דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חוק ההסדרים / רפורמה שמגבירה את התחרות בין הבנקים אושרה בממשלה

במהלך מתואם מקדמים בנק ישראל, משרד האוצר והפיקוח על הבנקים, שלושה צעדים: מעבר קל יותר בין בנק לבנק, מערכת להשוואת התנאים בין בנקים שונים, ומחשוב של המערכת הבנקית | הרפורמה תיכלל בחוק ההסדרים

רפורמה בניוד בין בנקים בחוק ההסדרים  (אילוסטרציה: Shutterstock ; פלאש 90).
רפורמה בניוד בין בנקים בחוק ההסדרים (אילוסטרציה: Shutterstock ; פלאש 90).
יונתן קירשנבאום

תיקון לחוק הבנקאות שיאפשר ללקוחות להעביר את חשבונותיהם מבנק לבנק בקלות רבה יותר, אמור להיכנס לתוקפו בתוך שנתיים וחצי, במסגרת חוק ההסדרים. על פי החוק, התיקון יביא להעברת חשבונות "ללא עלות ללקוח, באמצעות פנייה של הלקוח לבנק שאליו הוא מבקש להעביר את פעילותו". החוק יאפשר העברה של החשבון, יחד עם כלל ההתחייבויות הנוגעות לו, בתוך שבוע.

התיקון לחוק מהווה צעד נוסף במדיניות הגברת התחרותיות בשוק הבנקאות אותה מקדם שר האוצר משה כחלון, יחד עם בנק ישראל. החוק משווה בין צעד זה לבין הרפורמה בענף הסלולר אותו הוביל כחלון בשנת 2005, שאפשרה ללקוחות להעביר את חשבונם מחברה לחברה בקלות. החוק מכוון לייצר מצב בו לקוחות הבנקים יכולים להעביר את חשבונם בקלות, ובכך להגביר את התחרות בין הבנקים השונים על לקוחותיהם.

הגברת התחרות אמורה להביא לשיפור התנאים המוצעים ללקוחות. החוק מבקש לאפשר את הרפורמה עליה הכריזו שר האוצר משה כחלון, ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג בחודש שעבר. הרפורמה נועדה לשפר את התחרות במערכת הבנקאית ולחזק את יכולת המיקוח של הלקוחות באמצעות מספר צעדים.

הצעד הראשון בתוכנית נוגע לקלות המעבר של לקוח מבנק לבנק. כחלון תיאר כיצד הקושי לעבור חברה היווה מחסום ללקוחות הסלולר, שרצו לעבור מחברה לחברה, לפני הרפורמה שביצע בענף. "כמו בתחום הסלולר" אמר כחלון, "אנשים לא רצו להיפרד מהמספר שלהם, אז חייבנו את החברות לנייד את המספר וראינו את הלקוחות עוברים מחברה לחברה". היום, החלטה לעבור בנק מאלצת את הלקוח לטפל בשורה ארוכה של פרוצדורות. העברת החסכונות, המשכורות,  הוראות הקבע וכו'. "המטרה שלנו היא שניתן יהיה לעבור בנק בלחיצת כפתור", אמר כחלון. למעשה, על פי התוכנית המוצעת, הבנקים יידרשו לפתח את המנגנונים שיאפשרו ללקוח מעבר חלק מבנק לבנק, כשכל הפרוצדורות הקבועות שלו (הפקדות, הוראות קבע וכו') עוברות איתו באופן אוטומטי.

הצעד השני שהציגו אנשי האוצר ובנק ישראל נוגע ליכולת של לקוחות הבנקים להשוות בין התנאים שהם מקבלים בבנק שלהם לעומת תנאים שיוכלו לקבל בבנק המתחרה. הרעיון של כחלון הוא לייצר פלטפורמה המזכירה אתרי השוואת המחירים, בעזרתה ניתן יהיה להשוות את מחירי העמלות והשירותים השונים שהבנקים מספקים.

הצעד השלישי, ואולי המשמעותי ביותר, הוא נושא המחשוב של המערכת הבנקאית. בבנק ישראל מבקשים לייצר הגברה של זרימת המידע במערכת הפיננסית, כך שנציגים מטעמו של הלקוח שאינם הבנק שלו, יוכלו לגשת לנתוני הלקוח ולסייע לו לשפר את עמדתו מול הבנק. בנוסף, מבינים באוצר ובבנק ישראל כי העלות הגבוהה של מערכת המחשוב המתוחכמת הדרושה להפעלתו של בנק מהווה חסם משמעותי לפתיחתם של בנקים קטנים חדשים. במשרד האוצר יש נכונות להכניס את היד לכיס על מנת לתמוך במערכות מחשוב פיננסיות לבנקים חדשים שיכנסו לתחרות.

שלושת הנושאים הללו מהווים עוד פרק ברפורמה בשוק הפיננסי הישראלי. "מדובר בשלושה מימדים שיביאו לשיפור התחרותיות של המערכת הפיננסית בישראל" אמרה הנגידה פלוג לאחר הצגת התוכנית. "כמו שאמרתי בעבר, מהלכים שנעשים בשיתוף פעולה בין בנק ישראל, משרד האוצר והפיקוח על הבנקים, יש להם סיכוי גבוה יותר להצליח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!