה הציבורית. הפרקליטים בפרקליטות המדינה מיוצגים במסגרת ארגון נפרד.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!